Controlepunten in de NIK Collection [Video]

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er waren wat vragen over controlepunten in de NIK Collection. Kennelijk kwam niet iedereen er uit in de vorige video.

Daarom op verzoek: Het hoe en wat van controlepunten in de NIK Collection
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Mooi uitgelegd, Jeroen. :) Het enige (en het enige vervelende) wat je niet laat zien, is dat als je een controlepunt aan de rand plaatst, de volgorde van helder/saturatie/contrast soms omdraait en ook of je naar links of rechts moet slepen. En als je de controlepunten in de hoeken plaatst kun je daar heel mooi corrigeren voor het vignetteren dat soms gebeurt. (of niet gebeurt)

Viveza is één van de leukste filters van Nik. Ik gebruik altijd Viveza voor mijn foto's. Overigens kun je (maar dat is in het kader van de controlepunten minder belangrijk) in Viveza ook kleuren introduceren. Pak het pipetje en ga daarna de kleur van het pipetje aanpassen. Kun je de muur compleet blauw maken bijvoorbeeld of een compleet nieuwe kleur introduceren :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Bedankt Jeroen voor je uitleg. Al bekend dat de hele NIK collectie is toegevoegd bij een recente update? Er zit nu een extra menu bij.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

VFRood schreefCOLONHet enige (en het enige vervelende) wat je niet laat zien, is dat als je een controlepunt aan de rand plaatst, de volgorde van helder/saturatie/contrast soms omdraait en ook of je naar links of rechts moet slepen.
Dat is inderdaad wel, op zijn zachtst gezegd, vervelend ja.
VFRood schreefCOLON Overigens kun je (maar dat is in het kader van de controlepunten minder belangrijk) in Viveza ook kleuren introduceren. Pak het pipetje en ga daarna de kleur van het pipetje aanpassen. Kun je de muur compleet blauw maken bijvoorbeeld of een compleet nieuwe kleur introduceren :)
Kijk, dat wist ik weer niet. Ga ik een keer proberen
Robert14 schreefCOLONAl bekend dat de hele NIK collectie is toegevoegd bij een recente update? Er zit nu een extra menu bij.
Nee, dat wist ik niet. Het kruist elkaar denk want als ik een maand eerder was, of Adobe een maand later, dan was het dus allemaal wel correct.
Ik ga er echter wel gewoon mee door hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar