'Het leven tussen ei en pop' 5

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

Hierbij het vervolg van mijn fotoverhaal 'Het leven tussen ei en pop'. Ik raad je aan de rest van het verhaal ook even te lezen en bekijken, zo snap je zeker de bedoeling en grote lijn van deze fotografische reeks :)

DEEL 1
DEEL 2
DEEL 2b
DEEL 3
DEEL 4

Hoe groter de rups wordt, hoe meer ze zal wegen. Er zijn rupsen waarvan hun lichaamsgewicht 27000 keer groter wordt. De rups in kwestie is ‘maar’ 5000 keer zwaarder geworden. Toen ze net geboren werd, woog de rups een tiende van een rijstkorrel. Op het einde van haar leven woog ze zoveel als 500 rijstkorrels. Om u te helpen deze cijfers te visualiseren, heb ik de pasgeboren rups gefotografeerd op een enkele rijstkorrel. Proportioneel tot deze pasgeboren rups plaatste ik de volgroeide rups op een berg van 500 rijstkorrels.
Behalve de informatie over het gewicht, wil ik u ook attent maken op de ‘Escher tekeningen’ in het patroon op de huid van de grote rups. Welk dier ziet u er in?

Afbeelding

Bedankt om te kijken en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Maxim.
Gebruikers-avatar
gjhagen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 22:56
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Jeetje man wat een beest, vooral dat staartje! Nog nooit gezien.
Voor wat betreft het dier op de zijkant van de rups: ik ga voor een vis (soort goudvis) :)

Groet Gertjan
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik zie een schooltje vissen die een dikke vette rups nadoen! :lol:

Alleen 500 rijstkorrels in dat bergje onder die grote rups... Het zijn er vast wat minder, maa het verhaal erachter is goed!

Groet!
Dward
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

hele gave foto je blijft er naar kijken.
vind de kleuren van de rups echt prachtig
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Weer mooi en leuk!

Gele cichlide vissen zie ik :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

Bedankt voor de comments!
Dward schreefCOLONIk zie een schooltje vissen die een dikke vette rups nadoen! :lol:

Alleen 500 rijstkorrels in dat bergje onder die grote rups... Het zijn er vast wat minder, maa het verhaal erachter is goed!

Groet!
Dward
Het zijn wel degelijk 500 korreltjes (kunnen er een paar meer of minder zijn). Ik ben als volgt te werk gegaan: Een vriend van me heeft een 'diamantweegschaal', hiermee heb ik het pasgeboren rupsje gewogen. Ook heb ik een tiental rijstkorreltjes gewogen en hierover uitgemiddeld om het gemiddelde gewicht per korreltje te weten. Achteraf heb ik de volgroeide rups gewogen en dit gewicht exact in rijstkorreltjes genomen. Als ik dit gewicht dan deelde door het gemiddelde gewicht van 1 rijstkorreltje, kwam ik een getal rond de 500 uit.
Je onderschat nl. erg gemakkelijk aantallen. Zo heb ik vorig jaar een experiment gedaan waarbij ik enkele honderden mensen het aantal koffiebonen in een pot heb laten gokken. Er zaten rond de 2000 bonen in de pot (exacte aantal weet ik niet meer, maar heb ze toen wel geteld). Enorm veel mensen gokten echter aantallen van de grootte-orde 100.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar