Canon 650D werkt niet meer na verwisselen SD Card

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

Hallo allen,

Afgelopen zaterdag was ik naar het voormalig Land van Ooit geweest om foto's te maken. Nu was op gegeven moment mijn SD card bijna vol en wilde ik deze vervangen. Eerst zette ik de camera uit en maakte het SD card slot open, verwisselde de SD card en toen ik de camera weer aan wilde zetten gaf hij geen teken van leven meer.

Tot nu toe doet de camera compleet niets meer. Ik heb al van alles geprobeerd, maar geen teken van leven:

- Oude SD card weer terug zetten;
- Batterij vervangen;
- Camera aansluiten met usb aan mijn laptop;
- Camera op "on" en batterij snel vervangen.

Ik las ergens iets over dat het mogelijk is dat de camera denkt dat het klepje van de SD card open staat en daardoor niet meer aangaat, echter zou het lampje wel moeten knipperen als ik er een andere batterij in doe lijkt me. Welke pinnetjes zorgen voor de indicatie van het SD card klepje?

Is er een reset mogelijkheid? Ik kon geen knoopcel backup batterij vinden.

Mochten niets helpen, weten jullie reparatieadressen buiten de standaard Tech Repair en die in Nederweert? Het liefst in de buurt van Nijmegen.

Alvast dank,

Groet,

Johan
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

is de schakelaar van het klepje wel in gedrukt? wellicht is er een pinnetje afgebroken die aan het klepje zit . zo weet de camera dat het klepje gesloten is .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Kun je wel in het menu?
Er is een optie die toestaat de camera te gebruiken zonder kaart
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

boko schreefCOLONis de schakelaar van het klepje wel in gedrukt? wellicht is er een pinnetje afgebroken die aan het klepje zit . zo weet de camera dat het klepje gesloten is .

Welke schakelaar bedoel je dan? Er zit aan de binnenkant van het klepje een metalen plaatje met 2 schroefjes vast. Deze heb ik nog niet losgemaakt, ik weet niet exact hoe die schakelaar moet werken. Er zitten 2 zwarte puntjes op die er niet afgebroken uitzien.
seoman schreefCOLONKun je wel in het menu?
Er is een optie die toestaat de camera te gebruiken zonder kaart
De camera gaat niet meer aan, dus kom ook niet in het menu.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Vreemd de manual staat vol met meldingen dat je de back-up batterij niet moet nat maken of verhitten.
Maar waar die zit, of ie er zit wordt niet vermeld.
Het enige wat ik lees is dat de datum en tijd verloren gaan als je de accu lang verwijderd.

Ik vond wel dit http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... tteries.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar daar staat niet de 650D tussen.

Ik stel voor dat je de accu er minimaal een dag uit haalt zodat eventuele rest spanningen kunnen weglekken.
Niet dat ik verwacht dat het genoeg is maar ik kan moeilijk voorstellen dat je een maand dat ding moet laten liggen.
Ik vermoed dat er in de 650D een goldcap zit voor het datum/tijd klok. Die houd het makkelijk een week vol bij dat soort taken.

Verder raad ik je aan te gaan zoeken naar alternatieve Reset mogelijkheden.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik weet bijna zeker dat het met het klepje te maken heeft . ik heb hetzelfde eens gehad namelijk .
zet de camera eens aan en open en sluit het klepje voor de SD kaart en ook eventueel de accu klepje een aantal keren .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

boko schreefCOLONik weet bijna zeker dat het met het klepje te maken heeft . ik heb hetzelfde eens gehad namelijk .
zet de camera eens aan en open en sluit het klepje voor de SD kaart en ook eventueel de accu klepje een aantal keren .

Ik heb denk ik het klepje al een keer of 40 open en dicht gedaan maar geen leven. Aan de binnenkant van het klepje zit een ijzeren plaatje met 2 schroefjes, zou die er wat mee te maken hebben. Ik kan die eventueel losdraaien en kijken of ik er iets zie. Voor nu heb ik de batterij er maar uit gehaald en laat hem een paar dagen zo staan.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Vergeet je de back-up batterij niet? (Volgens mij is de 650D zoals getoond in de onderste situatie)
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... tteries.do
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

Beasar schreefCOLONVergeet je de back-up batterij niet? (Volgens mij is de 650D zoals getoond in de onderste situatie)
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... tteries.do

Ik wil best de back-up batterij verwijderen echter is de 650D anders dan op de getoonde foto's. In mijn camera zit de back-up batterij niet zoals getoond op de foto, ik heb geen idee waar ik die batterij moet vinden.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

johanjd schreefCOLON
boko schreefCOLONik weet bijna zeker dat het met het klepje te maken heeft . ik heb hetzelfde eens gehad namelijk .
zet de camera eens aan en open en sluit het klepje voor de SD kaart en ook eventueel de accu klepje een aantal keren .

Ik heb denk ik het klepje al een keer of 40 open en dicht gedaan maar geen leven. Aan de binnenkant van het klepje zit een ijzeren plaatje met 2 schroefjes, zou die er wat mee te maken hebben. Ik kan die eventueel losdraaien en kijken of ik er iets zie. Voor nu heb ik de batterij er maar uit gehaald en laat hem een paar dagen zo staan.
Op het klepje van mijn 700D en 40D (alle andere types zullen niet anders zijn!) zit een klein vierkant uitsteekseltje, dat past in microschakelaartje. Is het vierkantje afgebroken, dan wordt het schakelaartje ook niet ingedrukt. Probeer het dan met bijv. een tandenstoker.
Het klepje van de SD werkt net zo. Als de camera aan staat en het klepje opengaat, gaat de camera (zowel de 700D als 40D) uit. Hier zit ook ergens een schakelaartje verborgen, maar kan niet direct zien waar dit zit. Iemand van het forum wel?
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

Robert14 schreefCOLON
johanjd schreefCOLON
boko schreefCOLONik weet bijna zeker dat het met het klepje te maken heeft . ik heb hetzelfde eens gehad namelijk .
zet de camera eens aan en open en sluit het klepje voor de SD kaart en ook eventueel de accu klepje een aantal keren .

Ik heb denk ik het klepje al een keer of 40 open en dicht gedaan maar geen leven. Aan de binnenkant van het klepje zit een ijzeren plaatje met 2 schroefjes, zou die er wat mee te maken hebben. Ik kan die eventueel losdraaien en kijken of ik er iets zie. Voor nu heb ik de batterij er maar uit gehaald en laat hem een paar dagen zo staan.
Op het klepje van mijn 700D en 40D (alle andere types zullen niet anders zijn!) zit een klein vierkant uitsteekseltje, dat past in microschakelaartje. Is het vierkantje afgebroken, dan wordt het schakelaartje ook niet ingedrukt. Probeer het dan met bijv. een tandenstoker.
Het klepje van de SD werkt net zo. Als de camera aan staat en het klepje opengaat, gaat de camera (zowel de 700D als 40D) uit. Hier zit ook ergens een schakelaartje verborgen, maar kan niet direct zien waar dit zit. Iemand van het forum wel?
Hoi Robert,

Dat vierkante uitsteekseltje bij de batterij zit er nog aan en die werkt ook nog. De batterij is namelijk niet eruit geweest toen het probleem optrad, ik verving enkel de SD kaart. Ik zou graag weten waar het schakelaartje bij het SD Card slot zit, wanneer ik het zelf op kan lossen (met jullie hulp) ben ik altijd een stuk goedkoper uit dan wanneer ik hem naar een reparatiecentrum opstuur.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Misschien is er op een exploded view (of elk ander type) iets meer te zien, waar dit schakelaartje van de SD/CF klep zit. Al geprobeerd het klepje meerdere keren te openen/sluiten?
Ik zal ook nog zoeken.
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

Robert14 schreefCOLONMisschien is er op een exploded view (of elk ander type) iets meer te zien, waar dit schakelaartje van de SD/CF klep zit. Al geprobeerd het klepje meerdere keren te openen/sluiten?
Ik zal ook nog zoeken.

Ik heb het denk ik al een keer of 30 geprobeerd. Ik zal straks het ijzeren plaatje eens losschroeven, wellicht is hier iets onder te zien. Toestel ligt nu thuis zonder batterij er in, vanavond nog maar eens proberen.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Op mijn 40D en nu ook 700D heb ik het schakelaartje gevonden. Op het SD klepje van de 700D zitten 2 kleine uitsteeksels. De onderste drukt ter hoogte van het rode (lees/schrijfindicator) lampje een minuscuul schakelaartje in (je ziet het nauwelijks!). Met een tandenstoker of precisie schroevendraaiertje is dit in te drukken. Is dit stukje op het klepje afgebroken dan doet het niets.
De body hoeft dus niet open te worden gemaakt, behalve als dit schakelaartje kapot is uiteraard.
Anoniem 4

Er zijn 4 hoofdoorzaken voor het niet meer willen aangaan van een camera.
1. Een slechte accu
2. Niet gesloten of kapotte deurtjes van accu of geheugenkaart
3. Defect LCD scherm
4. Kapot moederbord

Een slechte accu kan worden vervangen door een andere. Bij sommige camera’s kan een knoopcel nog wel eens de oorzaak zijn. Bij de 650D zit die laatste op het moederbord en is niet eenvoudig te vervangen.
Deurtjes kunnen gesloten worden en de microswitches daarvan bekeken worden.
Om een defect LCD-scherm te signaleren, kun je na het aanzetten de ontspanknop indrukken. Als je daarbij geluid hoort, dan werkt er wel iets en zou het scherm defect kunnen zijn.
Helpt niets meer, dan zou een kapot moederbord de oorzaak kunnen zijn.
Zowel voor scherm als moederbord zit er niets anders op dan een bezoek aan een reparatiebedrijf.
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

Helaas heeft dit allemaal niet geholpen. Er zit denk ik niets anders op dan het toestel op te sturen.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Ben je uberhaupt al bij een fotowinkel geweest?
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
johanjd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2015 13:07
WoonplaatsCOLON Wijchen

P71 schreefCOLONBen je uberhaupt al bij een fotowinkel geweest?

Ja maar zij zagen ook niets verkeerds aan de camera en concludeerden dat het moederbord of het lcd scherm waarschijnlijk kapot is. Ik heb vandaag de camera naar Rofa gestuurd
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar