[VERZAMELTOPIC] Canon EOS 7D II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

http://tweakers.net/reviews/3709/4/cano ... -slot.html
Tot slot

De adviesprijs van de 7D is 1700 euro. Enerzijds is dat te rechtvaardigen door de verbeteringen, zoals de autofocus, maar anderzijds is dat een prijssegment met zeer veel concurrentie. Prijstechnisch voelt de 7D de hete adem in zijn nek van fulframecamera’s als de 6D, Nikon D610 en Sony A7-serie. Tegelijkertijd zijn er systeemcamera’s op de markt die voor minder geld meer features bieden. Denk bijvoorbeeld aan de net aangekondigde Samsung NX1 met eveneens een snelle autofocus, 4k-video en 15bps. Of de Panasonic GH4, met 4k-video en 12bps.

De verbeteringen van de 7D Mark II zijn best aardig. Vooral het nieuwe autofocussysteem is interessant, maar ook de hogere burstsnelheid, twee geheugenslots en gps zijn goede aanvullingen. Na vijf jaar wachten hadden we echter wat meer verwacht. We missen wifi, een kantelbaar scherm en andere innovaties, zoals bijvoorbeeld een nieuw type sensor en iets als een optionele evf voor video. En waarom kan hij niet in 4k filmen, terwijl goedkopere concurrenten dat wel kunnen? Voor huidige EOS-bezitters is het een prima upgrade, maar nee, wat ons betreft is de 7D Mark II, los van actiefotografie, niet echt bij de tijd.

Uiteraard zullen we hem in de nabije toekomst uitgebreid in de praktijk testen, zodat we een concreet oordeel kunnen vellen over de prestaties en de beeldkwaliteit.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat vat mijn gevoel bij deze camera heel aardig samen, Pieterr!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Testopnamen ISO 100 - ISO 51200 (incl. CR2's):
http://www.imaging-resource.com/PRODS/c ... k-iiA7.HTM
Mijn fiets spoort beter dan ik.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

[quote="Pieterr"]http://tweakers.net/reviews/3709/4/cano ... html[quote]

Geweldige desk review van iemand die duidelijk meer achter zijn pc zit starend naar de specs dan er echt op uitgaat om te fotograferen....
De 7DII is simpelweg een hele forse verbetering voor degenen die op zoek zijn naar een crop met snelle AF, iets waar de 7D jaren geleden ook voor gemaakt is en het toen al niet slecht deed. Voor andere doeleinden zijn er genoeg andere modellen. En de prijs valt t.o.v. een 1Dx ook erg mee.

Natuurlijk zijn er andere camera's met meer mogelijkheden, en er zijn ook betere keuzes als je andere zaken belangrijker vindt. Maar alles afhankelijk van de doelgroep. Net zoals het geneuzel over 4k video, al die amateurs die een NX1 kopen hebben natuurlijk ook een volledig systeem om 4k video te verwerken met een gekalibreerde 4k monitor, bergen snelle opslag en natuurlijk een publiek dat 4k wil/moet hebben. Of zou het toch meer om youtube video's gaan van "funny cats" waar 1080p meer dan genoeg is. Sommige systeemcamera's zijn erg fraai aan het worden, en Canon heeft het daar tot heden flink laten liggen. Maar dat is niet het 7D segment...

Kortom, koop de camera die het beste bij je gebruik past. Is dat een systeemcamera omdat je graag minder gewicht mee wilt nemen en de features je goed van pas komen, prima. Is het wat anders, ook goed. Maar iets als een 100-400 op een 7DII voor sport, wildlife, of vliegtuig spotten is lastig te verslaan met een andere camera in hetzelfde prijssegment. Zeker als je meer bent dan een mooi weer fotograaf en de robuustheid en weather sealing kan waarderen, plus het enorme aanbod aan lenzen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@GdH:
Helemaal mee eens, al was het maar omdat de "reviewer" nog geen enkele opname heeft kunnen maken. :wink:

- Vermoedelijk geen sensor met hoog dynamisch bereik
-- "banding" lijkt verdwenen, mogelijk door on-chip AD-omzetter (overigens nooit een probleem als je goed belicht of kunt belichten)
-- de grootte van het dynamisch bereik is alleen van nut bij de nabewerking en dan krijg je al snel een vlak resultaat.
-- het belang van een groot dynamisch bereik van de sensor is zwaar overtild, uiteindelijk pers je het toch weer in het dynamisch bereik van de monitor of printer papier (en die zijn ronduit belabberd).

De vergelijking met systeemcamera's is een appel/peren kwestie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Het zou een mooie opvolger voor mijn 1DmkII kunnen zijn.
Maar zou de prijs voor een 1Dmk4 zakken naar het niveau van de 7DmkII.
Dan ga ik zonder verder te twijfelen voor de 1dmk4.

Tot nu toe zie ik alleen "door canon gesteunde fotografen", en winkels die gebaat zijn bij verkoop.
En bloggers die dat zo weer overnemen en er hun eigen draai aan geven
Maar eens afwachten wat het daadwerkelijk doet in de praktijk.

Ik kijk nog steeds ook naar nikon, en volg pentax...
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Mozes schreefCOLONTot nu toe zie ik alleen "door canon gesteunde fotografen", en winkels die gebaat zijn bij verkoop.
En bloggers die dat zo weer overnemen en er hun eigen draai aan geven
Dat is inderdaad wel iets waar je commentaar op kan hebben... maar het is niet anders wat de anderen doen in de marketing.

Als je aangeeft dat de 7DII een geheel nieuwe sensor heeft, terwijl het toch wel duidelijk lijkt dat een verbeterde versie van de 70D is dan maak je jezelf een tikje belachelijk. Maar zo werkt het nou eenmaal... een week geleden slikte heel de wereld voor zoete koek dat er een telefoon uitkwam waarin een revolutionaire nieuwe chip zat terwijl het wel duidelijk is dat ze simpelweg het scherm wat hebben vergroot en de rest een kleine evolutie is van wat er al was. En nu staan er rijen... maar kan je het een bedrijf kwalijk nemen dat ze proberen zoveel mogelijk geld te verdienen.

Bij al die nieuwe aankondigingen valt het altijd zo op dat de echte zware gebruikers gewoon overgaan tot aanschaf en met dezelfde of nog betere resultaten terugkomen dan al die mensen die zo teleurgesteld zijn. Een pro leert leven met zijn materiaal en past als het nodig is daar het gebruik op aan. En als ie er niet mee kan leven koopt ie wat anders, waar ook weer nadelen aan zitten. En produceert betere resultaten met de meeste camera's dan al die hobbyisten die vallen over wel of geen wifi.

Maar voor dit geld een AF systeem vergelijkbaar met de 1Dx en 5DIII is, plus de crop factor, is voor een bepaalde doelgroep best spectaculair te noemen. Je kan een beetje mieren over de sensor, maar als een opname niet in focus is zal die discussie snel over zijn. En ik moet zeggen dat ik met mijn 5DIII weinig meer te wensen heb op AF gebied.
Harolddick
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2013 19:49

@Boels069, da's een heel eind lezen zo'n Exif....
Ben bijna klaar. :wink:

Overigens dank voor de exif data.

Groeten,
Dirk
Canon 7D -- Canon 5Div -- EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM -- Speedlite 580 EX II -- Canon EF 70-200 f/2.8 IS ii USM -- Tamron 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD -- Manfrotto 055CB --
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

When Canon introduced the 7D Mark II early Monday morning it quickly shot to the top of our charts in traffic. Given 5 years since release of the original 7D (a veritable eternity in the photography space), we expected it to handily surpass its older brother in every way. But we didn't expect the new camera to give Canon's full-frame DSLR lineup a run for its money.

Yes, dynamic range and low-light suffer from the smaller sensor, but this camera eats the more expensive 5D Mark III (5D Mark III vs. 7D Mark II) and 1D X (1D X vs. 7D Mark II) for lunch in nearly every other respect. Shooting speed isn't too far off the 1D X and trounces the 5D Mark III. The metering sensor is totally reworked compared to the 5D Mark III and 7D and even gets a resolution bump over the 1D X.
http://www.imaging-resource.com/news/20 ... d-vs-7d-ii
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

De AF en metering lijkt inderdaad verbeterd ten opzichte van de Canon 1Dx. AF is goed verdeeld over de viewfinder wat mij toch wel heel erg prettig lijkt dat is bij de FF broers en de 7D Mark I toch wat meer gecentreerd met een redelijk ruimte tussen de buitenkant van het frame en de AF punten. Ook zaken als drive-mode, program, white balance zichtbaar zijn in de viewfinder is ook wel een plus. Hoef je voor zo goed als geen instelling meer je oog van de viewfinder te halen om deze de veranderen.

Afbeelding

Ook erg prettig dat ze nu de grip aangevuld hebben en het joystickje ook op de grip hebben gestopt zoals bij de 5D Mark III. Dit vind ik op de 7D met BG-E7 toch een beetje omslachtig als je een AF punt wilt veranderen. AF selectie Knop indrukken en dan met de 2 wieltje je AF punt selecteren. Dit zal nu veel sneller en makkelijker gaan ook in combinatie met de nieuwe AF mode selectie knop rond het joystickje.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

boels069 schreefCOLON De vergelijking met systeemcamera's is een appel/peren kwestie.
Ook als beiden een APS-C sensor aan boord hebben?
Je kunt dan in ieder geval qua beeldkwaliteit toch een vergelijking maken of zie ik dat helemaal verkeerd?

m vr gr
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@jans1960:
Ik vind, op zijn tijd, appels en peren bijzonder smakelijk :wink:

Het gaat natuurlijk altijd om een resultaatvergelijking, maar dan wel onder dezelfde omstandigheden.
Bij landschapsfotografie maakt sluitervertraging (shutter lag) en snelheid van de AF niet uit; bij sport in het algemeen wel plus de AF-snelheid.

De meeste tests laten het "veldwerk" buiten beschouwing en dat is jammer omdat juist daar de fotograaf mee te maken heeft.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ok vwb de tests helemaal duidelijk.
Maar voor mijn gevoel komen de laatste CSC's (Fuji XT1 / Soni A7) qua prestaties, ook op AF gebied, toch wel akelig dicht bij de slr's

Overigens vind ik alle fruitsoorten wel lekker smaken. (als het maar goed fruit is) :D
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@jans1960:
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik fors geïnvesteerd heb in Canon-spul: overstappen zit er financiëel niet in (€5000+), ook al zou dat fotografisch voordelig zijn (wat ik betwijfel).
En ik hoef mij niet te verdiepen in alle "in-and-outs" van het huidige aanbod. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@boels069
Dit is precies waar ik tegen aan zit te hikken.
Enerzijds mijn behoefte naar lichter materiaal ivm artrose aan beide schouders en ellebogen. anderzijds weer een grote uitgave waarbij je relatief veel verliest op je huidige apparatuur. :mrgreen:
Ben overigens dik tevreden met mijn spullen, alleen het gewicht begint steeds meer een probleem te worden.
Twee maanden geleden heb ik bij foto Verschoore de XT1 uitgebreid aan de tand mogen voelen en was ik met name geïmponeerd door het lage gewicht, los van de beeldkwaliteit die ook zeer mooi is.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@jans1960:
Afgezien van de permanente neiging tot luiheid heb ik nog geen last van lichamelijke gebreken.
Dat gaat er geheid wel van komen gezien mijn leeftijd.
Ik kijk af en toe al wel naar een geschikte rollator die dienst kan doen als basisstation voor mijn "expedities" :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Met veel belangstelling ook de posts op Tweaker gelezen over de Canon 7D Mark II.
Misschien heel kort door de bocht maar mijn conclusie video filmers bespreken een Fototoestel, dat ook kan video filmen maar alleen video is kennelijk belangrijker dan foto’s.
Daarbij nauwelijks enige ervaring met Marketing maar dat hoeft ook niet maar ga daar dan geen kritiek op leveren.
En zeer zeker niet op iets, dat je nog niet in de handen hebt gehad en er serieus mee gespeeld hebt.

De specificaties (specs) zijn van dien aard, dat ik deze camera zeer waarschijnlijk ga kopen. Ik ga dan ± 1000 euro minder uitgeven, omdat ik van plan was om een 5D Mark III aan te schaffen. Persoonlijk denk ik, dat deze Camera de 7d MK II Marketing technisch met name voor de Crop camera fotografen, die niet direct nieuwe objectieven willen aanschaffen erg aantrekkelijk is. Maar ook voor de grote groep, die weleens hun camera van 5 jaar of ouder willen upgraden. Maar deze komst kan ook de Canon 70D een boost in verkoop geven! Want er blijft een aanzienlijk verschil in prijs!
Maar we zullen zien.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Engelse versie van de handleiding:
http://www.canon-europe.com/Support/Con ... 13-1198132#
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar