Exif foto geeft andere kalibratiewaarde aan dan ingesteld

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
AlbyDeTweede
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2004 18:47
WoonplaatsCOLON Baarn

Hallo allemaal,

Ik ben bezig de Sigma 150-600 te kalibreren. Daarvoor heb ik een usb-dock aangeschaft.

Nu maak ik setjes testfoto's op diverse afstanden en diverse brandpuntsafstanden. Ik maak steeds een set foto's beginnend bij -20 en steeds met 5 erbij tot +20. Dat stel ik in op de Canon 5D mk3. Op 600mm geeft hij netjes de ingestelde correctie aan. Ga ik naar 400mm, dan geeft hij bijvoorbeeld bij een correctie van -20 een waarde van -11 weer in de exif van de foto. Heel vreemd.

Ik dacht dat het wellicht lag aan de firmware van de camera. Daar liep ik één versie achter en deze is nu up to date. Helaas heeft dit het niet aangepast dat de weergave in de exif juist is. Zal het alleen een foute weergave in de exif zijn, dat het wel goed is toegepast op de foto? Ik wil niet voor elke test correctie de lens op de computer aansluiten via de USB-dock. Dan wordt het nog arbeidsintensiever.

Gr,
Gertjan
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Het is een beetje een late reactie maar ik ga hetzelfde binnenkort doen. Je zegt dat je de ingestelde waarde in je camera heb ingesteld maar dat is nu juist niet de bedoeling.
Je stelt de waardes in met het software programma wat je download bij sigma en die waardes worden in je lens ingesteld. In je camera hoef je vervolgens niets in te stellen.
Ik was benieuwd of het al opgelost was?
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik heb mij daar nog niet aan gewaagd. Ik begrijp er ook niet echt de bedoeling van. Ik dacht dat de lens standaard staat ingesteld op gemiddeld en als je uitsluitend foto's van ver af neemt je hem scherper kunt instellen. Heb ik goed gedacht of juist helemaal niet?
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Wederom een late reactie, sorry. Met het usb dock en de software kan je je lens ( overigens niet elke sigma lens) kalibreren. Ik heb zelf de 150-600 C van sigma en die kan je dan op verschillende brandpunten kalibreren zodat deze over de gehele lengte scherp is. Zo uit mijn hoofd kan je hem op 150mm, 250mm, 400mm en 600mm kalibreren. en al deze waarden zet je met het dock en software in je lens. Dus je hoeft de micro adjustment op je camera niet in te stellen. Het geld dus niet alleen als je onderwerpen van alleen veraf neemt.
Het is een tijdrovende klus maar wel mooi dat je de mogelijkheid heb om het te doen.
Ik heb mijn ef-s 10-22 om deze reden moeten laten afstellen door canon. Ik had hem gekalibreerd op mijn camera maar op 10mm moest ik -4 instellen en op 22mm was het +2. Canon heeft deze lens voor mij weer in orde gemaakt maar met het dock van sigma en de juiste lens kan je dit zelf doen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

die micro adjustment zit zeker niet op een 750D ?
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar