De schuur, maar nu in zwartwit

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

In het streven om de omzetting naar zwartwit goed onder de knie te krijgen ben ik met deze foto aan de slag gegaan. Ooit eerder vertoond in een `HDR missende`HDR versie, maar in zwartwit komt hij naar mijn smaak veel beter uit.

Ik heb veel gestoeid met het aanpassingsperceel van Lightroom 5 (Dan krijg ik dat programma ook nog eens in de vingers) om lichtaccenten daar te krijgen waar ik ze wilde hebben maar de lichtval wel natuurlijk te laten blijven. Photoshop is er niet bij gebruikt. Lang zitten dubben over wat ik met het donkere gat rechtsonder moest doen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om er iets detail in te brengen. Als je het lichter maakt trekt het te veel de aandacht.

Benieuwd naar wat jullie er van vinden, tips voor verbetering zijn natuurlijk welkom!

Afbeelding
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Waarom heb ik het idee dat ik deze plaat (met andere bewerking wellicht) eerder gezien heb??

Bewerking vind ik niet zo heel erg spannend, deze omzetting naar zw-w doet mij niet zo heel veel.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Waarom heb ik het idee dat ik deze plaat (met andere bewerking wellicht) eerder gezien heb??
Wellicht hierom:
Ooit eerder vertoond in een `HDR missende`HDR versie,
Maar heb je ook nog tips voor hoe de omzetting jou wél wat zou doen?
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik vind hem wel mooi..
"het zwarte gat" geeft juist meer diepte in de foto.. (vreemd maar waar.. haha)
d ebewerking kan mij wel interesseren .. :)
alleen door de lijnen lijkt deze scheef te staan.. (heb ik enorm vaan met mijn foto's.. :/ )

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Er valt voldoende te zien in de foto, en de zwart-wit omzetting vind ik geslaagd. Wat mij betreft een mooi plaatje dus!
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

XXXL schreefCOLON Wellicht hierom:
Ooit eerder vertoond in een `HDR missende`HDR versie,
Juist.. gemist dus... (was ook vroeg voor mij alle dagen) :oops:

XXXL schreefCOLON Maar heb je ook nog tips voor hoe de omzetting jou wél wat zou doen?
Oef, daar vraag je me wat. De foto is van een oude schuur (denk ik dan), en het omzetten is naar mijn idee gedaan met een 'modern' tintje.
Als de foto er "ouds" uit gezien had (dus niet 100% in grijstinten) sprak het me mogelijk meer aan.
Ietsjes een kleurtje d'r bij zoals bijvoorbeeld sepia of gelig/bruin maakt het heel anders..? Iets meer 'leeftijd' in de foto brengen?
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Bedankt voor de reacties.

Het "scheef staan" blijft inderdaad je zintuigen bedriegen. Wellicht doordat er in die oude schuur niets meer recht is en ik de foto schuin naar de balken toe heb gemaakt. Ik heb de foto bij de vorige serie bewerkingen geprobeerd met "rekken en strekken" recht te krijgen. Wellicht dat de upright functie van LR5 (die ik toen nog niet had) er daardoor ook niet goed raad mee weet.

Voor wat betreft de 100% grijstinten. Ik ga nog wel proberen wat het effect is van een beetje sepia en wellicht een korreleffect erbij. De opdracht die ik heb voor het mentoraat van deze winter is echter het omzetten in zwartwit zoals ik foto's heb staan in een boek van Piet v.d. Eyden (over dat LR 5 dus). Ik wil weten hoe hij die foto's zo heeft bewerkt, en ik wil dat ook zo kunnen. Tip van de mentor was om eerst te oefenen met foto's uit mijn archief en pas daarna gericht foto's te maken voor deze omzetting. Doordat er op deze foto van overal en nergens licht naar binnen komt vond ik dit een hele goede om op te oefenen. Nog een tik van mij, in het maartnummer van Focus stond zo'n foto die alleen met Lightroom is bewerkt. Dat wilde ik ook eens proberen. Ik geloof dat ik het truukje nu in grote lijnen door heb, nu de gelegenheid krijgen om weer eens een paar keer met de camera op pad te kunnen!

Zwartwitomzetting, weer een verslaving er bij.... Sinterklaas kapoentje, de NIK filters in mijn schoentje??
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik vind het een mooie, serene foto met een prettige lichtval. Dat het lijkt of er een vertekening in zit vind ik wel jammer. Kan dat niet iets te maken hebben met de grote hoek die je gebruikt hebt? Ik denk dat daar met Photoshop wel iets aan te doen zou zijn.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

toch wel een mooie plaat, de omzetting naar zwart/wit is prima voor deze plaat.
wel vind ik 'm wat soft ogen maar misschien was dat je bedoeling. zelf hou ik van wat meer pit/contrast.
het zwarte gat, zoals jij dat noemt vind ik niet storend, maar om de puntjes op de 'i' te krijgen zou ik dat touwtje in die hoek, wegshoppen of croppen. Nu is het 'afleidend' zichtbaar.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar