Panoramafoto krijg ik niet finegetuned. Hulp gevraagd

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Hoi,

Is even geleden dat ik hier weer gepost heb maar wellicht dat er hier iemand zit die me kan helpen. Ik heb een groot pand van de buitenkant op de foto gezet. Het pand is te groot om er in 1 keer op te zetten dus getracht in 2 foto's te doen.
Helaas blijkt het zo dat er wat probleempjes in zicht blijven. Een daarvan die ik niet opgelost krijg is de dakrand. Deze blijft hoe dan ook een bolling geven (mede door de groothoek) en dus levert dat een vreemd aanzicht op.
Wie kan me helpen om die 2 foto's wel aan elkaar te fixen en de kromming er goed uit te krijgen? Het punt is dat de gevel uit horizontale lijnen bestaat. Het gevolg bij drukken in PS is dat alles vervormt...
Wat ik al geprobeerd heb:
Middels fotoshop op alle mogelijke manieren een pano gemaakt.
Middels lenscorrectie het pand redelijk recht getrokken.
Middels clonen van delen van het pand de overlap verder recht getrokken. De rand ook maar dat blijf je zien.
Middels filter Liquify geprobeert de bolling uit de dakrand te halen.

Ik kom er dus niet meer uit. Wellicht dat iemand hier er de uitdaging in ziet?
De Pano met omcirkelt om welk gebied het gaat:
Afbeelding

De fotos om mee te stoeien middels een wetransfer link: (raw en jpg)
http://we.tl/3HZ102FZEt" onclick="window.open(this.href);return false;

Graag niet alleen een resultaat laten zien, maar ook uitleggen hoe je het goed voor elkaar hebt gekregen.
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik heb het gedaan met Microsoft ICE.
de twee .CR2 geopend in het programma, bij stitch (camera motion) gekozen voor 'rotating motion' en ICE het werk laten doen.
vervolgens de .jpg foto geopend in PS Elements en een heel klein stukje van de bovenste dakrand verwijderd (gekloond met een stukje lucht), waardoor het verspringen minder opvalt.
wel zie ik nog een kleine verspringing in beplating maar valt het minder op dan in de foto die je hier plaatste.
ik denk dat je het verschil bijna niet kan oplossen en dat het in de grote foto bijna niet opvalt. We zijn eigenlijk nu aan het pixelpeepen :lol:
Kijk maar eens of je het wat vind.
Ben er zelf ook nog niet 100% tevreden over, maar als je nog eens wat stoeit met MS ICE vind je nog meer mogelijkheden.


Ik weet niet of je met statief hebt gewerkt ? voor een volgende keer kan je het beste vanaf statief in portretstand werken.


AfbeeldingIMG_6583_stitch by Zi Ro, on Flickr

AfbeeldingIMG_6583_stitch_2 by Zi Ro, on Flickr
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 28 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Dat is nu net het hele probleem. Voor de persoon waar ik dit voor doe is het wel een probleem. De foto wordt op een A2 uitgedraaid wat direct kleine problemen in het oog laat springen.
Ik heb al diverse pogingen gedaan. Die verspringingen heb ik op andere Panorama's ook gehad, en met clonen aardig weg kunnen toveren. De rand zelf blijft dan wel een probleem welke ik niet opgelost kan krijgen.
Als ik terug zou gaan zit ik wederom met een groothoek probleem. Als ik de foto in 1 keer zou maken wordt de vervorming immers alleen maar groter.....
Ik kan trouwens je bewerkingen ook niet vergroot downloaden. Iedere keer een Yahoo link?

Hier nog een laatste poging van mij die afgekeurd werd op de bolling in de rand:
http://i59.tinypic.com/9h2mb6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (ivm afmeting een link)
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

avdakker schreefCOLONAls ik de foto in 1 keer zou maken wordt de vervorming immers alleen maar groter.....
Suggestie:
Maak 1 foto, download de proefversie (volledig werkend) van DxO Pro Elite, pas de lenscorrecties toe (gaat automatisch aan de hand van objectief, diafragma, voorwerpsafstand) en speel met de geometrische correctie.
Liefst met diafragma f/11 of f/16 (want met een groter diafragmagetal gaat er wat scherpte verloren).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

dat je mijn foto niet kan downloaden komt omdat hij 'niet openbaar' in Flickr staat (het is tenslotte jouw foto).
ik zie dat de foto is gemaakt met de 24-70 op 24 mm. Daar is de vervorming van de lens natuurlijk het grootst.
als het voor de opdrachtgever een probleem is, zou ik nog eens teruggaan, en in portretstand schieten op bijv. 30 mm (indien mogelijk).
schiet in elk geval meer dan 2 foto's, liefst een stuk of 5 tot 6.
Perspectief vervorming is volgens mij bijna onvermijdelijk maar zo reduceer je wel een en ander.
Daarna de foto's afzonderlijk corrigeren op perspectiefvervorming en aan elkaar stitchen.
Ik vind zelf dat MS ICE goede resultaten geeft maar misschien ben jij handiger in Photoshop waar dat uiteraard ook goed kan.
Denk dat het een kwestie wordt van heel veel trial & error.

Op de foto die als laatste werd afgekeurd zie ik inderdaad wel meer vervorming in de dakrand (meer bolling).
Is de bolling het probleem of het verspringen van de lijnen (door het stitchen) ?
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

@ Boels, de foto is bij mijn weten ook op een klein diafragma genomen. Scherpte is hier ook niet het probleem. DxO heb ik zelf niet daar ik alles met PS doe.
@Road8, dank voor je antwoord. De foto mag gerust openbaar zijn. Terug gaan is echter geen optie. De locatie bied geen mogelijkheid om verder van het pand af te staan. Op 30mm of minder zoomen levert enkel meerdere foto's op en dan ook niet mogelijk. Meer foto's betekend meerder naden en dus meerdere problemen.
Ik weet dat je met PS ook ergens bepaalde stukken rechthoekig kunt vervormen. Ik zal zelf nog eens wat proberen en anders wordt het gewoon een lastig geval voor de opdrachtgever.

Dank voor jullie antwoorden en pogingen tot dusverre, ik waardeer ze zeker!
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Goed, na weer een uurtje aanmodderen heb ik denk toch een oplossing gevonden. Ik heb de overgang handmatig gemaakt en zelf de foto's aan elkaar geplakt. Hierbij heb ik een andere overgangsnaad gekozen zodat de dakrand gewoon recht kan blijven uit een andere foto.
Het was wel aardig wat werk om dat passend te krijgen. Meerdere lagen uit een andere foto (vanwege perspectief) geven dit als resultaat. Ik ben er eigenlijk best wel tevreden over.
Aan jullie de eer om te oordelen of het nu wel naar behoren is, en of er zichtbaar is waar ik de overgang in de foto's heb gemaakt.

Klein formaat:
Afbeelding

Groot formaat:
http://we.tl/LBbWUlVa7U" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is ook wat lucht bij gekloond nu om aan de afmetingen van de opdrachtgever te voldoen.
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik had ook nog even een poging gedaan:

45870

Detail t.p.v. de "stitch"

45869

Wat heb ik gedaan:
  • De RAW bestanden geladen in DxO Optics Pro Elite
  • Foto's gecorrigeerd met autmatische lenscorrectie m.b.v. bijbehorende modules
  • vervolgens recht gezet en geëxporteerd naar jpg
  • In Photoshop m.b.v. Photomerge aan elkaar gezet
  • Vervolgens nogmaals rechtgezet.
Er zijn nog wel stitch-fouten te zien in het hekwerk en de bestrating...

---------------------------

Ik heb ook jouw foto even bekeken.
Ik zie nog wel een lichte bolling c.q. knik in de daklijn, maar niet echt storend.
De voorgrond ziet er i.i.g. een stuk beter uit dan in mijn versie.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

leuk dat je na veel stoeien toch zelf nog een mooi eindresultaat bereikt.
Ik heb de foto op groot formaat bekeken en ik kan de stitch niet zien, eindresultaat geslaagd zullen we maar zeggen ? :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Dank voor de bewerking. Ziet er goed uit moet ik zeggen.
En leuk te lezen dat de stitch niet te zien is. Hij zit rechts op de rand van de hoek. Ik heb de hoek gebruikt om ongezien te overlappen.
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar