Parameter instellingen.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
evamstel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 184
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2005 21:47
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Wie kan mij uitleggen wat het gevolg is van het wijzigen van de parameter settings. Persoonlijk vind ik de handleiding iets beknopt hierover.
Heeft het echt invloed op de foto's? Welke setting is de beste? Of hangt dat van de omstandigheden af.

Mijn 20D staat op parameter2.

Er is op het forum weinig over vinden, als deze vraag al eens is gesteld hoor ik het graag. (ik wil niet in herhaling treden). :)
[size=75]Canon 20D | EF-S 10-22 | EF 24-70 L | EF 50 | EF 100 Macro | EF 75-300 IS | Peleng 8mm | Sigma Macro Flits [/size]
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

ben wel benieuwd, staat bij mij ook op 2, nooit veranderd eigenlijk.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Standaard staat de camera ook bij mij op 2, dit is volgens mij de meest neutrale stand, alles op 0. Ik heb echter een aangepaste setting in Set 1, daar heb ik de scherpte wat omhooggegooid, en de saturatie voluit staan, je krijgt dan volle kleuren, en faked min of meer een polarisatiefilter.

Wat echter de voorgeprogrammeerde standen inhouden durf ik ook niet te zeggen.

Ben nog aan het uitvogelen wat Set 2 en 3 voor mij moeten gaan doen :)
[color=silver]18-55[/color]
Gerco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 13:42
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

Manny schreefCOLONStandaard staat de camera ook bij mij op 2, dit is volgens mij de meest neutrale stand, alles op 0. Ik heb echter een aangepaste setting in Set 1, daar heb ik de scherpte wat omhooggegooid, en de saturatie voluit staan, je krijgt dan volle kleuren, en faked min of meer een polarisatiefilter.

Wat echter de voorgeprogrammeerde standen inhouden durf ik ook niet te zeggen.

Ben nog aan het uitvogelen wat Set 2 en 3 voor mij moeten gaan doen :)
In program 1 zijn de saturation, sharpness en contrast 1 stap hoger dan program 0, waar alle instellingen neutraal staan. Op zich vind ik het prettiger om de camera zelf zo neutraal mogelijke foto's te laten aanleveren, zodat ik bij de nabewerking alle kanten op kan.
[size=75]Canon EOS 20D | BG-E2 Grip | Canon EOS 300D | BG-E1 Grip | Tamron 17-35 2.8-4 | Tamron 28-75 2.8
Canon 50 1.4 | Canon 70-200 2.8[color=red][b]L[/b][/color] | Canon 75-300 4-5.6 | Canon Speedlite 420EX | Canon Speedlite 580EX | X'sDrive 40Gb[/size]
Gebruikers-avatar
Wildstar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2005 21:08
WoonplaatsCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Ik zou heb zelf altijd op de neutrale stand gefotografeerd (20D is dat parameter 2) Maar nu heb ik de kleuren ietsje intenser gemaakt en dat merk je wel. maak op een statief maar eens een paar foto's met verschillende instellingen dan zie je het zelf.

Scherpte doe ik liever zelf in PS met unsharp mask.
[size=75]<b>[url=http://www.photo74.com]Photo74.com[/url] | [url=http://www.re-solutie.nl]Re-Solutie.nl[/url] | [url=http://www.stockphotoshop.nl]StockPhotoShop.nl[/url]</b> "Uhm... ik geloof iets met EOS nogwat, kan dat?"[/size]
Hythloday

evamstel schreefCOLONWie kan mij uitleggen wat het gevolg is van het wijzigen van de parameter settings. Persoonlijk vind ik de handleiding iets beknopt hierover.
Heeft het echt invloed op de foto's? Welke setting is de beste? Of hangt dat van de omstandigheden af.

Mijn 20D staat op parameter2.

Er is op het forum weinig over vinden, als deze vraag al eens is gesteld hoor ik het graag. (ik wil niet in herhaling treden). :)
Settings hebben alleen invloed op JPG beelden. De stand 0 is neutraal. Parameter 2 is de neutrale stand. Op mijn Canon 300D betekent parameter 1 dat de beelden iets scherper, kleurverzadigder worden etc. Ze hebben iets meer contrast. Je kunt de settings aanpassen. Zo las ik op DPReview dat iemand het contrast op -2 had gezet. Hij kreeg dan mooi doortekende luchten. Naderhand paste die persoon het contrast weer aan in Photoshop.

De parameters hebben geen enkele invloed als je RAW schiet. Op het LCD schermptje, lijkt dat wel zo, maar dat is het JPG bestandje in het RAW bestand. Als je RAW schiet kun je je camera daarom het beste op parameter 2 zetten.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

nou dan staat hij toevallig goed bij mij bedankt.
grt,bouk.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Hythloday schreefCOLON Zo las ik op DPReview dat iemand het contrast op -2 had gezet. Hij kreeg dan mooi doortekende luchten. Naderhand paste die persoon het contrast weer aan in Photoshop.

De parameters hebben geen enkele invloed als je RAW schiet. Op het LCD schermptje, lijkt dat wel zo, maar dat is het JPG bestandje in het RAW bestand. Als je RAW schiet kun je je camera daarom het beste op parameter 2 zetten.
Ik heb gelezen dat je met het contact op -1 of -2 een groter dynamisch bereik zou hebben. Het contrast kun je naderhand weer aanpassen.
Iemand enig idee of dat een zichtbare verbetering van je foto's geeft?
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Een hele tijd geleden heb ik eens een poll gehouden over dit onderwerp.
Er staan diverse voorbeelden bij, mischien dat je er wat aan hebt. :D

http://www.300d.nl/forum/viewtopic.php? ... parameters
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
SkilleRStyLe
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 13:40
WoonplaatsCOLON Rijswijk

Mijn advies is zet alles op neutraal en schiet op de hoogste kwaliteit liefst RAW, photoshop oid. doet de rest voor je wat dit betreft (even inlezen in de photoshop-materie is echter wel een must).
Niet geschoten is altijd mis.
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Ik heb hem op parameter 2 met scherpte +1 staan did erd mij aangeraden door een ander forumlid en de foto's zien er echt een stuk beter uit.
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

In dit topic staat als laatste bericht een vergelijking van de parameterinstellingen.
Eindelijk iemand die in dat topic de moeite neemt om structureel te vergelijken (Lex Augusteijn), wordt er ineens niet meer op gereageerd :?
[size=75]*... ...*[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar