Jorik schreefCOLONIk vind het (persoonlijk) jammer dat er steeds minder portret fotos verschijnen hier op het forum
Ik doe mijn best, ik grossier alleen niet in tijd
Betreft de foto. Ik vind het de plank een beetje mis.
Het heeft wel potentieel, maar je haalt het er niet uit. Sorry, klinkt bot. Maar ik vind wel dat men meestal het beste kan leren als je het gewoon recht voor zijn raap zegt. Natuurlijk wel altijd met respect, en toelichting!!
Waarom sla je hier de plank een beetje mis?
Op zich is het het allemaal net niet. Zoals Jorik zegt, de vignetering. je lichtbron en de daaruit voortkomende lichtval, de pose van het model, de manier waarop je haar in de locatie plaatst. Het is het allemaal net niet.
Wanneer je de foto gaat verdelen, dan is de trap eigenlijk te overheersend. Het is dat het model een been uitsteekt waardoor je foto ruimer wordt, maar de trap blijft een kolossaal ding. Dat had je misschien beter kunnen verhullen als je het model meer rechtop had laten zitten in plaats van wat achterover laten leunen.
De flits zat zo te zien nog gewoon op de camera. Dit is vaak wel ok, maar als je echt wilt gaan creëren, dan is het toch wel aan te raden om te zorgen dat de flitser van de camera komt. Dan kun je al veel meer sturen met je licht. Je kunt veel meer gaan bepalen waar je licht moet komen en daaruit ook bepalen hoe de schaduw zal gaan lopen. Fotograferen stamt van de omschrijving "met licht schrijven" af. En dat is wat je misschien ook een beetje in je achterhoofd moet houden.
Een model fotograferen bestaat, simpel gezegd, eigenlijk uit twee dingen;
1) wat doet mijn model in de foto? In dit geval op de trap zitten. Maar probeer een houding te krijgen waarbij ze zo goed mogelijk op jouw foto naar voren komt
2) hoe jij het als fotograaf in beeld brengt. Je brandpunt is bijvoorbeeld een keuze, maar hoe je haar verlicht ook