Keukenhof 2014

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Afgelopen weekend wilde ik graag wat foto's maken van voorjaarsbloemen. En waar weet je zeker dat je bloemen tegenkomt? Juist, de Keukenhof!

Hieronder de foto's die ik graag hier wil delen. Ik heb wat uitgeprobeerd met...


1. tegenlicht

Afbeelding


2. laag standpunt

Afbeelding


3. een close-up

Afbeelding


Vooral bij de tegenlicht en close-up foto vond ik het lastig om een sterke compositie te maken.

Ben benieuwd naar jullie reactie en tips zijn welkom!

Ik heb gewerkt met een kleine scherptediepte waarbij het op mn display goed oogde, maar bij thuiskomst toch wat tegenviel: het focuspunt lag bij een aantal foto's wat verder weg dan eigenlijk de bedoeling was. Met een crop heb ik dit kunnen oplossen. Maar iemand een tip hoe ik dat 'in het veld' beter kan beoordelen?
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

FlashM schreefCOLONIk heb gewerkt met een kleine scherptediepte waarbij het op mn display goed oogde, maar bij thuiskomst toch wat tegenviel: het focuspunt lag bij een aantal foto's wat verder weg dan eigenlijk de bedoeling was. Met een crop heb ik dit kunnen oplossen. Maar iemand een tip hoe ik dat 'in het veld' beter kan beoordelen?
Inzoomen op je display?

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Mooie kleuren!
Mijn favo is nr. 2 vooral door de neergezette dieptewerking.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Die tweede is door het plantje zelf, je gekozen DOF en de compositie wel een heel mooi plaatje geworden.
Top!!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Dank voor jullie reacties!

Over de tweede foto ben ik zelf ook het meest tevreden, hoewel ik daar wel wat aan de kleuren heb moeten sleutelen. Op het moment van de foto zat de zon net achter de wolken, want anders was er te veel schaduw in beeld.


Uit de derde had ik wat meer kunnen halen qua compositie: de vorm en kleuren van die tulpen deed me denken aan vlammen.

Dward; ik zal de volgende keer de zoomfunctie van het display gebruiken en wat meer tijd nemen om tijdens het fotograferen de foto's uitgebreider te beoordelen. Regelmatig fotografeer ik in gezelschap dat geen toestel bij zich heeft en wil ze dan ook niet te lang laten wachten.

Overigens, best leuk om er eens te gaan kijken. Wel druk, maar ook daardoor is er van alles te zien! Toeristen uit alle windstreken. Grappig om te zien hoe ze schaamteloos breeduit bij de bloemen staan te poseren. :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat bedoel je met dat het focuspunt verder weg lag dan eigenlijk de bedeoeling was en dat je dat met een crop hebt kunnen oplossen? Ik zou namelijk niet weten hoe je met croppen iets alsnog in focus kunt krijgen....

Kies zelf het focuspunt, dan weet je waar de focus komt te liggen. Checken of het gelukt is kan heel goed met uitvergroten. De andere optie is een statief gebruiken en handmatig scherpstellen. De foto's die je hier toont hadden met een statief gemaakt kunnen worden. Geen idee of dat mag in de keukenhof....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Wat ik gedaan heb, is het middelste focuspunt van m'n camera instellen, vervolgens scherpstellen en daarna de compositie maken.

Met name bij de tweede foto heb ik een stuk van de onderkant afgesneden om dat ik vond dat het gebied dat scherp is te ver achter in de foto lag. En dat vond ik niet zo mooi.

Ik denk dat ik bij die foto eerst gefocused heb en toen de afstand van de camera tot het focuspunt veranderd heb.

Hoop dat m'n uitleg voldoende duidelijk is. En anders kan ik de onbewerkte versie plaatsen.

Overigens, Voor zover ik weet is er geen verbod op het gebruik van een statief. Heb tijdens mijn bezoek een enkeling met statief zien lopen.
Zelfs iemand die z'n tablet op een statief had gemonteerd... :shock:
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

De tweede is top :!:
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Jaap Koole schreefCOLONDe tweede is top :!:
Dank voor je reactie, Jaap! :mrgreen:
Anoniem 3

De tweede! Die marcherende druiven.. Top.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

De tweede is zeker de mooiste! De laatste is mij wat te druk. Een nog lager standpunt (en dan richting de hemel) had mooier geweest denk ik.
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

eMKay schreefCOLONDe laatste is mij wat te druk. Een nog lager standpunt (en dan richting de hemel) had mooier geweest denk ik.
Dank voor je reactie.

De volgende keer dan misschien toch maar ongegeneerd plat op de grond gaan liggen... :wink:
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Zeker doen! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar