Thoon's Concertfototopic

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Aangezien ik het allerliefste concerten en podiumkunsten fotografeer, heb ik besloten om maar een verzameltopic te maken.
Ik ga vaak naar een 'open podium' om daar beginnende bandjes e.d. vast te leggen. Vaak hebben die mannen nog helemaal geen fatsoenlijke foto's van een optreden. En ik vind dat juist heel leuk om te doen. Daar zijn in de afgelopen jaren zelfs echte vriendschappen uit ontstaan.

Ik vind het wel best spannend (zeg maar eng) om foto's die ik gemaakt heb, en waar ik trots op ben, om die aan het kritische oog van jullie te laten zien.
Want ik lap alle regels die ik ken aan mijn laars. Een foto mag van mij best bewogen, onscherp, te veel contrast, uit horizon enz. enz. zijn. Het is het gevoel wat een foto met je kan doen wat voor mij telt.

Nou genoeg ge-ouwe-h..rd... Afgelopen zaterdag naar een festival geweest, en daar in 9uur tijd 1700 foto's geschoten. Hieronder zie je DeWollf (en nee, dat is geen beginnende band ;) ), die de avond afsloot. Ik heb een snelle selectie gemaakt:

Afbeelding
#1


Afbeelding
#2


Afbeelding
#3


Afbeelding
#4


Afbeelding
#5


Afbeelding
by Thoon_Loque, on Flickr
#6
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Mooie momenten heb je te pakken. Nu is DeWolff daar ook wel een dankbaar onderwerp voor. Dat ze niet erg stilstaan op het podium zeg maar :).
Algemeen vind ik het een nette serie. ZW omzetting lekker rauw. Je had kennelijk weinig front licht waardoor het allemaal silhouetten zijn geworden. (m.u.v. #3). De laatste foto vind ik het minst uit de serie. Het is eigenlijk de enige waar minder energie vanaf straalt.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Het kan me zeker bevallen. DeWolff is ook 'groot' genoeg om op een podium te staan met mooie verlichting, dat zal bij beginnende bandjes toch heel wat minder zijn.
6 bevalt mij wel, ik vind 4 wat minder (kwestie van smaak neem ik aan).
Leuke serie en voor mij mag je er meer plaatsen.
Gr Anita
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Tsja. Smaken verschillen.
Met een intro waarin je zelf al aangeeft dat regels je niet boeien heeft het eigenlijk al weinig zin meer er iets als kijker iets van te vinden. Dan hoeft een foto al nergens aan te voldoen.
Knipt lekker makkelijk weg natuurlijk. Op deze manier kun je wel 15000 foto,s maken in een dag.

Voor mij is dit dan ook een pure registratie van wat er voorbij kom.
Foto,s / compositie niet doordacht, te makkelijk geschoten zeg maar.
artiesten zijn nauwelijks te zien, vaak ondergeschikt aan omgevingslicht.
Voor mij is dit geen reclame voor of eerbetoon aan een artiest.
Wat dit soort fotografie voor mij wel hoort te zijn.

Ik zie liever een paar ijzersterke voorbij komen dan grote aantallen "matige".
En zou dat zelf fotografisch ook meer als uitdaging zien dan aantallen draaien.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@Anita en Marc, bedankt voor jullie mening. Zo zie je maar wat de een mooi vindt de ander er weer anders over denkt.

Frank64 schreefCOLONTsja. Smaken verschillen.
En daar sla je de spijker mee op zijn kop! Je hebt helemaal gelijk 8)
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Humor is altijd leuk.

Alleen beetje jammer dat je volledig voorbij gaat aan de rest van de reactie...
Maar dat zal vermoedelijk ook vallen onder de noemer "regels lap ik aan mijn laars"
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Je mag je mening hebben. In je 2e alinea van je 1e post schrijf je wel iets wat zinnigs is.
Daar in tegen vind ik de laatste 2 zinnen van je 1e alinea van tevens de 1e post onnodig sarcastisch. Waardoor je gehele bericht ervan doorspekt lijkt te zijn.

Je geeft mij je mening... prima, dat vind ik best ook al is het geen positieve kritiek, maar de ondertoon die jij schrijft is naar mijn mening onnodig negatief. Heb jij ergens last van of zo?
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Nee hoor, nergens last van, dank je.
En ik ben niet sarcastisch, ik geef slechts mijn mening op je eigen intro en de foto's.
En dat doe ik zoveel mogelijk zonder persoonlijk aanvallen, sarcasme of andere negatieve zaken.

Dat je mijn commentaar kennelijk niet kunt waarderen, cq anders leest/uitlegt dan het bedoeld is en de laatste tip niet als opbouwend ervaart kan ik niet helpen.
Dat is nu eenmaal een nadeel van deze wijze van communicatie.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nou, geen ruzie maken he 8), ik begon al bijna te verheugen op een kleine herleving van de concertfotografie hier, lijkt me nu redelijk kansloos worden.

Ik kan me eigenlijk heel goed vinden in de reactie van Frank hierboven: hij schrijft:
Frank64 schreefCOLON Voor mij is dit dan ook een pure registratie van wat er voorbij kom [....]
artiesten zijn nauwelijks te zien, vaak ondergeschikt aan omgevingslicht.

Voor mij is dit geen reclame voor of eerbetoon aan een artiest.
Wat dit soort fotografie voor mij wel hoort te zijn.
In feite is concert fotografie ALTIJD een registratie, het is immers een vorm van journalistieke fotografie. Je kunt in principe helemaal niets naar je hand zetten: het licht regelt de fotograaf niet, maar iemand achter een paneel met schuifjes die, of doet wat ie zelf leuk vindt, of wat de band leuk vindt, maar zelden wat de fotograaf leuk vindt (het publiek vindt bijna alles goed ;)). Dan is er de band: De fotograaf zet het bandje niet op zijn plek, ook krijgt hij niet de kans het podium op te ruimen en de artiesten zo neer te zetten dat ie een leuke plaat kan maken. Gelukkig niet :).
Wat de fotograaf wel kan is precies dat wat het woord fotografie betekend: schrijven met (het beschikbare) licht en juist dat is wat mij zo boeit in deze tak van plaatjes maken. Je kunt namelijk wel proberen de licht show te lezen, te wachten op het moment dat de artiest net door die ene lamp loopt of die ene beweging maakt en hopen dat er de licht man heel even de schuifjes open trekt. Bij de grotere, toerende bands lukt dit vaak makkelijker omdat deze vaak een eigen licht man meebrengen en ook iets van een lichtshow hebben waarin een zekere regelmaat te ontdekken valt. Soms heb je die mazzel niet en doe je er goed aan een biertje te kopen om vriendjes te worden met de lichtman of -vrouw.
Maar het komt ook vaak genoeg dat je gewoon geen licht hebt, niks nakkes nada. En dan moet je het doen met wat je hebt en zo komt deze serie op mij over. Ik zie wel wat frontlicht (#1, #3), maar dat is niet om naar huis te schrijven. Je hebt naar mijn indruk daarom geprobeerd op zoek te gaan naar de momenten en mooie licht val, dat is je m.i. vrij aardig gelukt. Frank noemt dit "ondergeschikt aan het omgevingslicht" ik noem dat het beste maken van je voor je lens krijgt.

En of het nu wel of niet een eerbetoon is? Tja, van niks kun je niet iets maken (andersom wel heel goed trouwens), moeten ze maar een goede licht man inhuren :). Nou ja... Eigenlijk kun je nog steeds proberen het moment goed te kiezen, en dat vraagt gewoon oefening en soms heb je dan 1500 plaatjes nodig om tot een goede serie te komen.

Ik denk dat als je er voor gekozen had de hele serie in ZW uit te voeren deze nog sterker was over gekomen. Om de een of andere reden werkt dat altijd beter dan monochroom in een andere kleur (zoals hier het blauw). Composities kunnen inderdaad wel strakker, minder rommelig met name (#3,#6). En het momenten is niet in alle platen even sterk (#5, #6, #2 net niet, even wachten tot ie net iets verder naar voor staat). Toch vind ik het geen slechte serie en ik ben benieuwd naar je volgende serie.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Afgelopen zaterdag weer 'opstap' geweest. Ik ben benieuwd wat jullie van deze serie vinden.

Afbeelding
#7


Afbeelding
#8

[url=https://flic.kr/p/njFfFQ]Afbeelding
#9

[url=https://flic.kr/p/nz7Twf]Afbeelding
#10


[url=https://flic.kr/p/nz87KE]Afbeelding

#11

Afbeelding
#12
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Als ik zo vrij mag zijn te antwoorden op de vraag "wat jullie er van vinden" hoewel ik mij ter dege van bewust ben dat ik schrijf wat ik er van vind, een poging tot een reactie.

Technisch lijken mij de platen prima in orde. De platen zijn lekke ruim geschoten en ik zie flink wat afwiseling in zowel compositie als onderwerpen. Blijf dat vooral doen!
Hoewel ik in een eerdere reactie schreef dat deze tak van sport een journalistieke is, zou ik toch overwegen wat "rommel" uit de plaatjes te poetsen (het lampje rechtsboven in #1. het dingetje rechts in #2, etc...) vaak leiden dit soort dingen alleen maar af, tenzij ze echt meedoen in de compositie, natuurlijk. Ik vind het zelf altijd heel belangrijk dat ik het gevoel van het concert overbreng middels mijn platen. Als ik naar deze platen kijk krijg ik het gevoel dat het een beetje een saai concertje was. Ik mis wat beleving. #9 en 10 zijn hierop een uitzondering. Als er inderdaad niet veel aan het handje was, kun jij daar niets aan veranderen natuurlijk. Wel zou je dan kunnen overwegen wat minder foto's te plaatsen. Als laatste tip/overweging: vaak word een mix van ZW en kleur in een serie niet zo gewaardeerd (komt rommelig over en doorbreekt de eenheid). Omdat het hier om een band gaat, zou ik dan ook kiezen of het een of het ander.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar