HDR met goudkleurige tinten maken

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jochenvde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2009 17:25
WoonplaatsCOLON Itterbeek, nabij Dilbeek, Brussel, België
CONTACTCOLON

Naar aanleiding van de foto's in mijn topic "centraal station Antwerpen" (te vinden op deze link: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 44&t=86845" onclick="window.open(this.href);return false;), werd mij gevraagd hoe ik aan die goudkleurige kleurtinten kom. In deze tutorial zal alles (hopelijk) duidelijk worden.

Om het beste resultaat te bekomen, kan je maar beter in RAW werken. Zelf werk ik steeds in RAW, dus ik heb het hier ook zo uitgelegd. Omdat het om HDR's gaat, moet je voor één foto minstens 3 foto's hebben met verschillende belichtingen. Eentje onderbelicht, eentje overbelicht en eentje normaal belicht.

Ik zal eerst in het kort mijn werkwijze omschrijven, van RAW tot volledig afgewerkt. Zo hebben jullie al een idee. Ik begin altijd in Adobe Bridge om mijn map met foto's te verkennen, en eventueel al aan te duiden welke ik wil bewerken. Ik open mijn foto's naar Adobe Camera Raw van Photoshop, om daar de juiste parameters van mijn RAW bestand in te stellen (kleurtemperatuur, contrast, verzadiging, ...) Het gaat hier om een HDR, dus ik open telkens een reeks van 3 dezelfde foto's maar met 3 belichtingen, straks wordt alles duidelijk hierover. Is dit voltooid, sla ik de reeks van 3 belichtingen op om vervolgens mijn foto's in Photomatix om te zetten naar een HDR. Nadien gaat mijn opname nog eens door Photoshop, om mijn opname verder af te werken. Alles nog niet duidelijk? Lees dan vooral verder, want ik ga nu stap voor stap uitleggen hoe ik te werk ga.

Stap 1: RAW bestanden openen vanuit Adobe Bridge

Start Adobe Bridge op en blader naar de RAW bestanden die je wilt bewerken. Zoals al aangehaald, heb je minstens 3 verschillende belichtingen nodig. Selecteer deze, open vervolgens de 3 opnamen in Camera RAW.

Afbeelding

Stap 2: RAW bewerken in Camera RAW

Nu zijn je 3 opnamen in Camera RAW geopend. Klik linksboven op "alles sellecteren", zodat je 3 foto's dezelfde parameters toegewezen krijgen.

Afbeelding

Om het de goudkleurige tinten te bekomen, is het nu al belangrijk een hoge kleurtemperatuur in te stellen. Bij de foto van het Centraal Station zette ik deze op 6500. Om een HDR te maken, stel ik enkel de parameters in het tabblad "standaard" in. Maar je bent uiteraard vrij om de parameters van de andere tabbladen ook in te stellen. In het tabblad "standaard" heb ik de volgende instellingen gebruikt:

Afbeelding

Hou vooral je histogram in de gaten. Voor een HDR is het belangrijk dat alles goed belicht is.

Bij je overbelichte foto zou je histogram (zo goed als) niet naar links mogen uitwijken. Als dit wel het geval is, kan je het schuivertje "lichtopvulling" wat naar rechts plaatsen, maar selecteer de foto wel appart dan. Anders wordt dit toegepast op alle foto's.

Afbeelding

Bij je onderbelichte foto zou je histogram (zo goed als) niet naar rechts mogen uitwijken. Tussen haakjes zo goed als, daglicht door de ramen moet in beperkte mate kunnen.

Afbeelding

Bij je overbelichte foto zou je histogram min of meer in balans moeten zijn. Maar als deze links en/of rechts uitwijkt, hoef je je geen zorgen te maken. Hiervoor heb je je over- en onderbelichte foto.

Afbeelding

Als je klaar bent, mag je linksonder op "afbeeldingen opslaan" klikken. Zorg dat ze alledrie geselecteerd zijn. Selecteer je gewenste map. Bij voorkeur sla je als tiff op, maar JPG kan ook.

Stap 3: Bestanden openen in Photomatix

Start nu Photomatix op. Klik linksboven op "generate HDR image". Vervolgens open je je 3 (meer kan ook) belichtingen die je daarjuist hebt opgeslagen.

Afbeelding

Nu krijg je een venstertje met de verschillende instellingen. De eerste 3 vakjes zou ik altijd aangevinkt houden. Ook het bolletje onderaan zou ik laten staan op het eerste. Wat echter wel belangrijk is, is "attempt to reduce ghosting artifacts". Als je een foto hebt met bewegende bladeren, wandelende mensen, ... moet je dit activeren.

Afbeelding

Klik op "OK". Nu moet je even wachten, je 3 belichtingen worden samengevoegd.

In de HDR viewer kan je nu over je ganse foto inzoomen. Linksboven in het venstertje wordt de correcte belichting weergegeven.

Afbeelding

Klik op "Tone Mapping". Over welk schuivertje welke functie heeft ga ik niet verder uitwijken, ik denk dat hier voldoende tutorials over bestaan. Speel er gewoon mee, en je zal zien wat er met je foto gebeurt. Heb ik ook gedaan. Hou enkel je histogram in de gaten, deze mag links of rechts nagenoeg niet uitwijken. Dit waren mijn instellingen:

Afbeelding

Heb je het gewenste resultaat, klik dan op "process" linksonder. Nu moet je weer even wachten, Photomatix genereert je HDR. Als dit gedaan is, sla je je foto op. Ga naar File>Safe as... en sla je foto in de gewenste map op. Liefst opslaan als TIFF 8 bits. Je HDR is klaar.

Stap 4: Je foto nabewerken in Photoshop

Nu ga je de foto afwerken. Bv het contrast wat verhogen, perspectiefcorrectie, vignettering, opslaan voor web, ... Start Photoshop op en open je HDR opname die je hiernet hebt gemaakt. Dit zijn basishandelingen in Photoshop, hierover bestaan voldoende tutorials. Dit waren mijn instellingen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog een vignettering toegevoegd.


Zo, ik hoop dat jullie hieruit wat wijzer zijn geworden. Moesten er nog vragen zijn, shoot it :D
Beter een goede winnaar dan een slechte verliezer.

Jostyle Photography: http://www.jostyle.be/
Flickr: http://www.flickr.com/photos/jostyle/
Gebruikers-avatar
Roon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:56
WoonplaatsCOLON Gebrook (Zuid Limburg)

Goede en heldere uitleg :wink: :wink: :wink:
5DMKII/60D/17-40/24-105/70-200/100macro IS/70-300/50mm1.8/430EXII
katjang
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2012 00:05

goede uitleg.
ga het zekers binnenkort uitproberen, Bedankt.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks voor deze uitleg, dit staat (al heel lang) op mijn uitprobeerlijstje voor als ik (ooit) nog eens tijd heb!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

deze maar meteen toegevoegd aan mijn favorieten, tips&trucs.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Ik moet Zaterdag en Zondag een treintje naar Antwerpen brengen en later op de dag pas weer terug naar Nederland. Zal eens kijken wat ik daar kan doen. De tutorial volgen met soortgelijke beelden werkt bij mij het beste om iets onder de knie te krijgen.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Heldere uitleg! dank voor het delen. Vind vaak het verhaal achter een foto net zo interessant als de plaat zelf. :-) zo ook hier!
Apple fan, Canon volger...
maithly
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2013 06:22

Print de beschrijving uit en ga stap voor stap te werk. Volgens mij zou dit ook – weliswaar wat aangepast – kunnen werken in Photoshop Elements, maar dat weet ik niet zeker omdat ik daarover niet beschik. Misschien kan iemand het uitproberen en het resultaat hier vermelden.
http://pass-4-sure.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.microsoft.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.berkeley.edu/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Chapeau voor deze uitgebreide uitleg.
Gr
Peter
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar