Klein diafragma met Elinchrom BRX500

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Pam2017
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2017 10:15

Hoi allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan in mijn studio.
Eerst had ik een flitsset met softboxen van Falcon Eyes TFK-2300A waarbij ik een diafragma van 2.8 kon gebruiken.
Mijn iso stond dan op 100 en mijn sluitertijd op 125 (hoger kon niet...)

Nu heb ik een flitsset van Elinchrom, de BRX 500.
Echter krijg ik nu zoveel licht dat ik mijn diafragma, bij een max sluitertijd van 200, niet lager kan zetten dan 5.0.
De flitskop is al op zijn laagst ingesteld.

Ik zou heel graag weer mijn diafragma van 2.8 terug willen zonder overbelichting.
Hoe kan ik dit oplossen?
Heeft iemand een idee?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een grijsfilter gebruiken om het licht verder te dempen.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je sluitertijd is niet echt van belang, qua snelheid dan. Een snellere sluitertijd zal je niet minder flitslicht laten vangen; je krijgt op een gegeven moment last van synchronisatieproblemen.

Maar wanneer je op open diafragma's wilt fotograferen en je flitser is te krachtig en kan qua instelling niet lager, dan zijn er nog verschillende opties.
- Je kunt een grotere modifier gebruiken waardoor het licht meer verspreid wordt.
- Je kunt je modifier bedekken waardoor je ook minder lichtopbrengst krijgt.
- Je kunt de afstand van je flitser met je onderwerp vergroten waardoor je ook minder licht op je onderwerp krijgt.
- Je gebruikt een filter, een ND-filter om precies te zijn. Dit kan op de camera maar daardoor wordt je zoeker ook donkerder. Je kunt ook filter-vellen van lee kopen (kosten niet zoveel) en die voor je flitser hangen.
- Je koopt de 250Ws variant ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pam2017
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2017 10:15

emiel_maigoda schreefCOLONHet enige wat ik zou kunnen bedenken is een grijsfilter gebruiken om het licht verder te dempen.
Groetjes,
Emiel
Dankjewel voor het meedenken :)
Wordt de foto dan niet heel grauw?
Pam2017
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2017 10:15

fotojeroen schreefCOLONJe sluitertijd is niet echt van belang, qua snelheid dan. Een snellere sluitertijd zal je niet minder flitslicht laten vangen; je krijgt op een gegeven moment last van synchronisatieproblemen.

Maar wanneer je op open diafragma's wilt fotograferen en je flitser is te krachtig en kan qua instelling niet lager, dan zijn er nog verschillende opties.
- Je kunt een grotere modifier gebruiken waardoor het licht meer verspreid wordt.
- Je kunt je modifier bedekken waardoor je ook minder lichtopbrengst krijgt.
- Je kunt de afstand van je flitser met je onderwerp vergroten waardoor je ook minder licht op je onderwerp krijgt.
- Je gebruikt een filter, een ND-filter om precies te zijn. Dit kan op de camera maar daardoor wordt je zoeker ook donkerder. Je kunt ook filter-vellen van lee kopen (kosten niet zoveel) en die voor je flitser hangen.
- Je koopt de 250Ws variant ;)

Dankjewel voor je reactie.
Een grotere modifier en (nog) verder afstand nemen gaat bij niet passen helaas.
Waarmee zou ik de softbox kunnen bedekken? Is dat een speciale stof? Ik bedoel naast de filtervellen.
Optie van de filter; ik ben bang dat als ik een filter op mijn lens draai dat de foto in zijn geheel grauwig word. Of zie ik dat echt verkeerd?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je hebt speciale filters van bijvoorbeeld Lee om licht te dempen. Zijn op zich niet zo heel duur en verkrijgbaar in verschillende waarde. De zogenaamde ND-filters.
Ander goedkoop alternatief: bakfolie (wel de witte natuurlijk, de bruine kleurt je licht en dat wil je absoluut niet) ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pam2017
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2017 10:15

fotojeroen schreefCOLONJe hebt speciale filters van bijvoorbeeld Lee om licht te dempen. Zijn op zich niet zo heel duur en verkrijgbaar in verschillende waarde. De zogenaamde ND-filters.
Ander goedkoop alternatief: bakfolie (wel de witte natuurlijk, de bruine kleurt je licht en dat wil je absoluut niet) ;)
Ik was aan het kijken bij de ND-filters, maar nu zie ik een hoop verschillende. Onder andere met verschillende aantal stops.
Wat zou je adviseren als ik echt met 2.8 wil schieten? Zou een vermindering met 4 stops voldoende zijn? Of zou 2 stops al goed zijn?
Liefst zoveel mogelijk stops lijkt me, want dan kan ik altijd weer omhoog met het vermogen van de flits...of zie ik dat verkeerd hahaha :)

Bedankt voor je tijd om antwoord te geven :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

2 stops is voldoende, daarmee zak je van 5.0 zelfs onder de 2.8
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pam2017
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2017 10:15

fotojeroen schreefCOLON2 stops is voldoende, daarmee zak je van 5.0 zelfs onder de 2.8
Dankjewel :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar