Handig reisstatief (met persoonlijke review 4 én 8 jaar later)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Ik gebruik het statief eigenlijk altijd. Ik huur mijn materiaal meestal voor film opdrachten. Maar wanneer ik registraties doe van musicals of dansvoorstellingen zet ik mijn camera met een gerust hart op dit statief. Zeker aangezien de stadschouwburg van onze stad nogal strikt is met haar regels. Camera's mogen niet in de gang staan en ook niet voor het publiek. Dus ik plaats mijn half op het podium vlak voor de speaker. Een poot staat dan op de speker (zowat horizontaal) een staat op het podium en een op het trapje naar de zaal. Ideaal voor dit soort zaken. De videokop die ik noemde is van een veel goedkopere prijs. Als ik me het goed kan herinneren was hij nog geen 20 euro. Maar hij houd het net zo goed vol als het statief.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

shorttrack schreefCOLON 24 Mrt 2017 18:02 Een update lijkt me wel zo leuk voor iedereen.

In het voorjaar van 2013 heb ik de 'Surui t2005x traval statief' gekocht. Daarbij heb ik ook nog een goedkope videohead gekocht van het merkt 'Velbon PH-368 Video Panhead'.

Het is nu ondertussen alweer 2017 en dus iets meer als 4 jaar geleden dat ik heb gekocht heb. Bij deze mijn ervaring dus.

SUPER STATIEF!!!!!!!!!!!
Ik ben er echt enorm blij mee. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten en alle sluitingen en scharnieren werken nog alsof ze nieuw zijn. De Videohead die ik toen der tijd gekocht heb zit er ook nog altijd op. Die is voor zijn prijs ook van uitzonderlijke qualiteit.

Mijn reis door Indonesië is door dit statief er goed mee gevallen. De poten zijn afzonder af te stellen waardoor ik heb zowat op alle plaatsen STEVIG neer kon zetten.

Het statief voelt niet alleen stevig maar is ook echt zeer stevig. Hij heeft al flink wat schoppen gekregen op de werkvloer en alle poten zijn nog kaarsrecht. Het is een licht statief maar staat ook zonder extra gewicht stevig op zijn poten.

Ik heb tot nu toe enkel met mijn eigen camera's gewerkt. Eerst de canon 550d en later de 600d. Ik werk veel met mijn canon 24-105 L f.4 lens en daarbij gebruik ik ook nog een zoom h2n microfoon om geluid op te nemen. Dit alles weegt natuurlijk niet zo ontzettend veel maar, ik heb zeker niet het idee dat dit het limiet van deze statief is.

Ik kan nu met zekerheid zeggen dat ik dit statief echt een AANRADER vind.

Hij is klein maar kan heel groot worden. Hij is super stevig en multifunctioneel. Persoonlijk vind ik de prijs erg degelijk voor wat je krijgt.
Over wat je krijgt gesproken. De statief komt met een handige draagtas waar de statief inclusief gemonteerde videohead in kan. De stevige tas zit dan ook wel echt vol maar er hoeft natuurlijk ook niet meer in. Er zitten ook twee staven bij. Een van een "normale" lengte die je het meest gaat gebruiken. maar omdat de poten van het statief ook bijna volledig horizontaal gezet kunnen worden zit er ook een kortere staaf bij van ongeveer 10 cm zodat je heel dicht bij de grond kunt komen met je camera.

Ik heb lang zitten twijfelen tussen dit statief en een gorilla pod. Achteraf gezien was dit voor mij ABSOLUUT de betere keuze. Dit statief is op zoveel vlakken meer veelzijdiger als een gorilla pod.

Ik dacht "er zullen zeker mensen zijn op dit forum die onbewust graag willen weten wat mijn ervaringen zijn met dit statief". Dus vandaar dat ik ze hier plaats.

Ik hoop dat ik sommige van jullie hiermee geholpen heb bij het kiezen van het juiste statief.

Let wel! Het gaat hier om een reis statief. Hij is dus gemaakt om veel mee op pad te zijn. Desondanks is hij toch super stevig. Maar wil je een statief kopen die enkel in de studio blijft zou ik toch voor een andere gaan. Dit statief staat zeer stevig maar een zwaardere staat natuurlijk altijd steviger. Mocht je budget niet groter zijn dan heb je uiteraard aan dit statief ook een zeer goede keuze.

Vele groeten,

En tot de volgende keer.
We zijn intussen nog eens 4 jaar verder. Dan komen we al aan 8 jaar (joepie). Mijn bovenstaande update is nog altijd van toepassing. Dit statief blijft gaan zonder enige vorm van vermoeidheid. Hij blijft mij verrassen. Ik heb hem al op de meest onmogelijke plekken kunnen opstellen.

Er is 1 ding dat ik wel opmerk. De schroeven van de poten komen sneller los. Vroeger moest ik die om het jaar eens een beetje bijstellen. Nu moet dat soms om de 2 á 3 opdrachten. Maar dit is totaal geen minpunt. Met de bijgeleverde imbussleutels heb je ze binnen een paar seconden weer aangedraaid. Je merkt het ok meteen dat ze los zitten. Want dan zitten de poten gewoon super los.

Mijm vebon statiefkop doet ook nog altijd dienst. Deze heeft nog altijd geen speling. Is dit de beste kop die je kunt vinden? Absoluut niet. Maar hij is zeker budget vriendelijk en ik denk voor meeste mensen ook "goed genoeg". Voor studenten zeker een aanrader.

Helaas is mijn statief niet meer te koop. Maar ik denk dat surui absoluut een merk is om naar te kijken als het gaat over lichtgewicht statieven.


Nou, tot over 4 jaar dan maar weer?

Groetjes


P.S. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik zit eigenlijk niet meer op dit forum. Ben volledig overgestapt naar sony. Voor wie het graag wil weten. Dit is nu mijn gear.

- sony a6000
- sony a6500
- sony 18-105 f4
- sigma 16mm f1.4
- sigma 30mm f1.4
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Dit zijn denk ik de meest nuttige informatie verstrekkingen die er zijn, dus chaupeau en bedankt!
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

sschot schreefCOLON 15 Mrt 2021 22:13 Dit zijn denk ik de meest nuttige informatie verstrekkingen die er zijn, dus chaupeau en bedankt!
Graag gedaan :D

Als ik iets wil aankopen ga ik ook altijd op zoek naar dit soort long term reviews. De meeste reviews die je vind zijn meestal van mensen die het product nog maar enkele dagen of soms een week hebben. Het is toevallig dat ik hier aan dacht want ik was zelf op zoek naar een fietskar (iets heel anders dus). Maar vond daar geen long term reviews over. Moest hier aan denken en het was toevallig terug 4 jaar verder als mijn laatste update.

Bijkomende info trouwens. Ik ben vooral actief in de videowereld. Ik gebruik daar ook een gimbal voor (zhiyun crane plus). De staaf waar de balhead/videohead op draait kun je eruit nemen en vervangen met een kleiner staafje om dichter bij de grond te komen. Ik gebruik de langere staaf als een extensie voor mijn gimbal. Op deze manier is de arm langer en heb ik meer mogelijkheden tijdens het filmen. En daarbij fungeert het statief als statief. Dus je gimbal staat uitzonderlijk stevig wanneer hem even niet gebruikt. Laatst een shoot op het strand gedaan met enorm harde wind. Heb niet om moeten kijken naar mijn gimbal als ik hem even weg zette. Dit statief kon die wind makkelijk aan. Hij staat dan wel op de laagste stand dus zonder dat de poten zijn uitgeschoven.

Een collega cameraman is ook op zoek naar een nieuw statief. Ik heb hem ook een surui aangeraden. Hij is er wat sceptisch over omdat ze zo klein en licht zijn. Normaal zijn videostatieven nogal lomp en zwaar. Zeker de high end modellen voor de zwaardere camera's. Wij hebben ondertussen al veel opdrachten samen gedaan. Hij staat toch iedere keer weer versteld van wat dit statief allemaal kan en vooral ook hoe stevig hij blijft staan.
In mijn review zei ik al dat hij voor enkel studio werk misschien iet de beste optie is. Maar als je je statief naast studio werk ook voor andere reizende zaken wil gebruiken lijkt het mij eerlijk gezegd ook niet direct nodig om nog een apart studiostatief aan te schaffen naast dit statief. Dit is natuurlijk allemaal een persoonlijke mening. Maar ik doe nog even gezellig verder met mijn surui statief. En ik heb het gevoel dat ik er nog heel wat jaren mee kan verder doen :D
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Anoniem

En weer een 'dankje' voor de info.

Waar ik benieuwd naar ben is het type Velbon statiefkop die je gebruikt.
Zelf heb ik van mijn oude Velbon statief de nek omgedraaid en de kop gebruik ik op mijn Redget.
Niet de lichtste combi, maar hij voldoet wel.

Groet en succes met je Sony's
Hubble (was Telescoop), is Gabriël

PS: verwacht niet het aantal reacties die je 8 jaar geleden kreeg. We zijn nu nog met een man of 6 actief op het forum. :(
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

hubble schreefCOLON 16 Mrt 2021 17:14 En weer een 'dankje' voor de info.

Waar ik benieuwd naar ben is het type Velbon statiefkop die je gebruikt.
Zelf heb ik van mijn oude Velbon statief de nek omgedraaid en de kop gebruik ik op mijn Redget.
Niet de lichtste combi, maar hij voldoet wel.

Groet en succes met je Sony's
Hubble (was Telescoop), is Gabriël

PS: verwacht niet het aantal reacties die je 8 jaar geleden kreeg. We zijn nu nog met een man of 6 actief op het forum. :(


Ik heb de Velbon PH-358 statiefkop. (in mijn eerdere posts staat PH-368 maar dat klopt niet.) Ik weet niet of de PH-368 een geupdate versie of dat het gewoon een duurdere kop is.

Als je online zoekt naar reviews over mijn kop (Velbon PH-358) dan vind je ook een aantal slechte reviews. Die zijn niet perse onterecht. Maar naar mijn mening is het wel een degelijke statief videokop. Toen ik destijd ging investeren in een statief had ik niet zoveel geld. Ik kwam net van school namelijk. Ik wilde zeker een goed statief hebben dus investeerde daar het meeste in. Voor de kop ben ik iets goedkoper gegaan omdat ik dacht deze later nog te vervangen. Maar hij staat er nog altijd op en ben nog lang niet van plan hem te vervangen. Ik kan er tot nu toe alles goed mee filmen. Heb ondertussen al heel wat musicals op mijn lijstje staan en de kop heeft het altijd uitstekend gedaan.

Hier toch een paar minieme minpuntjes:

- Wanneer je de kop vastzet op zijn verticale as dan komt hij een beetje scheeft te staan. (of hij komt een beetje scheef als je hem los draait. het is maar hoe je het bekijkt). Dit is wel maar heel minimaal. Al mijn shots zijn gewoon recht dus ik zie hier eigenlijk niet echt een probleem in. Maar het gebeurt wel.

- De quickreleasplat heeft maar een stand waarop je de camera kunt vastdraaien. Ik werk met een fotocamera en die zijn altijd zwaarder aan de voorkant. Dus als je de kop niet vastzet dan valt je camera naar voren. Dit is opnieuw niet echt een probleem voor mij zolang je erop let natuurlijk. Nooit echt problemen mee gehad.


Positive punten:

- De prijs. Ik weet niet of je iets beters vind voor deze prijs. Heb in die 8 jaar nooit echt verder gezocht maar ik vind dat hij het nog altijd perfect doet voor zo'n goedkope kop.
- Hij is klein. zoals ik al zei werk ik met een fototoestel en daarvoor is deze kop ideaal van grote. Wanneer ik met grotere statieven en koppen werk dan verzuipt mijn klein fototoestelletje altijd op dat statief. En omdat hij zo klein is past hij gemonteerd mee in de meegeleverde tas van mijn surui.
- De kwaliteit is gewoon goed vind ik. Sommige slechte reviews die ik lees zijn ook onterecht. Er zitten geen draaiknoppen op om de weerstand hoger of lager te zetten. Ik moet zeggen dat ik dat als cameraman nauwelijks doe met statieven waar dit wel op kan. En ik vind de weerstand eigenlijk goed zoals hij is.


Nu komt het. Zou ik deze kop aanraden?

Als je student ben met weinig geld of op zoek bent naar iets om mee te beginnen dan zeker wel. De kwaliteit is gewoon goed en voor beginners/amateurs meer dan genoeg.

Heb je een hoger budget uitgetrokken van bijvoorbeeld 200 euro dan kijk je misschien best ook even naar de duurdere opties. Je hebt met deze kop wel iets degelijks maar er bestaan weldegelijk veel beter koppen om mee te filmen.

Je doet er niet veel kwaad mee om deze kop te nemen. Zeker gezien de prijs. Prijs kwaliteit is uitstekend.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

hubble schreefCOLON 16 Mrt 2021 17:14 PS: verwacht niet het aantal reacties die je 8 jaar geleden kreeg. We zijn nu nog met een man of 6 actief op het forum. :(
Dat is zeer jammer. Ik heb destijds veel informatie kunnen vergaren via dit forum. Zit nu op enkele facebookpagina's voor sony gebruikers. Maar zo'n forum vind ik toch fijner.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar