IJsland juni (+update)

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Inderdaad: geweldige aanvulling! Jouw sportieve en fotografische inspanning is ruimschoots de moeite waard geweest; proficiat!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een mooie en gevarieerde aanvulling.
Je hebt enkele landschappen met een mooie lichtval kunnen vastleggen.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Geweldige aanvulling! Het licht van IJsland vind je nergens anders, en dat heb je prachtig vastgelegd!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sluit mij helemaal aan bij het commentaar van Eric. Wat een prachtige foto's zijn dit. Hier kan ik echt ademloos naar kijken. Hier straalt zo veel schoonheid van de natuur vanaf. De wijze waarop je dit vastlegt is echt heel erg mooi. Het vakmanschap van de "echte" fotograaf kan je hier zo goed in terug zien.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Van de eerste serie vind ik 9 en 10 prachtig. Zie ik bij 9 nu een wervelstorm op de achtergrond? Lekker Martiaans fotootje :) Ik zit in die serie, maar daar heb je het al over gehad, te hikken tegen de scherpte.

Op foto 11 stoort me het scheve van de horizon. Ik zie dat het water behoorlijk loodrecht valt, maar het stoort me. Foto die ik alleen daarom zou skippen :)
Foto 12 lekker gewaagd!! Het overbelichte stuk (ja er zit info in) linksboven zouden een heleboel fotografen willen weggooien.
Foto 13. Mixed feelings. Schuur staat prachtig in de verdwijnlijn, maar na de schuur komt er eigenlijk niets meer.
Foto 17 vind ik prachtig. Wat een sfeer heb je daar vastgelegd. En dan verbaas ik me gelijk over het klinische beeld van foto 18. (en ja, hier reageer ik puur uit gevoel, niet vanwege techniek)
Foto 19 moet heel groot aan de muur :) Prachtig licht. Mooi die donkere bergtop.
Foto 20 prachtige spiegeling. Mooie plaat om eens te gaan vernielen met fotoshop om er een kaleidoscopisch beeld van te maken. Ik weet niet of je van dat soort extreem bewerking houdt...

Al met al mooie foto's waarbij ik op gevoel bij een aantal foto's minder beleving heb.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties.

@ VFRood: even wat antwoorden op je opmerkingen.

De "wervelstorm" op #9 is een van de vele rookpluimen in dat gebied.

De scherpte is door verkleining idd niet optimaal, maar ik had de foto's al op Flickr gepost en her en der gelinkt, dus maar zo gelaten.

De "scheve horizon" kan idd storend overkomen, echter is dit nou eenmaal zo aan dat landschap, het loopt daar wat af.
Zie de wolkenlucht erboven, deze is gewoon recht.
Ik heb een waterpas in mijn scherm en dit controleer ik altijd, dus hij is verder echt wel recht, maar ik begrijp je gevoel hierbij.

Het fotograferen van tegenlicht bij een laagstaande zon gaat helaas niet zonder lichte delen in het beeld. Voor mij versterkt dit juist het beeld, zolang er geen uitgevreten wolkenpartijen in de lucht aanwezig zijn. Ik had ook ver onder kunnen belichten, maar dan zag je een lichte zonnevlek met een donker silhouet op de voorgrond. Ik denk dat veel fotografen die op een andere manier naar zo'n foto kijken de waarde ervan wel kunnen inschatten en deze juist niet zouden weggooien ;-)

Wat ik op #13 wilde laten zien is het desolate landschap, een schuur (schuilhut) in een compleet verlaten landschap, juist met verder niets.
Die schuilhut staat daar overigens ook niet voor niets, in het midden van een 150km lange woestijnweg door de hoogvlakten in het binnenland van IJsland (Kjölur route), waar je tussen de laatste boerderij in het noorden en Hveravallir meer naar het zuiden verder niets meer tegenkomt, behalve deze schuilhut. Je kunt daar maar zo verrast worden door noodweer.
Het zal wellicht niet voldoen aan de manier waarop je normaliter verdwijnpunten en "konijntjes" in het landschap neerzet, maar dat was hier niet de opzet en ook niet eens mogelijk, er is hier verder niets.

Wat bedoel je met "klinisch" op #18? Ik zou die opmerking eerder van #17 verwachten.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Wat een pracht!
Wat ben ik blij dat je de moeite genomen hebt om ze ook (toch) weer hier te plaatsen. Dank voor het delen, het is een plezier om naar te kijken!

Mijn vrouw wil heel graag nog een keer naar IJsland... heb haar zojuist gewaarschuwd dat ik dan echt aan mijn camera geplakt zou zitten als we gaan :)

Over foto 11: Op eerste oog leek het mij ook dat de foto linksom gekanteld zou moeten worden, maar als je naar de waterval kijkt... water valt altijd recht naar beneden dus hij staat prima recht zo.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Dave, bereid haar (en jezelf) dan ook vast voor op herhaling, IJsland is nml erg verslavend ;-)
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Stuk voor stuk in de reisgids!!

Schitterend!!!
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

arnold_w schreefCOLONBedankt voor de reacties.

@ VFRood: even wat antwoorden op je opmerkingen.

1. De "wervelstorm" op #9 is een van de vele rookpluimen in dat gebied.


De scherpte is door verkleining idd niet optimaal, maar ik had de foto's al op Flickr gepost en her en der gelinkt, dus maar zo gelaten.

2. De "scheve horizon" kan idd storend overkomen, echter is dit nou eenmaal zo aan dat landschap, het loopt daar wat af.
Zie de wolkenlucht erboven, deze is gewoon recht.
Ik heb een waterpas in mijn scherm en dit controleer ik altijd, dus hij is verder echt wel recht, maar ik begrijp je gevoel hierbij.

3. Het fotograferen van tegenlicht bij een laagstaande zon gaat helaas niet zonder lichte delen in het beeld. Voor mij versterkt dit juist het beeld, zolang er geen uitgevreten wolkenpartijen in de lucht aanwezig zijn. Ik had ook ver onder kunnen belichten, maar dan zag je een lichte zonnevlek met een donker silhouet op de voorgrond. Ik denk dat veel fotografen die op een andere manier naar zo'n foto kijken de waarde ervan wel kunnen inschatten en deze juist niet zouden weggooien ;-)

4. Wat ik op #13 wilde laten zien is het desolate landschap, een schuur (schuilhut) in een compleet verlaten landschap, juist met verder niets.
Die schuilhut staat daar overigens ook niet voor niets, in het midden van een 150km lange woestijnweg door de hoogvlakten in het binnenland van IJsland (Kjölur route), waar je tussen de laatste boerderij in het noorden en Hveravallir meer naar het zuiden verder niets meer tegenkomt, behalve deze schuilhut. Je kunt daar maar zo verrast worden door noodweer.
Het zal wellicht niet voldoen aan de manier waarop je normaliter verdwijnpunten en "konijntjes" in het landschap neerzet, maar dat was hier niet de opzet en ook niet eens mogelijk, er is hier verder niets.

5. Wat bedoel je met "klinisch" op #18? Ik zou die opmerking eerder van #17 verwachten.
1. Oké
2. Duidelijk. Maar toch gooi ik dit soort foto's VAAK weg, omdat je als je het ene recht zet, het andere scheef is. Zo heb ik ooit een prachtige rijpfoto geplaatst met een scheve linkerkant :) En wat KREEG ik er een opmerkingen op.
3. Je hoort niet van mij, dat ik hem weggooi. Het is een prachtige foto in mijn ogen, maar wel gewaagd omdat veel mensen zich storen aan het -laat ik het dan felbelichte noemen- deel van de horizon. Heb zelf ook zo'n foto in mijn collectie die ik heel fraai vind.
4. Duidelijk.
5. 17 zit voor mij vol met emoties. Het prachtige strijklicht, de stervorm van de zon kun je over discussieren natuurlijk, en de schitterende belichting van het plantje. Heel veel emotie spat er voor mij af. 18 juist niet. Hier is het landschap en daar moet je het maar mee doen. Dat is puur het gevoel dat ik hierbij krijg. Ik heb het verder niet over de techniek. De kerk heeft voor mij dezelfde emoties als foto 17, daar heb ik fotografisch meer moeite met -wat lijkt- een dijk waar ik net iets meer van zou willen zien. Maar het totaal plaatje roept heel veel emotie bij me op.

Ik weet niet, of je zit te wachten op reacties vanuit het gevoel, maar dat probeer ik toch meer te doen, zeker bij fotografen die technisch goed fotograferen. Ook in mijn eigen fotografie probeer ik meer vanuit het gevoel te fotograferen. Ook van Janny Wierenga (fotobond) gehoord .... technisch perfect, maar wat meer naar emotie toe proberen te werken. Wat rauwer als het ware. Heel moeilijk, maar ik maak een heel grote stap als het mij lukt. Daarom probeer ik dus ook vanuit mijn gevoel te beoordelen bij sommige platen :) Voor zover het gezeur :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Klasse platen!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

IK moet zeggen dat ik wel meer een "emotie fotograaf" ben dan al te technisch. Hoewel ik me wel probeer te concentreren op compositie en andere voor de hand liggende regels binnen de fotografie, laat ik me toch vaker beïnvloeden door de mooie momenten die ik zie. Mooi strijklicht bij zonsondergang en de sfeer die daarbij hoort roept ook bij mij meer emotie op dan een technisch perfect uitgevoerde foto.

Regelmatig kom ik onderweg van die momenten tegen waarbij snel handelen noodzakelijk is, er is dan niet eens tijd om rustig over je compositie na te denken. Het weer kan op IJsland met de minuut veranderen en daardoor krijg je opeens iets voorgeschoteld waar je helemaal van uit je dak gaat. Op dat moment gaat mijn gevoel boven de techniek, maar uit ervaring weet je dan wel snel weer lijnen of interessante composities te vinden in een split second.

Foto 6, 7 ,8 en 12 zijn daar voorbeelden van. Technisch niet de meest sterke platen, maar ik heb daar zelf veel meer emotie bij, vooral omdat ik me de situatie nog heel goed kan herinneren. Ook weer van die momenten die je opeens ziet gebeuren en dan heb je een paar minuten om er wat van te maken, daarna is het tafereel weer voorbij. Het zijn van die keuzes die je in het veld moet maken.
Laatst gewijzigd door 1 op arnold_w, in totaal 31 keer gewijzigd.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

arnold_w schreefCOLON
Foto 6, 7 ,8 en 12 zijn daar voorbeelden van. Technisch niet de meest sterke platen, maar ik heb daar zelf veel meer emotie bij, vooral omdat ik me de situatie nog heel goed kan herinneren. Ook weer van die momenten die je opeens ziet gebeuren en dan heb je een paar minuten om er wat van te maken, daarna is het tafereel weer voorbij. Het zijn van die keuzes die je in het veld moet maken.

+1
Dit is toch uiteindelijk, althans wat mij betreft, waar het om draait in de fotografie.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar