Marco, ik ben het helemaal met Karin eens. Voor zwart/wit-omzetting is Silver Efex Pro 2 uit de collectie van NIK Software (nu van Google) de absolute top.
Toch vind ik jouw zwart/wit-omzettingen helemaal niet slecht, gegeven de omstandigheden.
Natuurlijk willen we stevige contrasten, want dat is de kracht van ZW.
Maar op zo’n intens grijze dag zonder zon en een hoofdzakelijk grijs/wit schip krijg je onmogelijk goede contrasten.
Op zee is de zee niet blauw maar grijs. Oorlogsschepen zijn altijd grijs, want dan vallen ze bij afwezigheid van contrasten bijna niet op.
Zo’n zelfde situatie heb je hier en je kunt aan knopjes draaien en met schuifjes schuiven want je wilt, maar je krijgt niet meer contrast. Ook in de doka met analoge fotografie gaat dat niet lukken. Hooguit een effect dat lijkt op afbladderende verf die vertelt dat het schip een opknapbeurt nodig heeft.
Met deze foto’s kun je alleen een beetje spelen (prima oefening), bijv. omzetten naar ZW en een beetje korrel toevoegen.
Zoals zo vaak kan dat op heel veel manieren.
De meest simpele is in Camera RAW. Klik bij de icoontjes op KVL/Grijswaarden en zet een vinkje bij Omzetten in grijswaarden. Dan voor de korrel naar Fx. Speel naar believen met de schuifjes, maar overdrijf niet. Begin met hoeveelheid en houd grootte en ruwheid in eerste instantie gelijk. Heel eenvoudig, maar niet de mooiste manier, want je legt de korrel gelijkmatig over de hele foto.
De methode van Jev is al beter, maar ik zou kiezen voor 25, 35 en 40, waarmee mijn favoriete film wordt gesimuleerd , de Kodak Tri-X.
Ook andere filmsoorten zijn mogelijk, zie onderstaand lijstje.
Agfa 200X: 18,41,41
Agfapan 25: 25,39,36
Agfapan 100: 21,40,39
Agfapan 400: 20,41,39
Ilford Delta 100: 21,42,37
Ilford Delta 400: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro: 31,36,33
Ilford FP4: 28,41,31
Ilford HP5: 23,37,40
Ilford Pan F: 33,36,31
Ilford SFX: 36,31,33
Ilford XP2 Super: 21,42,37
Kodak Tmax 100: 24,37,39
Kodak Tmax 400: 27,36,37
Kodak Tri-X: 25,35,40
Nadeel van ook deze methode is dat de korrel gelijkmatig over de hele foto wordt gelegd. In het analoge tijdperk echter, was korrel vooral zichtbaar in de middentonen en minder in de hooglichten en schaduwen.
De methode om dat te bereiken is complexer, ook om te beschrijven.
Daarvoor kan ik beter naar onderstaande blog verwijzen met daarin halverwege een video-tutorial.
http://blog.gregtheulings.nl/20141015-f ... photoshop/
Succes daarmee in de komende donkere dagen voor Kerstmis.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)