Tips nodig fotosessie vestingsstadje

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

Hallo,

Ik kom af en toe in Heusden, een leuk vestingstadje, maar weet niet goed hoe ik daar mooie foto's kan maken. Tot op heden
heb ik van de natuur foto's gemaakt, maar wil dan ook leren foto's maken in dorpjes/steden. Dat heb ik nog nooit gedaan dus ben er ook niet erg goed in. Ik liep er een tijdje geleden, keek constant door m'n camera rond, maar zag niks boeiend zegmaar.

Was op zoek naar inspiratie of voorbeelden, maar kan niet veel vinden op termen zoals "street photography" of "village photography" o.i.d.

Hebben jullie misschien tips? Websites met leuke voorbeeld foto's? Het moment dat ik foto's ga maken is trouwens tussen 10 en 2, ik weet dat je beter sochtends of savonds foto's kan maken, maar dat kan in dit geval niet.

Bedankt :)

Mark
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Hoi Mark.

deze website kan je misschien helpen:
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... hitectuur/

niet specifiek voor dorpjes en vestingsstadjes, maar qua techniek wel een paar tips:
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/kerken/

Wat betreft Heusden. Het is een tijdje geleden dat ik er geweest ben, maar ik kan me een haventje herinneren met aan de ene kant een gebouwtje (poort) en aan de andere kant een bruggetje. Met een beetje passen en meten kan je vanaf het pleintje achter de poort, het bruggetje door de poort fotograferen.
Als je over de wal loopt, kan je een paar molens op een rij fotograferen. Vanaf de wal kan je ook de daken van de huizen fotograferen.
Ik kan me herinneren dat de huisjes daar meestal een eigen naam hebben. Je kan misschien een serie van de naambordjes maken.

Het tijdstip is inderdaad niet ideaal, maar je kan het ook in je voordeel gebruiken. Je hebt dan waarschijnlijk veel schaduw, wat je kan gebruiken om een foto van de schaduw van bijvoorbeeld een hekje op de kinderkopjes te maken.

Ik denk dat het dorpje even op je in moet werken en dan komt de inspiratie vanzelf.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Ik ben ook wel eens een keer in Heusden geweest speciaal om te fotograferen.
De haven heb je genoeg mogelijkheden om de gebouwen vast te leggen met de weerspiegeling daarvan in het water.
De molen en het bruggetje aan de andere kant van de haven is ook mooi om te doen.
Op de wal kun je mooie doorkijkjes maken van groen natuur voor en gebouwen/kerk in de achtergrond.
Er zijn een paar tunnels door de wallen heen die je kunt vast leggen.
Met daarbij verweerd hout en oud steen wat je kunt fotograferen.
Puur een paar ideeën. Misschien is het een tip die bij je werkt.
Ga ergens staan en laat de camera nog even om je nek hangen en kijk eens rustig rond, zonder de druk van ik moet nu iets vast leggen.
Door meer tijd te nemen zie je meer.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

steven l schreefCOLONHoi Mark.

deze website kan je misschien helpen:
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... hitectuur/

niet specifiek voor dorpjes en vestingsstadjes, maar qua techniek wel een paar tips:
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/kerken/

Wat betreft Heusden. Het is een tijdje geleden dat ik er geweest ben, maar ik kan me een haventje herinneren met aan de ene kant een gebouwtje (poort) en aan de andere kant een bruggetje. Met een beetje passen en meten kan je vanaf het pleintje achter de poort, het bruggetje door de poort fotograferen.
Als je over de wal loopt, kan je een paar molens op een rij fotograferen. Vanaf de wal kan je ook de daken van de huizen fotograferen.
Ik kan me herinneren dat de huisjes daar meestal een eigen naam hebben. Je kan misschien een serie van de naambordjes maken.

Het tijdstip is inderdaad niet ideaal, maar je kan het ook in je voordeel gebruiken. Je hebt dan waarschijnlijk veel schaduw, wat je kan gebruiken om een foto van de schaduw van bijvoorbeeld een hekje op de kinderkopjes te maken.

Ik denk dat het dorpje even op je in moet werken en dan komt de inspiratie vanzelf.
Bedankt voor de reacties :) Het nadeel van foto's vanaf de wall in dit geval, vind ik dat de lucht rond dit tijdstip niet zo mooi is. Maar ik zal proberen er iets moois van te maken :)

Wat bedoel je met veel schaduw rond die tijd? Savonds laat is er toch juist de meeste schaduw omdat de zo'n dan erg laag staat?
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik bedoel dat je dan harde schaduwen hebt. 's avonds heb je inderdaad meer schaduw, maar omdat het donker begint te worden, minder hard. Het contrast tussen de hoogstaande zon en de schaduwen is dan groter.

Een optie kan zijn om 's morgens of 's avonds een keer naar Heusden te gaan. Overdag kan je dan leuke plekjes opzoeken die je daarna bij beter licht kan vastleggen. Probeer al rekening te houden met de plaats van de opgaande of ondergaande zon. (daar zijn overigens Apps voor).
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

markvog schreefCOLONIk liep er een tijdje geleden, keek constant door m'n camera rond, maar zag niks boeiend zegmaar.
ophouden met rondlopen, ga zitten en kijk om je heen, wat er gebeurt, wat er te zien is, etc.

Een goede foto maak je in 1/500 seconde, maar het duurt even voordat deze 1/500 aanbreekt.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

markvog schreefCOLONeen leuk vestingstadje
markvog schreefCOLON maar zag niks boeiend zegmaar.
Kennelijk heb je onbewust al een hoop dingen in het stadje gezien die je aanspreken, anders ga je er niet naar terug met de camera bij je... Echter de dingen die je zo aanspraken als je er op je gemak, zonder druk, rondloopt.. blijken ineens moeilijk in een beeld te vatten als je die camera bij je hebt.
Een opmerking van Scott Kelby hierover is me hierin bij gebleven... Zijn exacte quote/tekst zou ik zo niet meer weten, maar de strekking is in elk geval bovenstaand verhaal.

Iets heeft je warm gemaakt om het te fotograferen.. de sfeer, de gebouwen, de mensen... Neem gewoon eens de tijd, met de camera om je hals maar niet in je hand om dat voor jezelf helder te krijgen wat je zo mooi/aansprekend vind. Ga dan eens uitsnedes maken met je handen, hoe komt het in beeld ongeveer over, en pak als laatste pas je camera.. maar dwing jezelf niet om met de perfecte foto te maken die in alle tijdschriften geplaatst wordt, accepteer dat je die dag de inspiratie misschien niet helemaal hebt en dat je ook zonder (die) foto naar huis kunt gaan.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

We denken soms te moeilijk en zetten ons zelf onder druk om foto's te maken. Door minder bezig te zijn met de foto, maar met je omgeving. Geniet van de omgeving zul je sneller een leuk beeld zien die je vast wil leggen.

Op B&H video staan aantal leuke workshop videos hierover. Bijvoorbeeld onderstaande.
http://www.youtube.com/watch?v=JUxXueES ... 6A44E77011" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook B&H video - Scott Kelby for travelers
http://www.youtube.com/watch?v=LIt1cDw5lLI" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar