EOS 400D onscherp

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mdbphotography

De foto's die je gemaakt hebt zouden goed moeten zijn maar ik maak me toch zorgen als ik dit lees:
Ik kijk door de zoeker, stel scherp en zie een helder scherp beeld door de zoeker.
Nou zou dat grotendeels te maken hebben met de te lange sluitertijd en hoge ISO maar gezien je laatste plaatjes zouden die gewoon goed moeten zijn. Als je dan ook een scherp beeld in de zoeker hebt gehad dan zou ik toch eerder je body verdenken van mankementen. Om dit uit te sluiten zou je een andere body moeten proberen met die lens.

Een andere mogelijkheid is dat er een element los zit of verschoven is in de lens, dit laten repareren is het niet waard en zou je voor dat geld beter een andere lens kunnen kopen. Het liefst een iets nieuwere dan de 28-200 ;)
mdebruijne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2014 17:56

Hi Maarten,

Bedankt voor je reactie! Als de foto's met mijn kitlens wel scherp zijn, zou het dan alsnog mijn body kunnen zijn die problemen heeft? Omdat het verschil tussen beide objectieven zo groot is verdacht ik eigenlijk de lens zelf van problemen.

Groet,
Mark
mdebruijne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2014 17:56

Overigens heb ik net een foto (ja, sorry, mijn kantoor is niet groter voor mooie composities) met MLU gemaakt. Zelfs met flits.
Scherpte ongewijzigd.. wazig dus. De camera stond bij het fotograferen op het bureau en ik heb mijn zelfontspanner gebruikt.
Dus bij 0 beweging op vol licht, zelfs met het opklappen van de spiegel is de foto nog onscherp.

http://www.debruijnemedia.nl/IMG_0100.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu is alleen de vraag, is het probleem de lens of m'n body.

Raar!
Anoniem 3

Woonplaats?
Je zou een camera kunnen lenen en daar dezelfde tests mee uitvoeren.
Mij lijkt het dat de telelens een klap gehad heeft. Je kitlens is immers hartstikke scherp.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Ik zou toch zeggen de lens. Doordat je met kitlens wel correcte foto's maakt die scherp zijn, zou ik toch zeggen dat de body gewoon goed is.
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Lijkt me een duidelijk verhaal.. Als het aan je body ligt, dan kan hij ook niet met je kitlens een scherpe foto maken. Kitlens is scherp. Het is ook geen front/back focus probleem, want er is niks scherp op je focus charts..
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
mdebruijne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2014 17:56

Ik ben er bang voor ja!

Nog 2 final plaatjes, even snel voor het verlaten van kantoor..

Zoomlens: http://www.debruijnemedia.nl/IMG_0131.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Kitlens: http://www.debruijnemedia.nl/IMG_0132.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens in beide ruis, maar dat komt door een hoog ISO gehalte. Beetje donker hier en even geen statief bij de hand.

Ik leg me er maar bij neer, de zoomlens is dringend aan vervanging toe. Eerlijk is eerlijk, hij is oud genoeg.
Ook heb ik er pas al over nagedacht om mijn Body eens te vervangen met een jonger model.

Ik had zelf zitten denken aan de EOS 600D, mede door de aanwezigheid van een filmfunctie en live-view.
Vervolgens heb ik mijn oog laten vallen op de Canon EF-S 18-135 mm - f/3.5-5.6 IS STM voor een allround gebruik.
Die zou ik eventueel later nog kunnen uitbreiden met een zoomlens van misschien 70-300mm, maar dat acht ik niet 1,2,3 nodig.

Toepassing is met name nieuwsfotografie dus vaste brandpunten e.d. zijn voor mij niet aan de orde. Ik gebruik de camera in een enorm scala aan situaties dat ik graag met een allround objectief rondloop met een redelijke kwaliteit en een redelijk bereik.

Denk ik ongeveer in de goede richting?
Anoniem 3

Ook heb ik er pas al over nagedacht om mijn Body eens te vervangen met een jonger model.
:shock: :wink: Ik speel al jaren met die gedachte... :wink: :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar