Hoe lichten plaatsen fotostudio

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Beste,

Ik ben in september nog maar pas gestart met mijn opleiding fotografie. Nu heb ik rond de kerstperiode een fotostudio gekregen van mijn partner. Ik heb helaas dit onderdeel in de les nog niet gezien, daar gaan we in februari pas mee starten. Nu heb ik morgen een opdracht gekregen om twee kindjes (eentje van 6 jaar en eentje van een paar weken oud) te fotograferen. Aangezien dit mijn eerste opdracht in studio is weet ik nog niet goed hoe ik mijn lampen enzo moet plaatsen.

Mijn studio ziet er als volgt uit:

Een witte doek : achtergrondsysteem van 3 op 6 meter
3 daglichtlampen: 1 daarvan is met een langere buigarm (daar moet je een soort van gewichtje aanhangen achteraan)
en een reflectiescherm met een gouden en een zilveren kant

Nu was mijn vraag, wat moet ik waar plaatsen.

Kunnen jullie mij raad geven.

Alvast bedankt.

Groetjes
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Veel inspiratie voor nieuwe of bestaande licht opstellingen doe ik op uit magazine, internet afbeeldingen en nog beter youtube

Dit is denk ik wat u zoekt voor een simpele drie punt verlichting
Je hoofdlicht meestal gekenmerkt aan de de water grotere lichtverdeler en dient als basis om je onderwerp te verlichten

Je vul licht om schaduwen eventueel op te vullen deze is meestal 1 a 2 stop lager ingesteld dan je hoofdlicht
Hiervoor kun je trouwens ook uw reflectiescherm gebruiken en de lichtkop gebruiken voor de achtergrond.

Een accent of haar licht, dient om om meer dynamiek toe te voegen bijvoorbeeld het haar, schouder, ledematen, afscheiding tussen achtergrond en voorgrond

Three-Point Lighting for Portrait Photography.
http://www.youtube.com/watch?v=YzvHEBm6VZs
Laatst gewijzigd door 1 op Rick T, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Tja......waarom heb je opdracht aangenomen als je dit nog helemaal niet geoefend hebt.
En dan bedoel ik niet perse les op school want dat heb ik ook niet gehad.
Maar door bv een pop neer te zetten of je partner en dan het licht te gaan uit testen.
En idd voorwerk doen kijken op youtube...
Nu ga je morgen meteen met 2 "vreemde" kids aan de slag...en wil je 1 avond van te voren nog tips hebben.
Had dan eerder al foto's gemaakt van je opstelling hadden we kunnen kijken hoe het resultaat was en evt. verbetertips kunnen geven.
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hoewel ik het antwoord van Marjan wel begrijp ga ik je toch nog even proberen te helpen.

Onderstaand een website met veel foto's met uitleg van de opstellingen.

http://strobox.com/

Wellicht dat je hier nog iets aan hebt.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je bent inderdaad wat aan de late kant voor advies ;) en ondertussen ben je w.s. al bezig met de shoot. Ik neem eigenlijk een beetje aan dat de opdrachtgevers bekend zijn met je beperkte ervaring en dat ze - als het ware - een beetje proefkonijn zijn.

Hoe dan ook: strobox is een leuke bron en een beetje zoeken op youtube gaat je ook wel veel info brengen. Succes vandaag in ieder geval, hopelijk laat je ons nog weten hoe het gegaan is :)
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Hoe is het afgelopen?
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Daar ben ik ook benieuwd naar..is het nog gelukt?
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar