Nacht van de Nacht

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Zaterdagavond was ik bij de cursus nachtfotografie van Johan van der Wielen. Veel geleerd en vooral ook genoten van de rust op een donker Kootwijkerzand, de grote zandbak waar je overdag altijd wel mensen tegenkomt.

Fotograferen op een manier die je eigenlijk nooit wil doen: ISO zo hoog mogelijk..... bij mijn 400D staat dat normaal garant voor bijna "meer ruis dan beeld". Of de lensopening zo groot mogelijk en zonder AF. Leuk scherpstellen in het pikkedonker met een klein scherptevlak Maar toch werkte het goed en al snel durf je eigenwijs te zijn en te spelen met belichting, diafragma en ISO. Genieten.

Genieten, ook van het pikkedonker en de sport om geen lampje te gebruiken. Zelfs een lens wisselen blijkt dan met wat beleid gewoon te lukken. Ik fotografeerde samen met Cees. Dolle pret toen we in een minuut tijd beiden tegen een vliegden aanliepen die er toch echt al langer stond maar die we echt niet zagen. Of ineens allemaal dwaallichtjes rondom je, schermen van camera's. En na een tijdje bedenk je dat je de lichtintensiteit van dat scherm ook lager kunt zetten, dan zie je tenminste weer iets als je naast je camera kijkt. Kortom, voor herhaling vatbaar!

Bijgaand drie foto's waarmee ik in Lightroom al wat heb bewerkt. Nu nog de laatst dingen in Photoshop, vooral kijken of ik mijn ruiswegpoetsvaardigheden kan verbeteren. Ik hoop dat ze smaken.

1- Nadat ik de 15-85mm had vervangen door de 10-20mm ben ik dicht bij deze bomen gaan staan. De camera omhoog gericht en dan eens kijken of de sterren er op komen.
Afbeelding

2- 10 seconden en de sterren zijn al streepjes ipv stipjes. De grote beer draait zich om.
Afbeelding

3- Blauw uurtje, mét sterren.
Afbeelding
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

leuke serie Gerard, zo te zien was je nog een stukkie verder doorgelopen dan wij, was een flinke tocht.
jouw foto's bekijkende weet ik wederom waarom ik die 10-22 zo graag wil hebben :lol:
die ruis vind ik ook lastig weg te werken, heb nu de eerste foto's geplaatst op Eosdigitaal, maar ben ook nog bezig om ze te verbeteren.
jammer ook dat de wolken roet in het eten gooiden om een startrail goed af te maken.
maar het was weer een leuke workshop en aparte ervaring om in het pikkedonker te fotograferen.
je hebt het er goed vanaf gebracht :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

De startrails heb ik maar snel uit mijn hoofd gezet. Met belichtingstijden van acht tot tien minuten heb je nog niet eens zo veel "trail". Ik wilde wat meer experimenteren en vond dat te lang duren, die trails ga ik wellicht in de kerstvakantie in de Elzas doen. Ik hoop dat het daar donker genoeg is en onbewolkt.

Ik ben samen met Cees inderdaad wat verder doorgelopen. Normaal begint daar ongeveer het zand, maar wat rukt dat mos snel op! Grappig om te merken dat je ineens overal "dwaallichtjes" om je heen ziet. Wel jammer dat mijn camera niet verder wil dan ISO 1600. Met 3200 was er wellicht net iets meer uit te halen geweest. (tja , nooit tevreden..... :oops: )
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Moontje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2013 11:03

leuke serie, het was me een avondje wel, maar zeker weer de moeite waard.
We hebben er ook weer leuke foto's aan over gehouden.
groetjes Monica

flickr | Canon 50D | 15-85 iS USM | 55-250 iS USM | 100 USM 2.8 macro
Gebruikers-avatar
de platte
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 08:57
WoonplaatsCOLON tussen de ijssel en het zwarte water

Leuke serie,
maar wel vermoeiend deze keer wat een pokke eind lopen
Kijk om je heen,
zie wat de rest doet,
en doe dat juist niet.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

en nog 1... haha... jullie zijn echt met zijn allen geweest :)

1e foto is fav in deze, alhoewel het blauw ook wel wat heeft (misschien iets van de onderkant croppen)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

maar wel vermoeiend deze keer wat een pokke eind lopen
Gewoon een lekker stukje wandelen :mrgreen:

Ik sprak op de parkeerplaats met iemand die veel spullen bij zich had op een karretje, wat zal dat een opgave zijn geweest om die over hei heen te krijgen. Weet iemand of deze man de fotoplek gehaald heeft?

Bij foto 3 ga ik inderdaad eens kijken of ik er een stukje af moet halen. Aan de onderkant, maar wellicht ook aan de bovenkant. Bij foto 1 zitten er horizontale strepen in het gras. Die strepen krijg ik wel vaker als mijn camera (400 D, max 1600 ISO) erg zijn best moet doen met weinig licht. Heeft iemand tips over hoe ik dat met CS6 weg kan shoppen?
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

mooie serie, kijk wel erg uit met het optrekken van de voorgrond in je nabewerking, wordt erg ruisig en daardoor minder mooi dan gewoon een silhouet.

@de Platte: eind lopen? welkom in mijn wereld :)

@XXXL: ja hoor, hij is keurig aangekomen... had overigens wat kilo's betreft op zijn karretje nog minder mee dan ik op mijn rug ;)
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dank je wel. Ik denk dat ik bij de eerst de voorgrond wat donkerder ga maken in Photoshop, nu storen die ruisstrepen mij teveel.

Ik geloof dat ik er weer een (foto)verslaving bij heb! :P
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik vind de eerste heel mooi. En, maar dat durf ik bijna niet te zeggen, die ruis stoort me niet. Ik vind dat het de foto iets schilderachtigs geeft. Ik heb sowieso vaak minder problemen met ruis dan veel andere mensen lijken te hebben. Alleen als er duidelijke kleurverschuivingen te zien zijn vind ik het erg hinderlijk..

Groetjes
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

vooral #1 vind ik heel mooi...
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dank jullie wel!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar