Statiefgondel, domme vraag.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
alabaster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 11:39

Ik heb sinds kort een Canon ef l 70-200mm f/4 lens en gebruik die op een Canon eos 1ds mark III. Ik vraag me af of het nut heeft bij deze combinatie een statiefgondel te gebruiken. De camera weegt krap 1,5 kilo en de lens 760 gram.

jos
Anoniem 3

Omvang bovenarm? Stevige drinker? Factoren om rekening mee te houden.
Een kwestie van uitproberen dus. De combi 60D + 70-200 gaf bij mij, omvang ongetraind en stevige drinker, geen problemen...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij statiefgebruik wordt de massa beter verdeeld met statiefgondel en de portret/landschap-stand gaat heel wat makkelijker.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

boels069 schreefCOLONBij statiefgebruik wordt de massa beter verdeeld met statiefgondel en de portret/landschap-stand gaat heel wat makkelijker.
....afhankelijk van het gebruikte statief /-kop....
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik zou het in elk geval wél doen, al is het alleen maar om niet het 'volle gewicht' aan de camera op te hangen, als je hem op statief zet.
de camera zal het best kunnen hebben maar met statiefgondel is de verdeling toch net even anders. Zeker als er ook wat wind staat bijvoorbeeld.
een statiefgondel kost de kop niet (althans de third-party).
ik gebruik hem in elk geval met veel plezier op onze 70-200
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Een statiefgondel is ook heel geschikt om een camera-strap aan te bevestigen.
Prettig walk-around hulpmiddel.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
alabaster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 11:39

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik twijfelde wat aan het nut omdat de camera in dit geval aanzienlijk zwaarder is dan het objectief. In feite hang je dan iets zwaars aan de lens, maar misschien zie ik dat verkeerd. Het statief vormt geen probleem: het is een Berlebach van tig kilo met een zware, grote 3D kop.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met camera op statief is het kantelpunt gelijk aan de plek van de cameraschroefdraad en hangt er een gewicht aan de camera.
Met een gondel onder het objectief verplaats je het kantelpunt naar voren en is de combi meer in evenwicht.
Bovendien zit de flens maar met een paar kleine schroefjes aan de camera bevestigd, dus hoe minder krachten er op uitgeoefend worden, hoe beter.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

boels069 schreefCOLONBovendien zit de flens maar met een paar kleine schroefjes aan de camera bevestigd, dus hoe minder krachten er op uitgeoefend worden, hoe beter.
Maar als je anderhalve kilo (bij gebruik van een statiefgondel) "aan je lens hangt", komt er dus juist kracht op de kleine schroefjes te staan. Bij gebruik of statief is dat niet zo erg (ivm het door jou ook al aangehaalde kantelpunt), maar bij gebruik van een strap kan je dan toch beter de camera aansluiting gebruiken?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nee, de camera hangt aan die schroefjes :wink:

CodeCOLON Alles selecteren

---|---[]---|----
   ^    ^   ^ 
   1    3   2
1= schroefdraad camera
2= schroefdraad gondel
3= vatting (met de schroefjes)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar