Windhondenrennen

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hoi mede forumleden,

Ik ben gisteren naar een wedstrijd van de Zeeuwse windhonden renvereniging geweest met het doel wat foto's te nemen van wat rennende windhonden.
Iets wat in de praktijk behoorlijk tegen bleek te vallen.
Deze honden zijn namelijk vrij klein en veel sneller dan ik had verwacht (baanrecord is 21,46 sec over 350m).
De AF had er dan ook behoorlijk wat moeite mee.
M.a.w. veel foto's die gelijk in de prullenbak konden.

Maar er is toch 1 foto die ik graag met jullie wil delen.
Ik heb expres wat ruimte aan de rechterkant gelaten zodat de honden wat ruimte hebben om te rennen ;-)
Graag jullie mening....

Opmerking: nu ik de foto nog eens heel goed bekijk lijkt er wat chromatische aberratie op te treden aan de achterkant van het witte jack bij de zwarte hond.

200mm - 1/1250 - f2,8 - iso 200
Afbeelding
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Op deze foto zou ik erg trots zijn als ik hem gemaakt zou hebben.
Mooi hoor.
Zie toch eens hoe die honden gefocust zijn zeg. Leg dat maar eens goed op de plaat.
Is jou gelukt dus!

Meteen ook een vraag:
Stel je had deze op f/4 geschoten...
Wat zou er dan anders zijn / minder goed of scherp?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

@DavevdrH,
Allereerst bedankt voor het compliment.
En de focus van deze honden is niet voor te stellen.
Als je ze langs de kant van de baan ziet staan zijn het hele kleine, tengere en (in mijn ogen) bange hondjes.
Maar eenmaal op het moment dat ze in het starthok staan worden echt ze helemaal gek en zijn ze niet meer te houden.
Aan het einde van de dag heb ik nog even bij de finish gestaan maar als de vos ?!?! (heet dit witte ding waar ze achteraan rennen zo?) niet op tijd weg word gehaald wordt deze helemaal aan stukken gescheurd.
DavevdrH schreefCOLON Stel je had deze op f/4 geschoten...
Wat zou er dan anders zijn / minder goed of scherp?
Goede vraag...
Als ik deze foto op f/4 had geschoten (of misschien nog wel iets meer) was ik 100% tevreden over deze foto geweest ipv de 99,9% die ik nu ben ;-)
Dit is namelijk niet de foto waar ik voor ging.
De foto die voor ogen had was een groep honden op het rechte stuk waarbij de eerste volledig scherp was en de achterliggende niet (leek me wel een mooi effect).
Deze heb ik ook (2 foto's voor deze want de camera stond in burst mode) maar de honden hadden hier in geen mooie pose.
Maar ik ben ze (met +/- 50 km/h) al fotograferend de bocht door gevolgd en deze vond ik beter.

Alleen hier komt de kleine DOF net een heeeeeeeeel klein beetje minder goed uit.
De focus ligt op de linker hond (want deze ging als eerst de bocht in) en is met f2.8 in zijn geheel scherp.
De rechter hond is alleen aardig bij gekomen (kop en voorpoten vallen binnen de DOF) alleen omdat hij een gestrekte pose heeft vallen zijn achter poten er net buiten.
Deze had ik liever ook scherp gehad. Een iets grotere DOF was dus beter geweest.
Alleen die beesten komen met zo'n snelheid voorbij dat je het gewoon moet doen met de instellingen die je op dat moment hebt.
Wijzigingen maken is er echt niet meer bij.

Des al niet te min kan ik met dit schoonheidsfoutje leven en de hele dag is een leermoment voor de volgende keer geweest.
Ga namelijk absoluut nog een keer terug want ik vind het een pracht onderwerp om foto's van te maken.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dank voor je antwoord.
Volgende ronde zie ik weer uit naar je foto('s)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Je hebt deze honden mooi vastgelegd, maar wat is "chromatische aberratie"?
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

@Stafford, had je foto nog niet gezien maar ik vind het een zeer geslaagde plaat, knap vastgelegd als je leest wat de snelheid van die beesten is. De actie en inspanning spat van de foto af.

@edufotografie, CA of chromatische abberatie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_aberratie" onclick="window.open(this.href);return false; = vrij technisch..... maar deze is wat makkelijker te lezen: http://www.maartenvandekamp.nl/chromatische-aberratie/" onclick="window.open(this.href);return false;) kan je zien op de randen van voorwerpen of onderwerpen waarbij ze paars-blauw kleuren. Sommige lenzen hebben daar meer 'last' van dan andere. Met bewerkingssoftware kan je het wegwerken.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

@edufotografie & Road8: beide bedankt voor de complimenten.

@edufotografie: ik denk dat Road8 al een perfect antwoord op je vraag heeft gegeven maar mocht je nog andere vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
UPP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 10:44

Mooie foto! Prachtig de focus in de ogen van de honden. Afgelopen weekend voor 't eerst een border collie op de foto proberen te zetten die achter een bal aan ging. Die zijn al snel en ik had bijna geen foto scherp. Dit moet helemaal moeilijk zijn. Goed idee, ik ga eens kijken of hier ergens in de buurt ook dit soort wedstrijden gehouden worden. Goede manier om te oefenen.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hoi UPP,

Allereerst bedankt voor de complimenten!
En dit is idd een goed onderwerp om op te oefenen want als het lukt om deze honden te fotograferen moet een border collie zeker lukken.

Ik heb geen idee waar je woont maar volgens wikipedia zijn dit de renbanen in Nederland:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windhonden ... _Nederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet dus een beetje geluk hebben (of er ver voor willen reizen) want het zijn er niet veel.

Veel succes met het fotograferen van deze prachtige sport.

Gr,

Stafford
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
UPP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 10:44

ja dankje, ik had ze al gevonden. Ik woon in Amsterdam en da's niet gunstig ben ik al achter gekomen, haha.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Eh...er zit er toch een vereniging in Amsterdam?
Ok, de baan ligt in Spaarndam maar dat is te doen toch?

http://wrvamsterdam.nl/
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
UPP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 10:44

Tuurlijk, die is te doen. Maar dan beperk ik me alleen tot die baan en als ik de kalender bekijk dan zijn ze er niet zo vaak. Ik bedoelde dat de meeste banen 'ver' weg liggen als ik wat vaker zou willen of meer ruimte in keuze qua data. Maargoed, is ook niet zo gek natuurlijk, want die tak van sport is niet zo groot in Nederland.
Gebruikers-avatar
J. Mulder
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 11:59
WoonplaatsCOLON Hilversum

Erg mooie foto. Je ziet hier heel mooi de passie van deze honden.

Ik zie dat je een sluitertijd van 1/1250 seconde gebruikte en die had ik hoger verwacht. Zelf fotografeer ik veel agility wedstrijden en daar moet ik op de snelle stukken toch echt op een 1/2000 seconde zitten want anders zie je al meteen bewegings onscherpte.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar