lens keuze

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
gerjanbo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2013 19:20
WoonplaatsCOLON Oldebroek

Hallo allemaal

heeft iemand een advies voor mij welke lens ik eter zou kunnen aanschaffen voor natuurfotografie en dan met name vogels ?
zit te twijfelen tussen de 100-400 is usm van canon en de 150-500 os apo van sigma

groet Gerrit
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De Bigma ken ik niet van gebruik, de 100-400 wel.
En daar ben ik zeeeer tevreden over.

De bigma wordt in vergelijkingen algemeen toch echt als de mindere van de 2 beschouwd.
Met name boven de 300 millimeter vaak wat soft en kleine diafragma,s ( dus meer licht) is vereist)
Ook schijnt de AF wat meer te hunten.

Voorde laatste keer had de lens een flinke smakker gemaakt op een harde vloer. En ben nog steeds dik tevreden.. :wink:

Als je de zoekfunctie gebruikt kun je onder "testrondje bos", "rondje kinderboerderij", "zoo Duisburg" en in de laatste verzameltopic Blijdorp (daarentegen ven bladeren naar mijn naam en logo) wat meer en minder recente resultaten vinden die ik met de 100-400 gemaakt heb.


Als je geen haast hebt is het misschien ook een optie om te wachten tot de eerste testen van de begin komend jaar uitkomende Tamron 150-600. Nog 200 mm meer is mooi meegenomen natuurlijk.
Gezien de laatste lenzen de Tamron heeft gemaakt zijn de verwachtingen redelijk hoog gespannen.
De eerste testfoto,s op het web zijn veelbelovend in ieder geval.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik ben net een maand zelf begonnen met deze tak van fotografie en hoe meer mm des te beter.

Denk dat je ipv een 100-400 of 150-500, beter kunt gaan voor een prime bv. 300mm/f4 icm een 1.4ext, of een 400mmf5.6.(of nog meer ligt aan je budget)
Vogels zitten altijd verder weg dan je denkt en om ze dan enigszins beeldvullend te krijgen heb je mm nodig. Kwalitatief zijn de prime's een stukje beter dan zoomlenzen.

De 300mmf4 icm met een 1.4ext. geeft prima resultaten. Deze heeft zelfs een voordeel tenopzichte van de 400mm/5.6 vanwege het bezit van IS. Heb zelf beide lenzen gehad.

Ik zou je aanraden, als je echt voor vogels wilt gaan, om ook eens die prime's te overwegen. Ook al zit je dichtbij de vogels, je hebt de mm echt nodig.

<Jeffry>

PS: je even voorstellen in het daarvoor bestemde topic mag ook :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hoewel geen echt antwoord op de vraag is een prima idd zeker ook een optie.
Hoewel dat weer lastig kan zijn als het vogeltje of ander beestje toch eens dichterbij komt.

Maar hoe dan ook, lijkt me leuk om bij gelegenheid eens een keer een praktijktestje te doen.
Zou wel eens willen zien en ervaren hoe resultaten tussen de genoemde primes (al dan niet met extender) en een zoom zich verhouden in de praktijk.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Over lenzen :

http://www.youtube.com/watch?v=Hbli8lh9Pcw" onclick="window.open(this.href);return false;

Over camera's en geheugenkaartjes :

http://www.youtube.com/watch?v=Jqc5jwR0uuw" onclick="window.open(this.href);return false; beetje langdradig, maar ja.

Bemerking : de Sigma 150-500 is NIET de Bigma, dat is de 50-500.

Moet het een zoom zijn : ga voor de Canon, de Sigma's staan veel te koop tweedehands voor 500 euro en dan geraken ze nog niet verkocht.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Ik ben ook zoekende en zag ook de vooraankondiging van de Tamron voorbijkomen. Daar ga ik zeker even op wachten. Ook die prijs was niet verkeerd.
De 100-400 heb ik laatst een week mogen uitproberen. Super. En heb toch meerdere keren uit moeten zoomen, omdat het onderwerp te dicht bij kwam. Van de andere kant kwam ik dan weer te kort met 400 mm. Denk dus dat het voorwerk, wat je wil je er vooral mee gaan fotograferen, de vogels veraf, wezenlijk is? Dan is de prime wellicht aan te bevelen.
Dilemma's dus.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

[quote="Moet het een zoom zijn : ga voor de Canon, de Sigma's staan veel te koop tweedehands voor 500 euro en dan geraken ze nog niet verkocht.[/quote]

Juist daarom de Sigma dus. :D :D :D
Uitstekende prijs kwaliteit verhouding (ik spreek uit eigen ervaring)
De 150-500 komt over het algemeen zeer redelijk uit de testen.
http://www.lenstip.com/184.11-Lens_revi ... mmary.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameralabs.com/reviews/Sigma ... dict.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fredmiranda.com/reviews/show ... roduct=358" onclick="window.open(this.href);return false;
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
twistersam

Heb de 150-500 van sigma gehad, was wat onscherp boven de 450 mm maar verder goed scherp. Het is een lens die wel genoeg licht nodig heeft of je moet vanaf statief werken.
Heb de lens uiteindelijk weggedaan nadat ik een 300mm prime heb gekocht en de 150-500 niet meer uit mijn tas kwam.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

@Gerrit,

Als ik jou was zou ik, alvorens over te gaan op aankoop, een objectief gaan huren en een weekendje gaan 'spelevaren'.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
markbol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2012 19:32

het weekeindje proberen is zeker de moeite waard
de tamron en sigma lenzen hebben een max diafragma van 6,3 dit kan een probleem worden voor de auto focus

dit hadden we met een 10d met een geüpdatet sigma met donker weer werkte dit niet
met het zelfde weer de sigma op een 6d probleemloos en de 10d met een 70-200mm f2.8 en 2x extender ook probleemloos
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Bij sommige Canon camera's heb je minimaal 5.6 nodig. Canon heeft met haar eigen 18-200 zelfs een truc toegepast. Ik heb gemerkt dat dat eigenlijk een 6.3 objectief is. Maar keurig wordt 5.6 doorgegeven.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar