WID #51

Het populaire raadsel van EOSdigitaal: raad waar een foto gemaakt is, of wat er op staat.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Nog een museum met maritieme zaken:

Het Mariniers museum
Ruud.
Anoniem 4

Dat zou wel bij mij passen, maar is het niet, want er wordt niets gebouwd.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

militair historisch museum
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Niet in Rotterdam en er wordt ook niet gebouwd, bijv. een bijzonder soort paarden zoals o.a. vermeld in het Handboek voor de officieren van het korps ingenieurs, mineurs en sappeurs.
Anoniem 3

's-Gravendeel?
Anoniem 4

Oei foutje van mij. Ik reageerde direct op het bericht van Wicher met de bedoeling te melden dat het “militair historisch museum” (waarschijnlijk dacht hij aan het Nationaal Militair Museum in Soest) niet in Rotterdam gelegen is. Ik had namelijk al eerder aangegeven dat Rotterdam de juiste plaats was. Excuses voor de verwarring.
Uiteraard wil ik meer weten over het geheel waar het museum onderdeel van is.
Bij veel oude militaire complexen vind je de bijzondere soort paarden die daar o.a. gemaakt wordt, veelal in de RAL kleur 3011.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Op de Linker Maasoever?
Ruud.
Anoniem 4

Nee, op de rechter maasoever.
Anoniem 3

Laat ik het houden op Museum (van de stad) Rotterdam, rolpaard, oftewel affuit.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ahh, dat is de link met de rode verf.

Rolpaarden worden schijnbaar nog steeds gemaakt in museum De Delft te Rotterdam.
Ruud.
Anoniem 4

Museum Rotterdam is niet goed. Ruud heeft dat al eerder genoemd.
Rolpaard is inderdaad het bijzondere paard waarop ik doelde.
Ik zet even wat zaken op een rij, want het is/was kennelijk moeilijker dan ik verwacht had.

Het is een museum, maar wel binnen een groter geheel.
Er wordt gebouwd, onder meer rolpaarden (onderstel van (scheeps)kanonnen, waarmee met achteruit rollen de terugslag van het afgevuurde kanon wordt opgevangen, anders scheurt het je dek aan flarden.)
Ik noemde minister-presidenten, Ruud Lubbers verwees als echte Rotterdammer naar die stad. Dan is er nog de (VOC)mentaliteit van Balkenende. En vergeet de Linie-schepen niet die de VOC schepen moesten beschermen.
Maritiem, scheepvaart, bouw.
Valt me op dat de Prinsenstad (Delft) niet is genoemd, bij alle steden die zijn opgesomd.

Toen ik dit aan het schrijven was heeft Ruud inmiddels het goede antwoord gegeven.
Hij noemt het museum De Delft in Rotterdam. Het heeft een paar keer een naamswijziging ondergaan.
Nu heet het officieel Stichting “de Delft”, een historische scheepswerf, met daarin een Leerwerkbedrijf, een Productiebedrijf en een Museum.
Het is een mooi project, maar helaas wat minder bekend. Zeker de moeite waard om te bezoeken als je eens in Rotterdam bent.
Hier kun je er meer over lezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_%22de_Delft%22
http://www.dedelft.nl/home

Ruud, jij mag de volgende doen.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik was dat museum al eerder tegen gekomen, maar kon geen link leggen met militair en later met de rode verf.
De rolpaarden tip van Gabriël gaf uitkomst. Bedankt Gabriël.

De volgende staat er op.
Ruud.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Mooie WiD, dit museum komt zeker op mijn lijstje... de werf waar aan de Delft werd/wordt? Gebouwd heb ik wel eens bezocht lang geleden... indrukwekkend ....
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar