[VerzamelTopic] Sigma 50mm F1.4 DG HSM | A

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Maar toch:
http://www.lenstip.com/400.10-Lens_revi ... focus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan natuurlijk ook dat ze de 1Ds mkIII niet goed ingesteld hebben.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Had ik deze al genoemd?
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... -Lens.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook deze site geeft aan dat er wat AF-kinderziektes zijn die mogelijk met software via de USB-dock op te lossen zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ondanks de kritiek op de autofocus zijn dit echter toch wel zeer lovende woorden:

While I will dock a few points from this lens for occasional AF inconsistency, the Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art Lens is now the overwhelming favorite in the 50mm field. This lens delivers excellent image quality, has a beautiful design and for what you get, a very attractive price. (the digital picture)

The list of advantages of the tested Sigma is really impressive; add to it the fact that it can compete on equal terms with the Zeiss Otus, a device four times as expensive, and in some categories (e.g. sharpness on the frame edge, lateral chromatic aberration, distortion or vignetting) it even prevails over it. Those arguments are so strong that we didn’t have any qualms about giving the Sigma our “Editors Choice Award” badge, even though it had a slight coma slip-up during our test and its autofocus performance on the EOS 1 Ds MkIII was patchy. (lenstip)

Sigma bewijst wederom dat een topklasse objectief niet de hoofdprijs hoeft te kosten en is hierdoor de luis in de pels van de gerenommeerde merken geworden.
De marketing-boys van in dit geval Canon, Zeiss en Nikon, zullen wel weer even achter hun oren krabben.

Ik zou zeggen: Sigma ga vooral zo door!
Vol verwachting kijk ik uit naar bv de 135 mm 1.8 of 2.0 Art (hier gaan steeds meer geruchten over)
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik kwam net dit testje tegen. Best positief.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

De Zeiss is de enige die van hoek tot hoek ragscherp is bij volle opening. Dit is bij de 85 L II van Canon ook zo. De 50 L van Canon vind ik beter dan de Sigma wat kleur, contrast, scherpte en AF betreft. AF van de Sigma zit er vaak naast en is onbetrouwbaar. Ze hadden het ook achterwege mogen laten. De Sigma is wijd open heel erg soft... Ik heb met beide mogen spelen en ik spaar door voor de Canon. Geen Sigma voor mij.
Steeds meer en meer vind ik dat reviews elkaar tegenspreken. Niet alleen bij deze objectieven. Ja, en wat is dan geloofwaardig. Hoe wordt er getest en wat is de kwaliteit van een testopstelling? Ik ga niet meer zoveel op reviews af. Ik lees ze zeker wel, maar dan ga ik vooral goed zelf testen met een objectief of ik het wel of niet fijn vind. Wat mij betreft veegt Canon de vloer aan met Sigma. De Zeiss Otus is een heel ander verhaal. Die is niet te betalen en vast en zeker nog wel beter dan de Canon.
Ik ga nog wel de Zeiss Planar T* 50mm f/1.4 ZF proberen. Die is ook erg goed. Geen AF, maar dat hoeft van mij ook niet.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Anko:
Ben het met je eens dat je uit reviews niet alles kunt halen.
Voorbeeld, uit een test van de Zeiss 85mm f/1.4 Planar T* ZE:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
The second Zeiss ZE 85 performs better than the first in the ISO 12233 chart results with a stopped down aperture. But, I used even wider focus bracketing to get these results. It turns out that this lens has focus shift. The plane of sharp focus moves away from the camera as the lens is stopped down (aperture set narrower) - or vice versa.
..
I asked Zeiss about this attribute - here is their response:
"Fast lenses of this optical design (without floating elements) shift the focus due to spherical aberration when the f-stop is changed. This phenomenon is especially visible on closer object distances and cannot be influenced. The AF system of most camera models does not respect those characteristics of a lens. The focus is measured and confirmed by the focus indicator as if the lens has been stopped down to f/5.6.

While using the lens wide open, the correct focus lies usually a little bit in front of the point that has been expected. Beside this, the focus confirmation function of any AF-camera is a relative improper tool for accurate focusing of an f/1.4 lens on closer distances. Also, a standard focusing screen and viewfinder of an SLR camera shows the limitations of accurate manual focusing with an 85mm lens at f/1.4. For instance, it is not possible in practical use to focus more accurately than about +/- 2 cm at an object distance of 1m without additional magnification systems. For accurate focusing at full aperture or stopped down a little bit, we strongly recommend:
-use a tripod if possible
-use zoom-in function in live-view mode while the lens has been stopped down to the designated f-stop.
-focus bracketing exposures (with small steps of rotating the focusing ring)"
Dan denk ik in mijn onschuld: prachtig objectief, een juweeltje van mechanisch vakmanschap en ongeschikt voor algemeen gebruik buiten de studio of uit de hand.

Die beperking mis ik in de reviews.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ja, inderdaad! Wat dit punt betreft, zou ik graag weer een split focus en microprisma willen en dan fijn op de hand weer scherpstellen, met diafragma in de gewenste stand.
Bij de 85II heb ik focusshift niet ervaren. Natuurlijk zit er geregeld eens een plaatje tussen dat net niet scherp is, maar dat zijn er niet veel. Bij de 85 I heb ik het wel meegemaakt. Ik kan hierover geen zinnig stukje vinden, ben er wel benieuwd naar.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@Anko,
Heb jij al met de nieuwe Sigma 50mm 1.4 ART mogen spelen?
Is toch nog helemaal niet niet leverbaar?
Ik herken overigens jouw kritiek tav de autofocus op de Sigma 50mm wel als je het vorige/huidige model bedoelt. Deze heb ik zelf ook en ik gebruik daar ook nooit de AF van ivm de onbetrouwbaarheid.
Mijn ervaring is dat zowel de Canon en de Sigma bij volle opening beide erg soft zijn op hun huidige modellen.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Nee, niet de 1.4 ART. Om eerlijk te zijn heb ik daar nog nooit van gehoord. Ben nu erg nieuwsgierig :-). Ik doelde op de Sigma 50mm F1.4 DG HSM.
De 50mm f/1.2 soft? dat vind ik toch niet hoor. Als je met 1.2 werkt, moet je erg goed op de focus letten. Die is erg plat. Als je er een fractie naast zit, dan lijkt het al snel soft.

Lijkt wel goed: http://www.dpreview.com/news/2014/01/06 ... m-art-lens" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar eerst zien....
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Hoi Anko,

Dit topic gaat over de nieuwste versie van Sigma: 50mm 1.4 ART.
Daarom begreep ik je kritiek ook niet helemaal.
De kritiek is overigens volkomen terecht op Sigma 50mm F1.4 DG HSM, zoals ik al schreef heb ik deze ook in mijn bezit en dat is zeker niet het beste objectief wat ze geproduceerd hebben.
Aan de andere kant: ik bezit ook de Sigma 85mm 1.4 en de Sigma 35mm 1.4 ART en dat zijn geweldige objectieven met een meer dan uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@ Anko,

hierbij een aantel meningen van testsites:

http://slrgear.com/reviews/showproduct. ... 677/cat/30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digifotopro.nl/content/slrge ... -55mm-f-14" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lenstip.com/2084-news-Sigma_ ... mages.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lenstip.com/index.php?test=o ... est_ob=400" onclick="window.open(this.href);return false;
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Dankjewel! Ik zal het rustig doorlezen. Op slrgear heb ik al vaker foutieve informatie over meerdere objectieven gevonden. Ik kijk vaak ook bij FredMiranda en dpreview.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Yet Another Sigma 50mm Art Post
http://www.lensrentals.com/blog/2014/04 ... m-art-post" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Pffff, als zelfs lensrentals zo positief is en hem gelijk stelt aan de Zeiss en duidelijk beter vindt dan de Canon's dan heeft Sigma een huzarenstukje geleverd.

Ik denk er hard over om hem toch maar te gaan bestellen.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Sigma == Zeiss ?
Bekijk de spreiding in de grafiek en dan moet je toch ook tot de conclusie komen dat de kans op kwaliteit bij de Zeiss groter is.

Overigens, de spotgoedkope (€175) EF 40 f/2,8 STM doet het vergelijkenderwijs meer dan uitstekend bij LensRentals:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/06 ... ey-do-that" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@boels,
Ja, dat van die grafiek klopt.
Bij Zeiss is de kans op kwaliteit groter, maar tegen welke prijs? Bovendien krijg je voor die hoge prijs niet eens autofocus.
De Zeis neem ik gezien zijn prijskaartje en het ontbreken van voldoende financiële middelen zelfs niet eens in overweging.
Bovendien zijn volgens deze beknopte tetst zelfs de twee slechtste Sigma exemplaren nog altijd duidelijk beter dan de Canon tegenhanger, en dat is waar ik me op richt als vergelijking. De prijs/kwaliteit verhouding lijkt me dus meer dan in orde.
Overigens is lensrentals niet de enige site die de Sigma min of meer gelijk stelt aan de Zeiss.

De 40mm Canon is inderdaad een prima objectief.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik begrijp het enthousiasme :wink:

De Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art is voor een EOS-camera zichtbaar als een Canon EF 35mm f/1.4L, LensTypeValue 180 volgens deze opname:
http://pliki.optyczne.pl/sig50A/sig50_fot02.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie voor LensTypeValues:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exi ... l#LensType" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je deze blog bekijkt over de moderne AF van Canon:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/06 ... rty-lenses" onclick="window.open(this.href);return false;
dan is er wat onzekerheid over de AF-prestaties 3rd-parties op een moderne EOS.

Absoluut de Sigma voor MF, voor AF zou ik even wachten op een mogelijke update.
Zeker met een USB-dock zou ik daar heel goed tevreden mee zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

oud en nieuw, heel stukkie groter.
Afbeelding
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Vandaag dit objectief opgehaald.
Bij deze wat eerste vlugge testresultaten rechtstreeks uit de doos op cropcamera, de 7D.
Resultaten zijn JPG's rechtstreeks uit de camera, alleen bij verkleinen minimale verscherping toegepast in LR

ISO 640, F1.4
Afbeelding

ISO 100, F1.4
Afbeelding

iso 100, F1.4
Afbeelding

Idem, crop
Afbeelding

ISO 100, F1.4
Afbeelding

iso 100, F2.0
Afbeelding

crop
Afbeelding

ISO 100, F1.4
Afbeelding

crop
Afbeelding

ISO 200, F1.4
Afbeelding

ISO 200, F1.4
Afbeelding

ISO 100, F1.4 (statief)
Afbeelding

crop
Afbeelding

ISO 100, F2
Afbeelding

crop
Afbeelding

ISO 100, F1.4, statief
Afbeelding

crop
Afbeelding

ISO 100, F1.4, statief
Afbeelding

ISO 100, F2.8, statief
Afbeelding

ISO 100, F4
Afbeelding

Ook nieuwe aanwinst
ISO 320, F1.4
Afbeelding

ISO 320, F1.4
Afbeelding

crop
Afbeelding

1e conclusies;
- Het is idd een fors objectief. Maar aangezien ik de 24-105 ongeveer 75% van de tijd gebruik merk ik weinig verschil.
- Op zich niets mis mee, maar bijv. voor straatfotografie wel opvallend aanwezig.
- Op een body met 1 cijfer is het geheel aardig in balans in ieder geval.
- Zeer solide look en feel. Geen enkele speling in de zoomring, solide schakelaar voor de focus en de zonnekap met details maakt het af.
- De zoomring heeft een aangename weerstand, maar draait toch zeer soepel.
Wel even wennen dat je de ring na de aanslag gewoon door kunt blijven draaien.
- Met de scherpte vol open zit het wel snor, ook zonder nabewerking prima bruikbaar uit de camera
- AF wilde af en toe niet wat ik wilde, ga ik dus in de gaten houden. (Nu ben ik nogal gewend om te herkaderen, waarschijnlijk met een dergelijk open diafragma van dichtbij geen goed plan...) Maar kreeg af en toe een focus bevestiging terwijl de focus echt niet correct was.
- De lensdop (met knijpklem) terugplaatsen lukt nog niet altijd even gemakkelijk. Aangezien de randjes van de drukknoppen best "scherp" zijn niet leuk voor de vingertjes. Hopelijk ook een kwestie van gewenning.

Komende week vakantie, dus meer tijd en gelegenheid om te testen.
Zal daarna dan ook wat "echte" resultaten plaatsen en de "real-world" ervaringen delen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Congrats Frank....
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar