Uit de oude doos...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Melvioes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2014 20:38

Hallo sinds vandaag ben ik lid geworden, omdat ik graag informatie had over het volgende objectief...

Afgelopen week heb ik samen bij mijn ouders de zolder opgeruimd en heb ik het volgende objectief gevonden: Canon Zoom Lens EF 24-85mm 1:3.5-4.5 USM (zilverkleurig).

Nu ben ik op internet gaan zoeken een weet inmiddels dat deze uit 1996 stamt, maar meer dan dat kan ik niet echt vinden. Ik vind wel en vergelijkbare maar die lijkt op de foto's kleiner en is zwart.

Zijn er misschien mensen hier op het forum die meer ervaring met dit objectief hebben? Of mij er meer over kunnen vertellen? Ik zou hem graag in vergelijking zien tot de standaard kit lenzen.

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Schroef hem op je camera en vergelijk zelf. Beter kun je niet hebben!
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
gvg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2004 14:10

Die lenzen werden geleverd als kitlens bij de in 1996 geintroduceerde EOS IX en die was zilverkleurig* en dus hebben ze de lens ook zilver gemaakt.

* 'stainless steel alloy finish' volgens Canon
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Dat is een uitstekende lens, ik heb 'm zelf!

Er zijn twee versies, een zwarte en een zilveren. De zilveren was inderdaad de kitlens voor de duurdere APS film spiegelreflex en er is een gerucht dat de zilveren versie beter is. Zeker op APS-C is het een uitstekende lens, 24mm is misschien niet echt wijd, maar vaak wel wijd genoeg. Deze lens is veel beter dan de gemiddelde kit-lens (alhoewel de laatste versies wel erg goed zijn). Twee reviews:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
[url]http://www.photozone.de/canon-eos/185-c ... review[url]

En een foto:
Afbeelding
Canon EOS 20D | Canon 24-85 | 85mm | f/5.6 | 1/80s | 200iso

Niet de meest spannende foto, maar hij geeft een goed idee van wat de lens kan!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Melvioes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2014 20:38

Bedankt voor de reacties, inmiddels een paar foto's geschoten en ik moet bekennen dat hij het nog prima doet voor zo'n oud beestje.

USM werkt nog steeds perfect ik geloof dat ik geen objectief meer wil zonder...
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Gefeliciteerd, je hebt de 'Goldfinger'.

Het verhaal gaat dat de quality control bij zo;n zilveren lens hoger was dan nu het geval is bij kitlenzen, en volgens pixel peepers is het zodoende glas dat dicht bij het L glas in de buurt komt.

of dat laatste waar is, weet ik niet. Ik gebruik het ding voornamelijk in de studio met een bak licht en daar is hij heerlijk scherp. Anderzijds, vanaf F11 zijn de meeste lenzen dat wel tegenwoordig. De kleuren die hij opvangt vind ik ook mooi.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar