Canon 70-200 F2.8 IS (versie 1) VS non IS ervaringen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

De titel verraad mijn vraag al. Ik ben op zoek naar mensen die mij iets zinnigs kunnen zeggen over het verschil in de praktijk met de Canon 70-200 F2.8 IS (versie 1) en de non-IS versie.

Zelf heb ik de non IS versie een jaar geleden aan geschaft. Deze zou iets scherper zijn dat de IS versie. Nu zit ik toch in twijfel of dit in de praktijk niet anders is en dat je met de IS versie meer scherpere foto's schiet.

Ik gebruik dit objectief voor portret en bruiloften. Ik was bang dat ik teveel aan fotokwaliteit zou inleveren met de IS versie. Nu begin ik toch een beetje te twijfelen. De IS versie 2 is op dit moment te duur om aan te schaffen voor mij.

Ik weet dat ik de lens ook een keer kan huren om het zelf te ervaren. Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die deze ervaring zelf al hebben gehad.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mijn 70-200 F/2.8 is echt superscherp. Maar wel scherper op mijn 5D dan op mijn 550D. Verklaring heb ik daar niet voor. Met de iS MKI heb ik geen ervaring.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ook mijn 70-200 F/2.8 mk1 met IS is superscherp. Op een 5Dmk3 is hij scherper dan op een 5Dmk2.
Ik betwijfel of je het verschil in scherpte tussen een IS en een non-IS zal zien.
Met IS kan je ook bij langere sluitertijden scherpe foto's maken zonder last te krijgen van bewegingsonscherpte.
Misschien kan je de scherpte verbeteren door de lens op je camera te laten kalibreren voor AF.

Hans.
Laatst gewijzigd door 1 op hdb, in totaal 10 keer gewijzigd.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik heb nu de oude 70-200 f2.8 IS en en de non IS gehad. Ik zie geen verschil in scherpte. Ik merk wel dat je met de IS veel langer kunt doorgaan en dat de foto's onder donkere omstandigheden beter lukken door de IS.
Maar verder zijn het beide toplenzen.

Gr. Chris
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Zelf dan de 70-200 II gehad met IS en persoonlijk vond ik de IS op deze tele erg waardevol. De non IS aantal keer gebruikt, maar was elke toch blij met de IS versie. Niet om dat de foto's scherper etc waren, maar om de IS. Het uit de hand kunnen fotograferen met langere sluitertijden.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Welke sluitertijden gebruik je? Dat is relevant voor de vraag of IS meerwaarde heeft voor jou. Alle testen zeggen dat de non-IS iets scherper is maar in de praktijk zal dat niet doorslaggevend zijn. IS kan dat wel zijn als je veel beneden 1/300s fotografeert. Dus, welke sluitertijden gebruik je?

Waarom denk JIJ dat je met de IS scherpere foto's maakt?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb de versie met IS gehad, maar in de praktijk stond deze meestal uit. De sluitertijden lagen vaak dermate hoog dat IS voor mij geen toevoeging was. Maar toch was het prettig om op die momenten dat het wel nuttig was te hebben.
De versie zonder IS zou voor mij ook genoeg zijn, maar had hem niet willen hebben. Optisch denk ik dat er weinig tot geen verschil is, maar het kunnen gebruiken van IS wanneer dat uitkomt is ook wel handig
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik heb deze lens ook en hij is inderdaad retescherp. Maar uit de hand schieten met deze lens zonder IS is niet gemakkelijk en daarom gebruik ik ofwel een schouderstatief ( als ik rondloop) of een tripod.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

IS, is gewoon een prima aanvulling, mocht je het nodig hebben, wanneer je uit de hand moet fotograferen.

Zelf, heb ik ook de 70-200mm f/2.8 USM IS MKI versie, en zou 'm voor geen goud kwijt willen. Op volle diafragma opening, is mijn exemplaar meer dan goed scherp. Daarnaast, is IS wanneer je onder bepaalde sluitertijden komt, om nog uit de hand te kunnen schieten, gewoonweg een must. Zo zat ik pas rond de 1/60ste als sluitertijd en brandpunt om en nabij de 200mm, bij een maximale diafragma opening van f2.8 en op ISO 6400. Dan ben je blij dat je IS hebt, want anders was het bij een sluitertijd van 1/60ste en een brandpunt van rond de 200mm, gewoonweg bewogen foto's door je eigen trillingen; IS vangt dat prima op.

Ben je sportfotograaf, dan heb je IS in principe niet nodig, maar IS geeft wel een rustiger zoekersbeeld; ook bij snelle sluitertijden. Het is maar net wat je wenst. :wink:

De Non IS, is ook prima, maar heeft absoluut niet mijn voorkeur, vanwege bovenstaande.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik heb ze allemaal meerdere malen gelezen en denk dat ik toch met de tijd over ga op een IS versie.

Nu moet ik wel flitsen in lastige situaties. Niet dat dit heel erg is maar in sommige situaties niet echt wenselijk. Nu weet ik dat Tamron ook al enige tijd een gestabiliseerde SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD lens heeft.

Iemand toevallig met deze lens ervaring. Want de Canon IS versie 1 is niet meer nieuw te verkrijgen volgens mij.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar