Groothoeklens

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Lezers, ik heb een Canon 600D camera. Deze is niet full-frame dus werk met een 1.6 factor. Wil een groothoeklens aanschaffen denk aan de Sigma 10-22mm.

Mijn vraag is heeft één van jullie hier al ervaring mee en wat is u beoordeling.

Ik wil het vooral voor landschap fotografie gebruiken

groetjes ceesgr
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Ik denk dat je dit beter had kunnen plaatsen bij lenzen en objectieven. Dit is juist om de fotos te plaatsen ;-)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Yep, een 10-22 is een groothoek lens voor een crop camera, er bestaat echter geen Sigma 10-22, wel twee versies van de Sigma 10-20. De 10-22/4-5.6 kost ongeveer €400,- en de 10-20/3.5 ongeveer €500,-. Aan welke zit je te denken?

En een mod kan de post vast wel verplaatsen!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 3

Welkom hier, Ceesgr.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

En......nog een welkom.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Lijkt me een uitstekende lens voor op een cropcam om landschappen te fotograferen.

Welkom op dit forum en ik weet zeker dat je wat landschappen betreft hier voor je genoeg te zien en te leren valt.

Veel plezier Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

De Sigma 10-20 moet je niet nemen. Wij hebben hier een Sigma 10-20mm, maar de kwaliteit is zeer slecht. Hierdoor ligt de lens werkloos in de kast.

Ik heb een 10-22mm van Canon gehad. Deze was uitstekend. Hij is de deur uitgegaan omdat ik overstapte op een 1D MkIII en daar passen geen EF-S lenzen op. Mocht je de kans krijgen, dan zou ik eerder voor de 10-22mm van Canon gaan.
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Hier ook een tevreden gebruiker van de 10-22 mm van Canon. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met de Sigma's
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

De Sigma ken ik ook niet. De Canon wel. Prachtige lens, tot hij gestolen werd.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Welkom. Ben benieuwd welk objectief je gaat kiezen.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Hartelijk dank voor de snelle reactie's in deze. Ben pas op deze site lid geworden en derhalve maakt men fouten!

Zoals het er naar uitziet, zal ik de ontvangen opmerkingen goed ter harte nemen en wellicht voor de Canon kiezen!

Groetjes Ceesgr
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Anders dan Kolkkie was ik wel tevreden over die Sigma (de oude versie). De kleur was misschien wat gelig, maar dat is met software prima op te lossen. Wat ook leuk is dat ie, ondanks dat hij voor cropcams bedoeld is, ook op een 1D en zelfs 5D past. Geeft wel mega vignetting en op de 5D zie je de plastic rand zoals te verwachten, maar je kunt er wel grappige effecten mee bereiken.
Als je niet de centen voor en canon hebt, zou ik hem toch eens proberen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Kolkkie schreefCOLONDe Sigma 10-20 moet je niet nemen. Wij hebben hier een Sigma 10-20mm, maar de kwaliteit is zeer slecht. Hierdoor ligt de lens werkloos in de kast.

Ik heb een 10-22mm van Canon gehad. Deze was uitstekend. Hij is de deur uitgegaan omdat ik overstapte op een 1D MkIII en daar passen geen EF-S lenzen op. Mocht je de kans krijgen, dan zou ik eerder voor de 10-22mm van Canon gaan.
Dat ligt dan aan jou lens want de sigma doet niet onder voor de canon.
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Nah wie moet je nou geloven? :mrgreen:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De meeste vlagen van objectiviteit tref je aan bij de specifieke testsites, zoals:
slrgear.com
dxomark.com
photozone.de
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Ik heb de 10-20 van Sigma gehad op m'n 400D. Ik kon er niks meer mee toen ik m'n 5Dmk2 kocht. Het was wel een erg leuke lens, maar qua scherpte haalt hij het niet bij m'n andere (Canon L) lenzen. Dat kan ook niet voor dat geld, maar naast elkaar was het verschil goed te zien.
Ik heb nu de 15-30 van Sigma. Gekocht voor m'n Dakar-trip en er heb er nu thuis ook veel plezier van. Maar ook nu valt het verschil in scherpte wel goed op.
Dus als je zo nu en dan een grote hoek nodig hebt, is die 10-20 van Sigma prima. In mijn beleving was hij ook scherper dan de 15-30. Voor landschappen en dergelijke is hij geschikt, dan valt het gebrek aan scherpte aan de randen minder op. Wil je echt gedetailleerde groothoekfoto's, dan zul je vooral aan de randen vervorming en wat onscherpte zien. Is ook haast onontkoombaar bij zulke grote hoeken. Het ligt aan jezelf wat je acceptabel vindt.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

jjas schreefCOLON
Kolkkie schreefCOLONDe Sigma 10-20 moet je niet nemen. Wij hebben hier een Sigma 10-20mm, maar de kwaliteit is zeer slecht. Hierdoor ligt de lens werkloos in de kast.

Ik heb een 10-22mm van Canon gehad. Deze was uitstekend. Hij is de deur uitgegaan omdat ik overstapte op een 1D MkIII en daar passen geen EF-S lenzen op. Mocht je de kans krijgen, dan zou ik eerder voor de 10-22mm van Canon gaan.
Dat ligt dan aan jou lens want de sigma doet niet onder voor de canon.

Ik was in de war met een andere lens van Sigma die wij hier hadden liggen :roll: Vergeef het mij :wink:

De 10-20 van Sigma is geen verkeerde lens. Enige 'probleem' treedt op wanneer de lens op een 1D en 5D gebruikt wordt op 10mm, dan zie je de randen van de lens. Vanaf 13 a 14 mm zie je dat niet meer.
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar