430ex ii

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Hallo,

Heb vanmiddag de 430ex 2 aangeschaft.Met de cashback actie van canon was het aantrekkelijker :mrgreen: .

Ben thuis meteen aan het testen geweest natuurlijk.

Merk volgende dingen op.

Camera 650D:

Camera in M-stand 1/60 iso 400 f/4.
Flitser op Ettl.

Er gebeurt met de omgevinglicht niks ondanks welke iso ik kies.Komt dit omdat de flitser als Hoofdflits werkt?

Heb bij diverse films/site's gelezen dat je flits puur de onderwerp belicht.En je belichtingsdriehoek voor de achtergrond verlichting zorgt.
Ik krijg constant zelfde belichting welke sluitertijd/iso ik ook kies.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Misschien moet je een foto laten zien? Als je in M-stand 1/60s en f/4 kiest, zal de camera dat doen. De flitser zal het licht aanvullen als het nodig is. Het is mij dus niet duidelijk waar je probleem zit....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

heb je al geprobeerd zonder flits te fotograferen?
op wat voor een sluitertijd kom je dan? als dit "5 seconden is..
dan kan de camera het omgevingslicht niet registreren als het opeens met 1/60e wordt belicht.. kun je dit al begrijpen?
dus ik zou zeggen: probeer eens te experimenten met het "bestaande licht" en het hoofdonderwerp bij te lichten met een flitser.. en zo verder je skills ontwikkelen .. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Hier onder 2 foto's:

1/30 f5.6 iso 3200
1/30 f5.6 iso 100

Ik kan het niet goed uitleggen.De iso zou nu toch in 1 situatie minder omgevinglicht moeten opvangen?


41883
41884
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Billie-90 schreefCOLONheb je al geprobeerd zonder flits te fotograferen?
op wat voor een sluitertijd kom je dan? als dit "5 seconden is..
dan kan de camera het omgevingslicht niet registreren als het opeens met 1/60e wordt belicht.. kun je dit al begrijpen?
dus ik zou zeggen: probeer eens te experimenten met het "bestaande licht" en het hoofdonderwerp bij te lichten met een flitser.. en zo verder je skills ontwikkelen .. ;)

gr. Michel
Zonder flits "snap" ik het.
Diafragma groter/ langer sluitertijd en hoger iso = Meer licht op je sensor.

Bijlichten doet de flits zelf toch in Ettl modus?
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Dit is wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=KK_DEVmWt7M" onclick="window.open(this.href);return false;

Bestaande licht en Flitslicht.

Waarom krijg ik geen verandering in de bestaande licht als ik van instelling verander?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik begrijp even niet de link tussen het filmpje en jouw geprobeer met de ISO, want dat komt in het filmpje toch helemaal niet aan de orde?
In het filmpje wordt de sluitertijd/diafragma aangepast om de omgeving onder te belichten, terwijl het licht op je model via de flitser gelijkt blijft.

Daarnaast denk ik dat jouw twee voorbeeld foto's ook totaal niet representatief zijn voor datgene wat je probeert te bereiken. Immers in de kleine ruimte van de kamer waarin je daarin zit werken alle muren als reflectoren en blijft de hoeveelheid licht binnen de ruimte zeg maar gelijk door de weerkaatsingen aan alle kanten. Ga dan naar buiten en fotografeer een boom oid, of ga in elk geval in een ruimte zitten die ruim genoeg is om dit echt te kunnen proberen
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

psycho-tr schreefCOLONHier onder 2 foto's:

1/30 f5.6 iso 3200
1/30 f5.6 iso 100

Ik kan het niet goed uitleggen.De iso zou nu toch in 1 situatie minder omgevinglicht moeten
Volgens mij haal je paar zaken door elkaar. iSO is de licht gevoeligheid, licht versterking van het signaal uit je sensor, de beeld processor dus. De hoeveelheid licht verandert niet door de ISO, maar met minder licht krijg een versterkt helderder beeld.

De hoeveelheid licht die de flitser afgeeft wordt via ettl gedoseerd op basis van je instellingen.
Apple fan, Canon volger...
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Klopt klopt klopt!

Stom dat ik ben zeg, haha.

Ik heb zoveel gelezen over partypics iso omhoog om omgevinglicht op te pakken.
Dat ik het filmpje daarmee verwar.

Zal straks buiten oefenen,wellicht post ik wat foto's vanavond.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.Tis een stuk duidelijker:)
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

probeer eens off camera te flitsen, evt met een doorschiet plu, dat geeft een mooi resultaat. Als het goed is kun je de camera die je hebt als master gebruiken. Nog een aantal basis regeltjes: met diafragma bepaal je licht op je onderwerp en met sluitertijd je omgevingd licht. Met je flitslicht belicht je het onderwerp (je model). veel strobist plezier!
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

wibo53 schreefCOLONDe hoeveelheid licht die de flitser afgeeft wordt via ettl gedoseerd op basis van je instellingen.
Klopt, maar dan alleen diafragma en ISO. De sluitertijd heeft geen invloed op de flitslicht dosering.
De flitsduur is aanzienlijk korter dan de sluitertijd (1/1000 - 1/10000sec).
Kort gezegt regel je de hoeveelheid flitslicht met diafragma (en ISO) en de invloed van het omgevingslicht met de sluitertijd (en ISO).

Bij een diepere achtergrond zal je het verschil merken.
Hoe groter de afstand is hoe minder er van het flitslicht overblijft.

Hans.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

hdb schreefCOLON
wibo53 schreefCOLONDe hoeveelheid licht die de flitser afgeeft wordt via ettl gedoseerd op basis van je instellingen.
Kort gezegt regel je de hoeveelheid flitslicht met diafragma (en ISO) en de invloed van het omgevingslicht met de sluitertijd
Helemaal eens daarom komt bij vol zonlicht ook de high speed sync van pas...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

wibo53 schreefCOLONBij een diepere achtergrond zal je het verschil merken.
Hoe groter de afstand is hoe minder er van het flitslicht overblijft.
[/quote]
Daar zit inderdaad "het probleem". De flitser belicht een onderwerp en aangezien dat tegen een muur staat, zal die met vrijwel dezelfde sterkte belicht worden. Zet je de ISO omhoog, dan zal de flitser minder krachtig hoeven flitsen voor hetzelfde resultaat. That's all.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

klopt!


Heb laatst foto's van bomen genomen.En daar kan ik inderdaad d.m.v. sluitertijd achtergrond onder/overbelichten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar