Synchroniseren backup bestanden

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik zit met een probleem bij het beheren van de backup bestanden. De foto's en de catalogus van Lightroom staan bij mij op de D: schijf van de computer. Periodiek (laat ik de periode maar even in het midden laten :oops: :oops: ) maak ik een backup op een externe harde schijf, zowel van de foto's als van de catalogus.

Als ik op de D: schijf iets verander, zoals foto's weggooien of bewerkte foto's exporteren, wil ik dat dit ook in de backup op de externe schijf wordt doorgevoerd. Ik heb gegoogled naar synchronisatieprogramma's maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Welk programma gebruiken jullie, of hoe organiseren jullie dit op een andere manier?
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Windows: SyncToy van Microsoft
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Apple, timemachine ... doet het allemaal automatisch... Heeft al menig keer me gered...incl een syteemschijf crash...
Maar ja dan heb je wel een Mac nodig...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Maar ja dan heb je wel een Mac nodig...
Ooit.... als het schip met geld binnenloopt..
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In Windows 7 en later: SyncCenter
Scheelt een Mac op een hamburger :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

XXXL schreefCOLONAls ik op de D: schijf iets verander, zoals foto's weggooien of bewerkte foto's exporteren, wil ik dat dit ook in de backup op de externe schijf wordt doorgevoerd.
Is dat echt wat je wilt?
Als ik je goed begrijp, dan wil je permanente, gelijktijdige synchronisatie tussen je (interne) D-schijf en een externe schijf.
Synchronisatie wordt meestal gebruikt om op meerdere plaatsen over volstrekt identieke data te beschikken. Goed voorbeeld is synchronisatie tussen werkcomputers en een NAS.
Een back-up daarentegen heeft een andere functie, namelijk om na een calamiteit zo recent mogelijk bewaarde data terug te zetten naar een eerder beschadigd systeem als gevolg van een technisch mankement, een softwareprobleem of een gebruikersfout.
Ook als je synchroniseert, zul je toch back-ups moeten blijven maken.
Stel je wist per ongeluk een hele map met data of er gaat iets mis bij het verplaatsen van een map. Bij synchronisatie wordt die fout dan onmiddellijk doorgevoerd op de andere locatie.
Harde schijven gaan ook niet altijd ineens en compleet kapot, vaak is al eerder data corrupt geraakt en die corrupte data staat dan ook op de gesynchroniseerde schijf.
Dan moet je kunnen terugvallen op een eerder gemaakte back-up van de data.

Voor synchronisatie is PureSync een goed en betrouwbaar pakket
http://www.jumpingbytes.com/en/puresync.html

Voor back-up van mappen/bestanden is Cobian Backup een goede keus
http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm

Beide zijn gratis. :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik denk niet dat continue synchronisatie handig is inderdaad.

Of bedoel je dat tijdens de backup alleen datgene dat veranderd is, wordt gebackupped, zodat je niet steeds de volledige GB's hoeft te backuppen? Dan moet je eens kijken naar incrementele backup-mogelijkheden.

Ik gebruik tot volle tevredenheid Acronis-software. Handig, NL-talig (vind ik prettig) en niet heel duur.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik bedoel inderdaad dat bij het backuppen wordt gekeken naar welke bestanden zijn veranderd, bijgevoegd of verwijderd. Het is zeker niet de bedoeling om die externe schijf continue aan de computer te hebben, dan wordt alle eventuele narigheid inderdaad meteen meegekopiëerd.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Dik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 17:27
WoonplaatsCOLON Capelle aan den ijssel

syncback does the trick...
Dik
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik gebruik ook al jaren gebruik van SyncBack.
Het veel mogelijkheden. Zowel in freeware versie als in betaalden versies.

Voor extra zekerheid zou ik nog een tweede externe back-up schijf aanraden die op een andere locatie bewaard en regelmatig, bijv. elke maand omwisselt met actuele back-up schijf.

Hans
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

SyncBack is dé tool voor Windhoos. Ik heb dan ook met teleurstelling gezocht naar een vervanger voor het Appeltje, maar helaas ik moet het doen met ChronoSync. Ook een prima programma maar mist de snelheid en robuustheid van SyncBack.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Volgens mij is Acronis True Image dé tool voor Windows ;) Kan meer dan Syncback.

Als je echt alleen bestanden wilt backuppen, heb je waarschijnlijk wel genoeg aan Syncback. Als je echter ook schijven wilt clonen of volledige systeembackups wilt kunnen maken, kom je al gauw bij Acronis terecht. Check dit maar eens ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ok, ok:
Syncback is dé gratis tool voor windows :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Now we're talking ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Gebruik sinds kort backup online van KPN. Maakt automatiche een back up van geselecteerde schijfen op een door jou gekozen moment. Voor € 3,00 per maand geeft mij dit toch een veilig gevoel dat mijn foto's buitenshuis opgeslagen zijn.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dat is interessant Richard! Ik kan mij herinneren dat ze ermee gestopt waren, maar blijkbaar weer opgestart (of ik had het mis). Kan je trouwens de bestanden online benaderen (en evt downloaden)?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dank jullie voor de reacties. Ik ga SyncBack proberen, maar die KPN optie lijkt mij ook zeer de moeite waard. Ik vraag mij wel af of dit met de (vaak redelijk grote) fotobestanden niet erg traag wordt.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Mis ik hier iets over iCloud? Of is dat alleen voor MAC? Dat dacht ik niet! Ik vermoed, dat het KPN verhaal het zelfde is als iCloud.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

iCloud is er ook voor Windows inderdaad. iCloud is wel aanzienlijk duurder, servers staan in Amerika (voor wie privacy belangrijk vindt) en er is een beperking op de hoeveelheid gegevens (max. 1TB voor 20 euro/mnd).
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

die KPN optie lijkt mij ook zeer de moeite waard
Volgens mij is het voor de eerste maand € 3,--, maar daarna € 7,--
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar