Zijn alle goedkope dia scanners een pot nat ?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Hallo,

zijn al die goedkope dia scanners die je bij het kruidvat/lidel/aldi/... koopt een pot nat of zitten er nog positieve uitschieters tussen? Overigens verwacht ik er niet heel veel van maar als ik voor iets slechts ga kan ik beter voor de minst slechte gaan.

Waarom zou ik zo'n ding willen hebben ipv een goede? Omdat ik op korte termijn mijn vader wil helpen met het uitzoeken van zijn dia's. Hij wil dat doen door eerst zelf een lichtbakje te maken en dan handmatig de dia's sorteren voor mij en mijn zus en andere gegadigden en de kliko. Zelf heb ik het idee dat dat sorteren handiger gaat op de computer en om van daaruit te bepalen welke dia's je eventueel nog goed wilt inscannen. Deze laatste methode heeft denk ik ook als voordeel dat een dia waar meerdere personen op staan ook aan meerdere personen gegeven kunnen worden.

Tja en waarom niet direct een pro scanner kopen? Omdat ik die zelf wil maken met behulp van mijn eos camera (project zoveel die op de plank ligt). En omdat een gekochte pro scanner vaak een wat langere scan-tijd heeft. En omdat tegen de tijd dat ik het er aan toe heb om mijn eigen dia's en negatieven in te scannen we wel weer een paar jaar verder zijn en er dan misschien betere/betaalbaardere scanners zijn.

Dank alvast voor het reageren.

Arjan
Anoniem 3

Je zou ook een opstelling kunnen proberen met het projecteren van dia's en dan fotograferen.
Werkt prima en snel.
Klik:
Dia's digitaliseren
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Lees ook dit topic eens door, daar staat een hoop nuttige info in.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik heb zelf ook zo'n goedkope dia scanner, weet alleen niet meer welk merk en waar vandaan, de kwaliteit was goed genoeg voor het familie album. Alleen gaat het scannen tergend langzaam.
Dus eerst een voorselectie op de lichtbak, zou geen verkeerde actie zijn, dan hoef je alleen die dia's te scannen die interessant zijn.
Ruud.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb er eentje van de Aldi. Inderdaad, het zet dia's om naar digitale foto's..... in BMP formaat. :roll:

Ik weet niet wat het kost om alle foto's professioneel om te laten zetten, maar ik denk dat dat een betere oplossing is dan ieder dia'tje stuk voor stuk zelf om te zetten.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zorg voor een lichtbak met een gelijkmatige belichting of zoek met proefopnamen een plekje die dat heeft.
Leg de dia er op (eventueel van zwart karton o.i.d. een masker maken) en schiet een macro 1:1 in CR2.
Met enige oefening zijn dan 20 dia's per minuut te verwerken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

steven l schreefCOLONIk weet niet wat het kost om alle foto's professioneel om te laten zetten, maar ik denk dat dat een betere oplossing is dan ieder dia'tje stuk voor stuk zelf om te zetten.
Destijds heeft Trigger te Nieuwegein ons familiearchief gedigitaliseerd.
Vooral de afwijkende formaten zoals 6x6 negatieven, velen 75 tot 100 jaar oud. Ook een aantal dia's en oude foto's.
Ze leveren prima werk af. Dat kan ik niet beter (met mijn epson pro scanner).
De kosten zijn wel behoorlijk: 1 tot 2 euro per scan, ligt aan je wensen.
Maar voor velen honderden euro's hebben we wel een digitaal toegankelijk archief :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Voor het uitkiezen zou ik een flatbed scanner nemen waarmee je in een keer een hele serie kunt scannen. Als je een voor een moet scannen met zo'n ander scannetjer wordt je niet blij. De Epson V300 schijnt daar heel aardig geschikt voor, maar ik ze dat 'ie uit productie is. Dan is de V370 de beste optie (en hws veel beter dan die goedkope meuk).
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik weet niet wat je wil uitgeven, maar ik had zoiets gekocht of zelf gemaakt.



Afbeelding
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

phd schreefCOLONIk weet niet wat je wil uitgeven, maar ik had zoiets gekocht of zelf gemaakt.
Dit zelf maken, dat is mijn plan, maar dat kan nog wel even duren.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar