EOS uitje: Brenizer methode

Waar zijn we wanneer te vinden? Hier kunnen ook ideeën voor een dagje uit worden gepost. Of als je zelf ergens heen gaat kun je dat hier opgeven en elkaar eventueel op locatie ontmoeten.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Na een paar probeersels heb ik schijnbaar wat mensen enthousiast gemaakt voor de Brenizer methode. Canon 7D (Peter) gaf me het idee om een uitje te organiseren.

Even kort uitgelegd: Een groothoek lens heeft een groot scherptediepteveld. Een telelens heeft een klein scherptediepteveld, maar een beperkte kijkhoek. Om een grote kijkhoek en een klein scherptediepteveld te krijgen, kan je de volgende methode toepassen. Met een telelens (met een groot diafragma) maak je een lappendeken van foto's, die je aan elkaar stitched tot één grote foto. Die foto heeft een klein scherptediepteveld met een grote kijkhoek. Voor meer info zie hier: http://blog.buiphotos.com/2009/07/the-b ... irections/

Mijn pogingen hiertoe kan je hier vinden: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&t=113945

Om diegene die enthousiast zijn en dit ook willen proberen, wil ik dus op 18 mei een uitje organiseren. Het is nog een pril idee waarvan ik nog niet alle details heb. De datum hebben we dus, de rest volgt naar het aantal personen er mee willen. Ik heb het idee om één deel van het uitje te besteden aan het fotograferen en één deel van het uitje te besteden aan het samenvoegen (stitchen) van de foto's. Dus zowel camera's (met telelens) als laptops meenemen. In eerste instantie wil ik het bij mij thuis in Helmond doen, maar als de groep te groot wordt, zal ik een andere locatie gaan zoeken.

Dus voor nu is mijn vraag: wie wilt samen met mij de Brenizer methode ontdekken en op deze manier van elkaar leren?


Groeten Steven.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

2 eosuitjes op 1 dag, we kunnen kiezen. :D

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9&t=113851

Helaas kan ik de 18e niet en hoef ik niet te kiezen :(

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
mdbphotography

Nog een tipje voor de mensen die problemen hebben/krijgen met het stitchen van foto's met onderwerpen die vrij dichtbij staan. Dat wordt veroorzaakt door het zogenaamde parallax effect, om dat te corrigeren moet je de camera niet om zijn as laten draaien maar om het zogenaamde 'no parallax point' van je lens. Dat is het punt waar je geen parallax effect meer waarneemt en je stitch programma ook geen problemen meer heeft om de foto's aan elkaar te plakken.

Er is veel over te vinden op internet, bijv: http://www.reallyrightstuff.com/s.nl/it.I/id.33/.f

Voor wie dat allemaal te veel gedoe is, gewoon lekker experimenteren en zorgen dat ja onderwerp niet te dichtbij staat of er in de achtergond niet te veel te zien is (bomen etc.) ;)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Rijk schreefCOLON2 eosuitjes op 1 dag, we kunnen kiezen. :D

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9&t=113851

Helaas kan ik de 18e niet en hoef ik niet te kiezen :(

Groet,

Richard
Helemaal niet op gelet, Richard. :oops:
Ach ja, we zien wel.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Als het iets centraler in Nederland gehouden wordt (regio Utrecht bijvoorbeeld) dan ga ik misschien wel mee :) (is afhankelijk van de oppas).
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Ik wil wel meedoen met het Brenizer experiment op 18 mei 2014.

1: Steven
2: Canon 7D
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

eMKay schreefCOLONAls het iets centraler in Nederland gehouden wordt (regio Utrecht bijvoorbeeld) dan ga ik misschien wel mee :) (is afhankelijk van de oppas).
De plaats ligt nog niet helemaal vast. Eerst even kijken hoeveel mensen er mee willen. In principe maakt het niet zoveel uit waar we het gaan doen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ondertussen heb ik nog wat dingen geprobeerd. Ik heb wel gemerkt dat met mijn f/4-5.6 lens niet voldoende heb. Met een panorama van 9 foto's kom ik op de scherptediepte van een f/2 lens. Dus om een flinterdun scherptediepteveld te krijgen, heb ik zo'n 25 foto's nodig of zelfs meer. Een statief met gradenverdeling is dan zeker nodig.

Wat ik ook wil proberen is om de onscherpe delen van de panorama nog meer onscherp maken. Dus bij het maken van de foto's, bij onscherpe delen, de focus te verleggen. Ik weet niet of het gaat werken, maar zien we dan wel.

Voor wie mee wilt op 18 mei, er is nog plaats genoeg.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

steven l schreefCOLONIk heb wel gemerkt dat met mijn f/4-5.6 lens niet voldoende heb.
In dat geval zal mijn 70-200 f/2.8 of 50mm f/1.4 een goede keus zijn om e.e.a. mee te testen.
De 50mm f/1.4 wil ik wel uitlenen, de 70-200 heb ik elk weekend weer nodig.
Laat maar in een PB weten waar en wanneer ik de 50mm kan langsbrengen.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb hier http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 5&start=20
nog een Brenizer poging gedaan.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar