Grijsverloopfilters voor 10-22 groothoek voor cropcamera

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een grijsverloop filterset (voorzet) voor de 10-22 mm groothoeklens (filtermaat 77) voor canon cropcamera's (in mijn geval 50d en 7d).
Heeft iemand suggesties icm met deze lens? Ik zag bijvoorbeeld cokin setjes. Is dat een goede combinatie? Ik wil bijvoorbeeld niet dat er door de groothoek filterranden oid op mijn foto's zichtbaar worden. Of is dit alleen bij fullframe een probleem? Welke setjes kan ik nog meer overwegen voor deze lens?

Graag jullie tips en aanvullingen!!

Gr. John
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Als budget niet het issue is: al eens naar Lee gekeken?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Naast de "standaard" filterhouders (cokin style) bestaat er ook een groothoek variant. Daar kun je minder filters mee stacken, maar voorkomt wel de donkere randen bij een grote beeldhoek. 10 mm op crop kan dan nog net. Lee filters zijn inderdaad prima, maar ook 84,5 mm (ja; dat is inderdaad het merk) schijnen ook prima te presteren.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Thans voor de tips. Een set 84,5 lijkt me een goed begin! Welke houder moet ik hebben voor deze filtermaat. En nog een adapterring oid? En met welke filters kan ik het beste beginnen om van die 84,5 een leuke startersset samen te stellen? Met andere woorden, welke voorzetfilters zijn het meest gangbaar en worden 't meest gebruikt?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

leuk! Kan me weer 's bemoeien met een Topic :D

Ik heb ook veel onderzocht in voorzet filters en opschroef filters.. waarom welke?

uiteindelijk heb ik paar jaar geleden gekozen voor de LEE filters.. Spijt? alles behalve! echt waar, top filters.. wel duur! dat is een GROOT nadeel..
Als mooie alternatieven kun je eens kijken naar de hierboven vernoemde 84.5mm komen goed uit de testen .. maar dan heb je nog Formatt Hitech en je hebt NiSi filters..
Zelf had ik wel: "als ik nu even had gewacht, dan was ik voor een alternatief gegaan"


NiSi is een duits merk wat ook met dit systeem werkt, kleur enz. te vergelijken met LEE Glas/filters.. Nadeel hiervan is wel dat NiSi filter nogal Fragiel zijn.. Gelukkig nog niet mijn LEE laten vallen, maar denk wel dat deze net wat degelijker zijn (ter bescherming van krasjes enz.

Formatt HiTech had geloof ik iets last van blauwe zweem maar dit was erg makkelijk te fixen! Gebruiken ook kwalitatief IETSJES minder goed "glas" maar ook dit was eigenlijk te verwaarlozen wat ik me heb onthouden..

Cokin, komt bij de meeste nogaltijd als minst beste uit de test.. Kleurzweem, kwalitatief van glas en systeem zijn toch wel wat minder.. maar! daarbij moet ik wel zeggen dat dit geldt voor de systemen dat nu op de markt zijn.. En worden echt niet als "slecht" beschreven.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

John K schreefCOLONThans voor de tips. Een set 84,5 lijkt me een goed begin! Welke houder moet ik hebben voor deze filtermaat. En nog een adapterring oid? En met welke filters kan ik het beste beginnen om van die 84,5 een leuke startersset samen te stellen? Met andere woorden, welke voorzetfilters zijn het meest gangbaar en worden 't meest gebruikt?
Om te zien of het werken met filters iets voor mij is heb ik een set van "84,5 mm" gekocht met een strong en een medium grijsverloopfilter. Om met de 10-20 mm (Sigma) niet in de knoop te komen heb ik een houder voor maar één filter gekozen, die is immers dunner dan de houder voor drie filters. Tot zo'n 12 mm zie ik deze nog net terug, daarboven heb ik er absoluut geen last van.

Voor mij nu goed genoeg, maar als je de filters vaak of profesioneel gaat gebruiken zou ik naar de houder van een duurder systeem kijken. Ik krijg de filters nl. vaak moeilijk in de houder. De afmetingen zij (dacht ik....) gelijk aan die van Cockin etc. Correct me if I'm wrong :wink:

Succes!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Dus bij 10 mm ga ik de rand van de filterhouder terugzien op mijn foto's?
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Vermoedelijk beperkt zich de vignettenring tot de hoeken, maar is waarschijnlijk in de bewerking (Lightroom) wel voor een groot deel te corrigeren.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

BertusL schreefCOLONVermoedelijk beperkt zich de vignettenring tot de hoeken, maar is waarschijnlijk in de bewerking (Lightroom) wel voor een groot deel te corrigeren.
Een echt probleem vind ik het idd niet.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

XXXL schreefCOLON
John K schreefCOLON
Om te zien of het werken met filters iets voor mij is heb ik een set van "84,5 mm" gekocht met een strong en een medium grijsverloopfilter. Om met de 10-20 mm (Sigma) niet in de knoop te komen heb ik een houder voor maar één filter gekozen, die is immers dunner dan de houder voor drie filters. Tot zo'n 12 mm zie ik deze nog net terug, daarboven heb ik er absoluut geen last van.

Voor mij nu goed genoeg, maar als je de filters vaak of profesioneel gaat gebruiken zou ik naar de houder van een duurder systeem kijken. Ik krijg de filters nl. vaak moeilijk in de houder. De afmetingen zij (dacht ik....) gelijk aan die van Cockin etc. Correct me if I'm wrong :wink:

Succes!
Ik ben de professional line van 84,5 aan het overwegen. Ik ben benieuwd met welke filters je bent gestart. Zijn dat de filters met het geleidelijke verloop of die met het harde contrast tussen licht en donker?
Is er een andere filterhouder die ik kan overwegen?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Geleidelijk verloop, maar ik zou ook we een set hard gradiënt er bij willen hebben. Ik heb ook de professional Line. Die langere filters bieden gewoon meer mogelijkheden.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Kan ik de grijsverloop Inc. Filterhouder ook op een schroeffilter plaatsen om zo een combinatie te maken met een polarisatiefilter b.v? Verder ben ik benieuwd of ik ook een cokin filterhouder kan gebruiken met de 84,5 filters erin? Want dat werkt beter met meer kansen om filters te stapelen zonder dat randen zichtbaar worden?
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Dat kan maar geeft (grotere) kans op kleurzweem. Ikzelf heb trouwens HiTech filters en ben daar tevreden over. Zowel de Hard als Soft verloopset. Duurder dan Cokin, maar lang niet de prijs van Lee.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

Voor de 10-22 en 17-55 gebruik ik wel eens het oude Cokin P systeem (uit begin jaren 80)
met gradual p120, 121 en lin pola 160.

Een slim HD Hoya uv of circulair pola filter kan er ook nog tussen. Geen probleem.
Als je filter toch te dik is kun je eventueel een rand van de filterhouder zagen.
Bij de groothoekfilterhouder hoeft dat niet want die zijn al korter.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

John K schreefCOLONDus bij 10 mm ga ik de rand van de filterhouder terugzien op mijn foto's?
Lee heeft UWA filter ringen, waar je de filterhouder op zet. En dan zul je deze niet zien bij gebruik van twee filter slots. Hier had ik aantal maanden geleden bij cursist geen last van. (met de 10-22 en 7DII)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar