Tot nu toe opgedane ervaring met deze mooie vogeltjes, ze laten zich goed zien als het vrij rustig is qua weersomstandigheden dus bijna windstil het water mooi rustig is en helder.
Ze zijn pijlsnel maar hebben wel vaste patronen in hun gebied qua verplaatsing. Heb ze eerst goed geobserveerd waar ze vaak landen en visjes zoeken.
Daar een mooie lange tak in de oever gestoken (binnen hun vlieg routes) net boven het water, zodat je het een beetje naar je hand kan zetten. Ongeveer 60 tot 100 cm boven het water.
Camouflagenet aangeschaft zodat ik me eronder kan schuilen met stevig statief en schommelkop. mini inklapbaar stoeltje erbij en veel geduld (uren geduld)
Mooiste tijd is tegen de avond, zon in de rug wind neemt af water wordt rustig en ze willen zich nog even vol eten voor de avond en natuurlijk het mooiste licht van de dag.
Sluitertijden zijn vrij hoog bij vliegbewegingen 1/1600 liefst hoger maar net wat je acceptabel vind met je ISO/ruis verhouding diafragma vrij open daar de achtergrond vaak stoort en je niet al teveel
op je sluitertijd moet inleveren.
Werk het liefst met spotmeting daar je vaak met donkere partijen te maken hebt. Auto ISO tot 1600 op mijn 7dMK2 dan hoef ik alleen mijn sluitertijd aan te passen bij statisch portret of bij
vliegbewegingen.
1
kingfishers take off by
richard evers, on Flickr
2
kingfishers take off 1 by
richard evers, on Flickr
3
kingfishers in flight by
richard evers, on Flickr
4
kingfisher portrait 2017 1 by