poging off camera flitsen.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Vanmiddag weer eens een beetje aan het spelen geweest met de flitser en softbox. Softbox voorzien van grid op +/- 50cm van mijn zoon af.
Als achtergronddoek een zwart hoeslaken gebruikt welke ik op ongeveer 1,5meter achter mijn zoon opgehangen heb. Onderstaande foto's ben ik wel tevreden mee al zou er nog wel een invul flits van de tegenovergestelde kant in mogen.

Alle 3 op iso200, f6.3, 1/160s en wb op flits.

01
Afbeelding

02
Afbeelding

03
Uiteraard moest er ook een "gekke" foto gemaakt worden :mrgreen:
Afbeelding
Nalbandian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2015 12:59

Dat ziet er al een stuk beter uit. Persoonlijk zou ik je softbox zonder grid gebruiken, en wat verder van je onderwerp plaatsen. Hierdoor is je licht wat egaler. Je ziet nu bv dat de rechterkant bijna overbelicht is, en je linkerkant bijna grijs is geworden. Door de softbox iets naar achter te verplaatsen verhelp je dit probleem. Wellicht de softbox iets hoger plaatsen, zodat er een schaduw onder zijn kin valt en je je softbox in zijn ogen terug ziet in de vorm van een lichtje.

Maar al met al leuke foto's, en je hebt ze vast met plezier gemaakt met zo'n leuk onderwerp!!
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Dank je wel voor je reactie Nalbandian,
Ik heb het ook geprobeerd zonder grid, echter kreeg ik toen teveel licht op de achtergrond waardoor deze meer (erg) donker grijs werd dan zwart.
Daarbij kon ik niet heel veel verder meer naar achter dus vandaar deze keus.
Ik zie inderdaad wat je bedoelt met het overbelichte wit en aan de andere kant wat grijs.
Zal er de volgende keer rekening mee houden, al denk ik dat het met een andere kleur shirt minder opgevallen had.

De lichtjes in de ogen zijn naar mijn idee wel zichtbaar, met name in foto 01 zie ik deze goed terug.
Zelfs het reflectiescherm (piepschuimplaat) is te zien als je deze foto bekijkt op Flickr.

We hebben inderdaad wel een 15 minuten plezier gehad :D
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Leuk hoor! Zie hier een aantal stappen die ik gemaakt hebt toen ik begon met strobist. Klooien en lezen en klooien en lezen en maar leren en beter worden - komt helemaal goed zie ik: want je gaat per foto zienderogen vooruit.

De strobist site is inderdaad eentje om in de gaten te houden. Heb zelf ook 2 jaar met uitgebeten wit gewerkt, en daarna was ik er klaar mee en ging vanzelf over op andere achtergronden. Heb je al een keer met een snoot/grid/barn lopen experimenteren? Ook leuk om te doen! Gewoon een oude metablitz of iets op de rommelmarkt kopen die off shoe kan *en niet op je camera zetten want je blaast je camera kapot*.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Fijn om te horen dat er vooruitgang in zit :D
Witte achtergronden vind ik persoonlijk erg mooi, zeker bij kleurrijke kleding maar op het moment heb ik nog maar 1 flitser dus is nog wat lastig om dat in camera goed te krijgen.
sinds gister heb ik een zwart doek en dat moest natuurlijk gelijk uitgeprobeerd worden, binnenkort komen er vast nog wel andere kleurtjes bij.

De hier boven staande 3 foto's zijn gemaakt met een 80cm octabox welke voorzien is van een grid, meer ervaring heb ik er nog niet mee.
Een snoot en een grid voor rechtstreeks op de speedlight staan ook nog op het verlanglijstje, maar ik wil eerst een 2de speedlight (Yongnuo YN685) erbij hebben.
Voordeel van deze Yongnuo is dat deze met de YN622 TX op de camera ook qua instellingen aan te passen is.
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

heb dit draadje bekeken en het ziet er inderdaad steeds beter uit.

groet

jan
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Gistermiddag na een lange tijd weer eens een paar minuutjes aan het proberen geweest met onze oudste zoon.
Onderstaande foto kwam er voor mijn gevoel het beste uit.
In de nabewerking alleen het zwart iets bewerkt en de foto iets gecropt.
Gemaakt met de 400D, 70-200L f4 @200mm, f5,6, iso100 in combi met 1 YN685 flitser op statief in een 80cm octabox (+/-45º/45º).
Door een afstand van +/- 3 meter achter hem kwam de achtergrond er al zo goed als zwart uit.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Aangezien de kinderen het een beetje zat zijn om als model te moeten figureren heb ik maar eens een zelf portret geprobeerd.
canon 400D met 50mm 1.8 f8 1/160s.
yongnuo YN685 op een boomarm in een 80cm octabox voorzien van gris en dat tegen een bijna zwarte achtergronddoek.

ik had graag de schaduw onder de kin nog wat meer opgelicht maar kreeg dit niet goed voor elkaar met een witte paraplu als reflectiescherm en een tweede flitser heb ik (nog) niet.

In de nabewerking alleen de exposure iets terug geschoven.


Afbeelding
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Niemand die over bovenstaand iets te melden heeft?
Of is het van een dusdanige klasse dat er niets over te zeggen valt :lol: :lol: :lol:
Kan het me niet voorstellen namelijk :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Your right de foto is aardig maar lange niet sterk genoeg om eruit te springen


op 28 april 2016

gaf ik feedback over een vergelijkbare foto met vergelijkbare problemen.
Ik heb getracht je daarvoor feedback te geven maar ik zie daar bijna niets van terug.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar