Winterkoning (+3)

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Tijd voor een verhaaltje:
Gisteravond was ik op zoek naar hazen verstopt tussen het net opkomende mais, op de akkers bij ons achter het dorp.
Eén haas heb ik kunnen vinden én fotograferen, maar verder was het helaas vrij hazeloos.
Ik besloot daarom door te lopen richting een bosrand waar normaliter grote (en daarom best imposante) kraaien op lage boomtakken
nog even genieten van de laatste zonnestralen.
Rustig de bosrand afstruinend hoorde ik een vogeltje tjilpen, maar zoals iedereen weet zijn kleine vogeltjes altijd heel makkelijk te
horen maar heel moeilijk te spotten. Ik ben even stil gaan staan om met een haviksoog alles af te turen, op zoek naar waar het geluid vandaan kwam.
Tot mijn verbazing duurde het niet lang of ik zag een klein vogeltje, op een meter of 4-5 van me vandaan, heen en weer huppen op een stel takjes.
Met het laagstaande zonnetje en de 100-400mm in de hand ben ik gaan schieten tot alsof het een lieve lust was.
Het vogeltje leek zich totaal niks van mij aan te trekken. Sterker nog, hij werd vergezeld door enkele van zijn soortgenootjes!
Nu waren er vier kleine vrolijke vogeltjes op een stel takjes heen en weer aan het huppen, nog steeds op een meter of 4-5 van mij af.
Als ik mijn statief bij had gehad en deze had opgezet had het ze nog steeds niets uitgemaakt, maar helaas moest ik alles uit de hand doen.
De iso op 400, het diafragma zo laag mogelijk (5.6) en de sluitertijd zo snel als mogelijk. Om nog enigszins goede belichting te krijgen stond die op 1/250e,
wat ik op 380-400mm uit de hand behoorlijk tricky vind. De enige oplossing: zo stabiel mogelijk staan en zoveel mogelijk foto's maken als je kunt!
Uiteindelijk érg tevreden naar huis gegaan, heel erg blij geworden van zo iets kleins :D
Ik ben uiteindelijk met iets meer dan 200 foto's van de vogeltjes thuisgekomen; het uitzoeken was een klusje maar het is gelukt.

Een snelle blik op google leert mij dat het om Winterkoninkjes gaat.
Een achttal foto's wil ik graag met jullie delen en uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie reacties!
Voor mij persoonlijk zijn dit, zeker ook gezien de omstandigheden, de beste vogelfoto's die ik ooit geschoten heb, dus mijn weekend kan sowieso al niet meer stuk.
Ik vind vogeltjes al heel lang leuk om te fotograferen, maar zulke kleine (niet stadse) vogeltjes zo dichtbij voor de lens hebbend is voor mij
echt een uniek moment geweest, normaal zijn kleine vogeltjes zo schuw als de pest.
Het enige waar ik wel een beetje moeite mee had was het eruit halen van de ruis. Iso 400 is niet heel veel, maar als je ook nog iets moet croppen is
het toch meer dan dat je hoopt.

Uiteindelijk zeggen foto's meer dan 1000 woorden, dus ik hou nu mijn mond :wink:

1.
AfbeeldingWinter wren by Danny van Diermen, on Flickr

2.
AfbeeldingWinter wren by Danny van Diermen, on Flickr

3.
AfbeeldingLooking down by Danny van Diermen, on Flickr

4.
AfbeeldingAre you serious? by Danny van Diermen, on Flickr

5.
AfbeeldingWinter wren by Danny van Diermen, on Flickr

6.
AfbeeldingFour winter wrens by Danny van Diermen, on Flickr

7.
AfbeeldingWinter wren by Danny van Diermen, on Flickr

8.
AfbeeldingWinter wren by Danny van Diermen, on Flickr


Alvast bedankt voor het kijken; ik ga weer op zoek naar hazen!
Laatst gewijzigd door 1 op Superkiwi, in totaal 17 keer gewijzigd.
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

de vijfde vind ik de mooiste, nr.6 ook erg leuk zo met z'n allen op een stokkie :-)

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooi he... je zoekt het een en komt met het ander thuis. Dat is natuurfotografie!

Ik vind foto 5 erg mooi!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar