Flitsset stroomverbruik/groepenkast

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik ben van plan een flitsset te kopen (Waarschijnlijk Elinchrom D-Lite 4/4 RX).

Nu vroeg ik mij het volgende af. Ik zal deze voornamelijk in de huiskamer gebruiken. Waar moet ik op letten bij het aansluiten van de flitsset wat betreft de groepen in de meterkast? Heel veel geaarde stopcontacten heb ik niet, maar ik heb bijvoorbeeld een vrij geaard stopcontact in mijn meterkast waar verder niets op aangesloten zit.

Kan ik hier zonder problemen de 2 lampen van 400 w/s per stuk op aansluiten (via een dikke haspel)? Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je flitst er in 1 keer een hele hoop stroom doorheen getrokken wordt. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld een mobiele airco, die trekt opzich ook iets van 2500 watt, maar dit schijnt geleidelijker te gaan?

Ik heb natuurlijk geen trek dat mijn stoppen er bij elke flits uitvliegen....
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een flits kan in één keer inderdaad heel veel vermogen omzetten in licht. Maar dit vermogen wordt niet instant uit het stopcontact getrokken. Je hebt bij een flitser een oplaadtijd, in deze tijd vullen elektrische componenten zich relatief langzaam met energie en dit geven ze bij een flits weer in één keer af. Dit in Jip en janneketaal.

2x400ws op eenzelfde groep zal heus niet de stoppen laten springen. Of de wasmachine, magnetron, droger, vaatwasser en de föhn van je vrouw moeten op dezelfde groep zitten. En aan staan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Een 16A B- automaat kan gedurende 1 uur of 1.5 uur een stroom leveren van 22A... continu
Jouw flitssetje zal dat nooit bereiken.
Een 16A smeltpatroon kan ongeveer dezelfde stroom voeden..geen punt.
markbol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2012 19:32

http://elinchrom.com/pdf.php?p_id=283&f ... X-2-4s.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

volgens de handleiding is het opgenomen vermogen bij 230V in rust 140W en bij opladen 1200VA is ongeveer 1200w.
hier moet wel rekening mee gehouden worden want, met 2 lampen zit je op 2400W.

dit is gewoon even kijken wat er noch meer op die groep zit.
als elektromonteur hou ik als vuistregel voor een 16A groep 3500W.
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Oke bedankt. Op die groep zit verder niets, is een stopcontact in mn meterkast waar een dikke kabelhaspel aan komt. Moet dus idd wel gaan als ik het zo lees.

Flitsset is vandaag besteld, wordt morgen bezorgd
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
markbol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2012 19:32

wel het haspel helemaal afrollen aders heb je kans op problemen

en veel plezier met je nieuwe spullen
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

eh, ik heb er ook 2 van 400 , en heb er nog nooit problemen mee gehad. Zitten vaak op hetzelfde stopcontact via een stekkerdoos. Stoppen zijn nog nooit gesprongen, het lijkt me dat het wel meevalt.
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Dat ik de haspel helemaal moet uitrollen is me bekend
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar