Lens test Canon 300mm f4 IS-USM prime

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Hier een een 1ste test vanuit mij onlangs nieuwe aanwinst de Canon 300mm f4 IS-USM prime
Camera was de Canon 450D EXIF 1/350 + 1/250 f8 ISO 200 mannetje en vrouwtje merel
hebben hier een nest bij mijn huis.

Graag respons over de scherpte en contrast van deze opnames.Ik moet er wel bij zeggen dat in de volle resolutie
de opnames er geheel anders uit zien, dan na het plaatsen op het forum,bv scherpte contrast +kleur
gaan wat stappen terug.Maar ik wil straks toch alle opnames via flickr laten lopen, dan heb je geen last
meer van de compressie verlies van het forum.

Deze opname zijn uit de losse hand gemaakt afstand ca 10+20 meter.

48179

48181

48182

Laatst gewijzigd door 1 op Nirona., in totaal 8 keer gewijzigd.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Is die niet wat over-verscherpt zie de grain door de achtergrond heenkomen.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ik vind ze zo slecht nog niet.
Even met de blur tool over de grain in de achtergrond lost dat ook weer op.
Contrast, kleur en witballans lijken mij in orde...
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

evelakes schreefCOLONIs die niet wat over-verscherpt zie de grain door de achtergrond heenkomen.

De meeste opnames die ik op EOS plaats na de voorgeschreven bestand grootte te hebben gewijzigd idd eerst ietsjes extra verscherpen, ik haal tevens de kleur wat omhoog dat zijn juist de 2 waardes die terug lopen. Dat komt wellicht door EOS datatransfer te beperken, waardoor de compressie van de opnames behoorlijk kunnen terug lopen, die meestal als gevolg hebben onscherpte en kleur vermindering ...vandaar dat ik zsm over ga om de bijlage via flickr te laten lopen.

NB: Nog een extra opname toegevoegd opname 3 achtergrond ietsjes bewerkt en wat ruis weggehaald.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Tja, de 300/f4 is een supersnelle scherpe lens. Zelfs icm met een 1.4 ext.

Dus als je daarmee geen scherpe foto's maakt ligt het aan iets anders. :wink:

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Jef-W schreefCOLONTja, de 300/f4 is een supersnelle scherpe lens. Zelfs icm met een 1.4 ext.

Dus als je daarmee geen scherpe foto's maakt ligt het aan iets anders. :wink:

-Jeffry
Die lens is ook niks mee hoor en het was de 1ste test :wink: Maar de EOS datatransfer beperkingen , waardoor de compressie van je opnames al behoorlijk terug kunnen lopen,waardoor onscherpte + kleur vermindering kunnen optreden en dat vind ik wel jammer...vandaar dat ik zsm over ga om de bijlage via flickr...etc te laten lopen dan is dat probleem opgelost.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

De correctie is mooi, meestal verscherp ik indien noodzakelijk alleen het onderwerp (vogel) op de gewenste plekken en speel met de schaduw/highlight tool (aanpassingspenseel) om schaduwen onder vleugels
en dergelijke op te werken voor meer detail in lightroom. Meestal als je alles verscherpt wordt de achtergrond grainy en verstoord het de achtergrond.
Met de ALT toets kan je zien hoever je kunt gaan met verscherpen als je de schuifjes verplaatst.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

En dit laat de lens zien op de 1,5 meter afstand uit de losse hand boterbloempje met tegenlicht.
Camera 450D -ISO 200 1/350 f4

48186

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar