Bloemenzee..........

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

In onze tuin staan na 30 jaar verantwoorde grondbewerking zo'n 10tal exemplaren van de Brede Wespenorchis, welke op spontane wijze in onze tuin verschenen is.
Dat is geen uniek verschijnsel want het gebied waar nu onze huizen staan was vroeger het natuurlijke leefgebied van dit ondergewaardeerd orchideetje.
In sommige andere tuintjes zie je ze ook staan, alleen niet in grote getale.
Dit is te wijten aan de grondbewerking.
Hoewel de Brede Wespenorchis géén hoge eisen aan de bodem stelt, is kunstmestgebruik oid een absolute killer voor deze plant.
Niet zozeer voor de plant zelf maar voor de bodemschimmel mycorrhiza.
Deze schimmel, welke supergevoelig is voor bodemstructuurverandering door gebruik van kunstmest en/of bestrijdingsmiddelen, zorgt voor de anorganische voedselopname van de orchidee.
Alle orchideeën zijn hier afhankelijk van, behalve het vrouwenschoentje, die autotroof genoemd mag worden omdat haar wortels wél zonder hulp van genoemde schimmel voedingsstoffen kan opnemen.
Het is misschien een leuke uitdaging: Wie orchideeën in zijn/haar tuin wil, moet kunstmest en andere onnatuurlijke middelen uit de tuin laten.
Je wordt na jaren volhouden misschien beloond met aparte plantensoorten..................
Afbeelding
Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ook weer een mooie foto. ...alleen iets klopt er niet. De bloem heeft linksonder nog een groot blaadje scherp..maar aan de rechterkant loopt het anders...er zit niet een scherpt blaadje daar waar ik 'm wel verwacht (symmetrie).
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind het op zich wel een aparte en leuke compositie. Maar wat het blaadje rechts ben ik het met Sunblade eens. Jammer dat dat op dat moment naar links waait.
Sisterray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2016 13:03

Intersant dat deze (en andere ?) orchidee alleen kan overleven met behulp van een schimmel, hoe verweven de natuur wel is...
De foto zelf vind ik minder maar de bijhorende tekst geeft verdieping.
Grtz, Jack
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar