vraagje over AF systeem 7D / 70D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik heb een Canon 5D (1e versie). Prima ding maar met mijn hollende kids is het soms hit en miss om de focussen.
Als ze naar mij toe rennen en de camera op servo modus staat zie ik regelmatig dat de focuspunt "te laat is". Focus op hun achterhoofd zeg maar.
Nu kan ik wel f/10 gaan gebruiken maar dan mis ik sluitingssnelheid.
Wat ik nu doe is pre-focus op een punt waar ze naar toe rennen en dan de foto nemen.

Nu vroeg ik me af of het AF systeem van de 7D / 70D dit wel prima aan kan. Ook als grote diafragma openingen gebruikt worden.
Laatst gewijzigd door 1 op sonics, in totaal 3 keer gewijzigd.
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Een 7D zou dit moeten kunnen, afhankelijk van de lens die er op zit.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De AF-snelheid wordt bepaald door het objectief, de AF-nauwkeurigheid door de camera-objectiefcombinatie.
Ik heb met de 5D1 en Canon L-objectieven geen noemenswaardige problemen gehad (wel bij weinig licht).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Mijn EF 100mm f/2 is heel snel. Mijn 40mm pancake iets minder snel.
De 100mm focust heel goed en snel op stilstaande / zijdelings bewegende onderwerpen.
Maar bij (snel) tegenmoet komende onderwerpen in servo modus ijlt het focuspunt iets na zeg maar. Dit alles met het centrale focuspunt. De rest is traag.

In mijn geschetste situatie zou de 70D het een stuk beter moeten doen?

boels069 schreefCOLONDe AF-snelheid wordt bepaald door het objectief, de AF-nauwkeurigheid door de camera-objectiefcombinatie.
Ik heb met de 5D1 en Canon L-objectieven geen noemenswaardige problemen gehad (wel bij weinig licht).
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij servo is het van belang dat de snelheid van het onderwerp min of meer constant is; bij snelheidveranderingen (=versnelling) zal de camera opnieuw moeten "gokken" waar het onderwerp zich bevindt.

Ik heb geen idee of de 70D het beter doet; wel heb ik de indruk (door lezen) dat combinaties met STM-objectieven het goed doen.
Er is overigens een firmware-update voor de EF 40 f/2,8 STM, zie het [VerzamelTopic].
De servo is overigens goed te testen door in een bocht van een weg in de bebouwde kom (ivm 50km/h, de vermoedelijke limiet van de servo-snelheid) verkeer te volgen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Op de 70D gaat het prima je kunt het focuspoint prima instellen en met trackingsmode kun je ook nog finetunen
je moet er alleen even de tijd voor nemen om het te ervaren en in de praktijk te brengen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar