Instellingen 6D + WI-FI vraag

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
cliogek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 19:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Na 6 jaar te hebben gefotografeerd met de ouwe trouwe 400D, ben ik sinds een aantal weken de gelukkig eigenaar van de 6D full frame camera met 50mm, 24-105mm en 70-200mm.

Nu zou ik van de kenners graag vernemen welke basis instellingen het beste zijn.
Ik fotografeer van macro tot landschap maar ik kan me voorstellen dat een aantal basis instelling eenmalig verzet worden om er daarna bijna nooit meer aan te komen.

Zo heb ik Beeldstijl standaard op Landschap staan omdat ik de kleuren, zoals gras en lucht, dan mooier vind.

Maar zijn er ook standaard instellingen te noemen voor bijvoorbeeld;
- Ruisreductie.
- Hoge ISO-ruisreductie.
- Lichte tonen prioriteit.
- Ruisreductie bij lange sluitertijden?

Verder vraag ik me af of de wazige achtergrond kan worden aangepast, buiten de voorgeprogrammeerde instellingen om?
Volgens mij niet maar toch maar even de vraag. En dan bedoel ik uiteraard niet minder scherptediepte met een grotere diafragma maar puur in de instellingen om het effect te versterken zoals het ook in de creatieve stand CA kan worden aangepast.

Alle tips zijn welkom, B.V.D!
Laatst gewijzigd door 1 op cliogek, in totaal 11 keer gewijzigd.
Canon 6D, Canon 50 F1.8, Canon 24-105 F4 L, 70-200mm F4 L IS, Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

gefeliciteerd met je nieuwe cam.

Een FF dslr aanschaffen en dan op zoek zijn naar standaardinstellingen is toch een wat vreemde vraag wat mij betreft.
Bedoeling is tenslotte dat jij de drijvende kracht bent achter de juiste instellingen van het moment.

Een aantal basis dingen kun je wel opslaan onder de C uiteraard, maar of dat nu echt zinvol is gezien de ruisprestties van een 6D?
Bijvoorbeeld je auto is waarde op een bepaalde maximum waarde zetten of ruisreductie uit voor lange sluitertijden.

Lichte tonen prio is in het menu eenvoudig in of uit te schakelen.
Die kun je in bijv. net als andere veelgebruikte instellingen opslaan in je eigen quick menu, werkt snel en prettig.
Maar op het moment dat je bewust aan het fotograferen bent je instellingen ook bewust kiezen werkt toch nog altijd het beste
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
cliogek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 19:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben uiteraard geen prof en stel zoveel mogelijk zelf in. Dus naast sluitertijd, ISO en diafragma, werk ik veel met handmatige witbalansmetingen, belichting, vergrendeling etc.

Helaas ben ik nog niet 100% thuis in de alle nieuwe instellingen die de 6D heeft t.o.v. de 400D. Lijkt me ook wel logisch.
Ik weet van sommige instellingen dus dat ze erop zitten maar nog niet goed hoe het beste toe te passen. Vandaar mijn vragen waar ik me niet voor schaam. ;)
Ik ben dus niet op zoek naar standaardinstellingen want dan had ik wel een Canon compactcamera gekocht, maar ik moet dus eerst de basis goed hebben/begrijpen om verder te komen.

Lichte tonen prio makkelijk in- en uitschakelen is vast heel handig maar dan moet ik wel eerst weten wanneer deze gebruikt kan worden. Dat en enkele andere instellingen worden niet of nauwelijks uitgelegd in de gebruiksaanwijzing.
Canon 6D, Canon 50 F1.8, Canon 24-105 F4 L, 70-200mm F4 L IS, Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
cliogek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 19:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Sorry, dubbelpost!
Canon 6D, Canon 50 F1.8, Canon 24-105 F4 L, 70-200mm F4 L IS, Speedlite 430EX II
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

cliogek schreefCOLONIk ben dus niet op zoek naar standaardinstellingen want dan had ik wel een Canon compactcamera gekocht, maar ik moet dus eerst de basis goed hebben/begrijpen om verder te komen.
Dat is wel erg kort door de bocht..... een 6D werkt voor 90+% van de opnamen prima met "standaard" instellingen. Ik durf wel te stellen dat de meeste profs veelal gewoon Av/Tv gebruiken met hier en daar een exposure correctie. Alleen in bijzondere situaties is Manual aan te bevelen, bijvoorbeeld met sterk wisselend tegenlicht. Het zijn juist de amateurs die gaan pielen met allerlei irrelevante instellingen en daardoor de opname missen. WB en Tone Priority is voor de nabewerking (enkele specifieke uitzonderingen daargelaten), geen enkel nut dat de camera te laten doen en het risico te lopen dat je JPG toch niet helemaal je van het is.

Belangrijkste dat je met de camera moet doen is opnames maken die de scherpte hebben die je verlangt, die redelijk tot goed belicht zijn en met een fatsoenlijke compositie. Alle andere resultaten zijn voor de nabewerking van je RAW bestanden.

Gewoon beginnen met de fabrieksinstellingen, een niet te hoge ISO zetten als max voor de automatische stand, en AV/TV gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen. Schieten in RAW (of RAW+JPG) en dan na flink wat opnames eens gaan kijken wat handig is om onder de CF functies te gaan zetten als veelgebruikte menu keuzes. Maar CF is meer voor het bedieningsgemak dan voor wat anders.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ik ondersteun graag het verhaal van "GdH" => schiet in RAW en doe de bewerking met iets als Lightroom.

NB: ik ben ook in het gelukkige bezit van de 6D
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
cliogek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 19:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik meestal de Av en Tv stand maar instellingen als hoge ISO-ruisreductie, lichte tonen prioriteit en ruisreductie bij lange sluitertijden ken ik gewoon niet van vorige camera's.
Als deze van ondergeschikt belang zijn dan ben ik voorlopig geholpen en laat ik ze voor nu staan zoals ze staan. Ook al weet ik nog niet wat deze instellingen allemaal doen, maar daar kom ik nog wel achter.

@Jaap, super camera inderdaad!
Canon 6D, Canon 50 F1.8, Canon 24-105 F4 L, 70-200mm F4 L IS, Speedlite 430EX II
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik heb ruisreductie altijd uit staan. Dat doe ik liever achteraf in de nabewerking. Dan verlies je in ieder geval geen detail.
Beeldstijlen hebben alleen impact op de Jpeg en ik schiet altijd in RAW.
Lichte tonen prioriteit ken ik eigenlijk niet :oops: Als ik het heb staat het waarschijnlijk nog zoals het af fabriek stond.
Gebruikers-avatar
cliogek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 19:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Bedankt voor de reactie!
Canon 6D, Canon 50 F1.8, Canon 24-105 F4 L, 70-200mm F4 L IS, Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
cliogek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 19:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Even een aanvullende vraag want zonder om daar een nieuw topic voor aan te maken.

Als ik mijn 6D via wi-fi verbind met mijn smartfone of tablet, dan gaat het goed. Maar zodra ik EOS Remote of de camera afsluit, dan moet ik de eerstvolgende keer opnieuw de hele verbinding tot stand brengen omdat deze niet automatisch wordt herkend ondanks dat wi-fi is ingeschakeld. Ik moet dus telkens een nieuwe beveiligingscode invoeren omdat ik geen verbinding krijg met eerdere instellingen.
Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Canon 6D, Canon 50 F1.8, Canon 24-105 F4 L, 70-200mm F4 L IS, Speedlite 430EX II
fozzie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2011 21:43

Welke optie gebruik je bij de wifi instellingen ?
Er zijn instellingen bij waar de camera een wifi signaal aanmaakt, dan moet je met de smartphone wel op dat wifi kanaal verbonden zijn.
Bij de verschillende opties kun je meedere profielen aanmaken en opslaan.

Hoop dat t duidelijk is anders pak ik mn camera er even bij.
Gebruikers-avatar
cliogek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 19:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Bedankt voor je reactie.

Het punt is dat ik steeds de hele verbinding moet doorlopen.
Volgens mij moeten de camera en smartfone elkaar herkennen omdat de instelling al is opgeslagen.
Ondanks dat wi-fi aan staat moet ik steeds de hele instelling doorlopen en een nummer invoeren en wordt er niets herkend.
Canon 6D, Canon 50 F1.8, Canon 24-105 F4 L, 70-200mm F4 L IS, Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Heb hetzelfde (toch wel irritante) probleem dat het maar 1 keer werkt maar je de volgende keer opnieuw moet beginnen.
Gezocht, maar helaas nog geen oplossing gevonden.
Zo is het erg gebruiksonvriendelijk in ieder geval.
Ik lees dus even mee...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Re: Irritated with the Canon 6D wireless Capabilities.
It works flawlessly for me. I think you expected it to work like blue-tooth pairing but it is not. It is wireless connection, not blue tooth. To connect to a labtop there are 2 scenarios: with a central point of connection (network router) and directly between camera and your laptop.

First scenario: With a central point of connection means that you have a wireless router of some sort. Your laptop is connect to that router (to use internet, home-networking, etc). Then you will have to connect your 6D to the same network (using the same password as your laptop if your network is configured this way). Once both of your devices connected to the same network. Turn on WTP PAIRING software (EOS Utility will not connect to your camera without turning this on). Now your camera is connected to your laptop. You can use Remote capture function of it or transfer the image. This is mostly to be used at home or in the office.

Second scenario: You are out of the field. So there is no router, no network, no nothing. Your laptop will not pair with the camera (again, this is not blue tooth) automatically (not the first time anyway). BUT you only need to configure this once. Turn your 6D into a network itself. Now it becomes like a router at home. Then you connect your laptop to your 6D (your 6D is now a wireless network hub). Once it is connected, turn on WTP Pairing then EOS Utility. You can configure your laptop to remember this setting. So next time, you can just turn it on and it will connect automatically.

I'm not near my camera right now so I cannot give you the exact instruction word by word. So I just gave you a brief setup. However, if you still need more information or help. I can give you detail explaination once I get my camera back.
http://forums.usa.canon.com/t5/EOS/Irri ... td-p/21031" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik heb zelfs verschillende profielen voor foon en tablet gemaakt. Maar het probleem zit hem (bij mij in ieder geval) dus in de laatste zinnen van deel 2.

Na uitschakelen en opnieuw starten moet je de hele set-up voor verbinding zonder WiFi netwerk weer opnieuw doorlopen.
Kan nergens ontdekken waar je het op kunt slaan zodat dat geheel automatisch gebeurt.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Misschien nuttig:
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... mission.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fozzie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2011 21:43

Met welke instellingen lukt het niet ?
Ik gebruik de smartphone optie op de 6d en daar heb ik een ipad profiel en een android tel. profiel in gemaakt.
Beide met eos remote app gepaart met de 6d.

Werkt dit bij jullie niet of gebruiken jullie andere instellingen ?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Werkt wel.
Maar steeds eenmalig tot uitschakelen.
Daarna moet de procedure steeds weer opnieuw doorlopen worden om weer verbinding te krijgen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
fozzie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2011 21:43

geen idee of het helpt,
maar ik schakel wifi uit alvorens ik de camera uit zet.
en heb je de profielen wel opgeslagen ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Frank64:
Betekent dat de 6D instelling als netwerk gereset wordt?
M.a.w. de SSID is niet aanwezig bij inschakelen van de 6D?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar