Dikte fotopapier

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Beste mensen,

Vroeger in de analoge tijdperk waren de foto's veel dikker dan in de huidige tijd. Ik denk dat dit vooral komt omdat vroeger het papier in verschillende vloeistoffen werd gedaan om te ontwikkelen. De huidige foto's komen toch veelal machinaal tot stand. Toch vraag ik me af of je niet nog foto's kunt krijgen met de dikte van vroeger die toch met een digitale camera zijn genomen en ook zodanig worden aangeboden bij een centrale.

Waarom?
Het is een beetje feeling, datgene wat je in de handen hebt. Vroeger had je een "echte" foto in handen, het was bijna een kaart. Op de dag van vandaag zijn het bijna "vloeitjes". Natuurlijk heb je nu wel geweldige fotoboeken met verschillende kwaliteiten papier en daar kunnen de oude fotoboeken met die verschrikkelijke fotohoekjes niet meer aan tippen. Maar toch vraag ik het me af of zulke foto's (op stevig) papier nog mogelijk zijn...

Groet,


Cellie
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

In het analoge tijdperk liet ik mijn foto's afdrukken op Kodak royal paper, dikte 0,25 mm.
Nu laat ik mijn foto's afdrukken bij Profotonet, op Fujicolor professional paper, dikte 0,23 mm.
Ietsjes dunner, maar voelt wel stevig aan.
Ben daar wel tevreden over.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik begrijp, dat je ze niet zelf wil afdrukken? Ik denk, dat iedere professionele printer/drukker prima op „dikker" papier kan afdrukken. Voor een particulier wordt dat vaak moeilijker maar welke dikte wil je exact? In de range van 80 grams tot 200 grams fotopapier? Zelf gebruik ik 170 grams per m2. Glossy fotopapier!

Vr. gr.

Roel Jansen
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Genoeg mooi fotopapier te krijgen, denk hierbij bv aan Hahnemuhle fineart papiersoorten.
Anoniem 3

Mijn ouwe trouwe Canon IP5200 slikt zelfs 300grams papier. No problem.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Ik gebruik 240 g/M² satin fotopapier van moab. Niet duur met een uitstekend resultaat! ( met Canon PRO9000 II )
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Dank jullie wel,

Ja welke dikte wil ik eigenlijk. Misschien raar antwoord, doch dat weet ik niet eens precies. Ik vroeg het me gewoon af wat mogelijk is. Onlangs kwam ik nog oude foto's tegen en het viel me op dat die veel steviger waren dan de huidige afdrukken. Ergens voelde dat zelfs wat "volwassener" aan. Maar ook ik ben de huidige afdrukken gewent die afgeleverd worden via CeWe of Profotonet. Daarom heb ik er nooit zo bij stil gestaan. Hier op het Forum wilde ik gewoon eens vragen of er alsnog mogelijkheden zijn om steviger papier te krijgen bij afdrukcentrales (inderdaad voor de particulier). Zelf drukken doe ik niet meer omdat me dit toch uiteindelijk te kostbaar is aan inktpatronen. Daarnaast beschik ik niet over een "echte" fotodrukker. Maar dat is een ander verhaal! Het is me nu duidelijk dat we in het nieuwe tijdperk dus moeten stellen met afdrukken (via centrales) van zo ongeveer 0,25 mm.

Nogmaals dank jullie wel voor de antwoorden.

Groet,

Cellie
twistersam

Cellie schreefCOLONVroeger in de analoge tijdperk waren de foto's veel dikker dan in de huidige tijd. Ik denk dat dit vooral komt omdat vroeger het papier in verschillende vloeistoffen werd gedaan om te ontwikkelen
Heeft er niets mee te maken, komt door de papier dikte en de lamineer laag die op en onder het papier wordt aangebracht. Sterker nog, als de ontwikkel vloeistof wel in het papier zou trekken zou al het papier geel van kleur zijn (een van de vloeistoffen is geel bruin van kleur)
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Cellie schreefCOLONBeste mensen,

Vroeger in de analoge tijdperk waren de foto's veel dikker dan in de huidige tijd.

Cellie
Dat ligt er maar net aan welk papier je gebruikt of wilt gebruiken bij de stijl van de genomen foto's. Ik ben zelf de trotse bezitter van een Epson 9890 groot formaat printer. Ik druk zelf al een tijdje af en probeer steeds weer nieuwe papier soorten (fine-art papiersoorten). Ik moet zeggen dat ik zelf ook vaak neig naar het "dikkere" (lees: zwaarder) papier. Epson Cold press of Epson Hot Press en Barriet papier van bijvoorbeeld Hahnemuhle (baryta 350 grams) zijn mijn favorieten.

Mocht je een keertje in de buurt zijn van Zoetermeer, dan mag je altijd een keertje komen kijken naar verschillende papiersoorten!
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar