Hoeveel stops grijsfilter voor watervallen?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
NL12358
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2012 15:21

Ik ga binnenkort een tripje maken naar IJsland. Hier struikel je bij wijze van spreken over de hoeveelheid watervallen, dus die wil ik ook zoveel mogelijk vastleggen met een mooie zweem in het water. Ik wil dus gaan werken met een grijsfilter, maar heb geen idee welke ik nodig ga hebben. Alle weertypes kunnen voorbij komen. Voordeel is wel dat de zon niet onder gaat. 10 stopper? 8 stopper? minder ? Of een variabel filter?? Graag jullie advies
Canon 7D MKII, EF-S 18-135 F/3.5-5.6, Tamron AF SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100-400MK1 F/4.5-5.6
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik denk dat deze vraag een hele moeilijke is om te beantwoorden. Alles hangt af van het weer op het ogenblik je de foto gaat nemen en je persoonlijke voorkeur van hoe je die watervalletjes in beeld wil brengen. Zelf ben ik nog nooit in IJsland geweest, maar ik denk wel dat het daar de moeite moet zijn om mooie landschappen met water te fotograferen.
Laat in ieder geval jou ervaring hier weten en hopelijk kan er nog iemand met ervaring een antwoord geven op jou vraag.
NL12358
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2012 15:21

Paul eos7d schreefCOLONIk denk dat deze vraag een hele moeilijke is om te beantwoorden. Alles hangt af van het weer op het ogenblik je de foto gaat nemen en je persoonlijke voorkeur van hoe je die watervalletjes in beeld wil brengen. Zelf ben ik nog nooit in IJsland geweest, maar ik denk wel dat het daar de moeite moet zijn om mooie landschappen met water te fotograferen.
Laat in ieder geval jou ervaring hier weten en hopelijk kan er nog iemand met ervaring een antwoord geven op jou vraag.
Dank voor je antwoord en ga ik ook doen, maar heb hier geen ervaring mee en wellicht heeft iemand het wiel al voor me uitgevonden. Het is ook precies de reden dat ik naar Ijsland ga. Landschappen en weer verandert om de haverklap, dus daar moeten mooie fotomomenten tussenzitten :-)
Canon 7D MKII, EF-S 18-135 F/3.5-5.6, Tamron AF SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100-400MK1 F/4.5-5.6
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Als je googled op "grijsfilter + waterval" krijg je nuttige resultaten. Eén ding dat ik er al van heb opgestoken is dat als je een "zweem" in je watervallen wilt krijgen, je een sluitertijd van 0,1 tot een halve seconde nodig hebt. Dan heb je een statief nodig.

Even thuis uitgeprobeerd (vrij donker dus vergeleken met een buiten-situatie). 0,1 sec, f/3.5 en ISO 400 is een werkbare combinatie voor een goede belichting binnenshuis. Dan heb je dus niet eens een grijsfilter nodig om op de sluitertijd van 0,1 sec te komen. Ik heb hier trouwens met sluitertijdprioriteit (Tv) gewerkt.

Met fel zonlicht is een werkbare combinatie 0,1 sec f/20, ISO 100. Om diffractie tegen te gaan kun je beter fotograferen met een groter diafragma, bijvoorbeeld f/8. Dat is twee stops vanaf f/22. Ik denk dus dat je met een 2 stops grijsfilter kunt werken. Voor een sluitertijd van 0,5 sec kun je werken met een grijsfilter van 3 tot 4 stops. Het meest flexibel ben je met een variabel grijsfilter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

En als je in het engels zoekt krijg je nog veel meer hits

https://www.google.com/search?source=hp ... CAg&uact=5
NL12358
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2012 15:21

RoelofT schreefCOLONEn als je in het engels zoekt krijg je nog veel meer hits

https://www.google.com/search?source=hp ... CAg&uact=5

Mooie, thx
Canon 7D MKII, EF-S 18-135 F/3.5-5.6, Tamron AF SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100-400MK1 F/4.5-5.6
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

Kijk wel uit met meerdere grijsfilters tegelijk te gebruiken. Ik had deze set 2 jaar geleden gekocht: Cokin Full ND Filters Kit H300-01 voor € 55,-. In Schotland heb ik soms 2 of 3 van deze filters tegelijk gebruikt op de EOS 80D en hierdoor kwam er een (ik dacht paarse) kleurzweem over de foto's die ik in Lightroom niet altijd zodanig kreeg hersteld dat de foto's weer natuurlijk oogden.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Er is ook een handige app. Lee stopper.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar