de 2e x een studioshoot gedaan

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

bij deze heb ik de zoon van een vriendin eens mogen fotograferen in de studio. er is zowel met een witte als zwarte achtergrond gewerkt, hier de eerste 3 foto's. graag opbouwende commentaar. :wink:

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik heb geen verstand van studiofotografie, maar toch een paar punten.
De witte achtergrond is niet wit. Als je daar bewust voor kiest kun je misschien beter geen wit kader gebruiken.
Op de eerste foto mis ik de tenen, dat stoort me.
De derde is links imho te krap gekaderd.

Genoeg gezeurd, de belichting lijkt mij goed en de de tweede foto vind ik wel geslaagd. Het geeft mij een jaren '80/'90 TV portret gevoel - komt door de pose, zijn haar en de hoek waaronder de foto is genomen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Eerst en vooral bedankt voor de reactie, ik bezit maar 2 flitsers met softbox 200w dus was het wat moeilijk om zowel de persoon alsook de achtergrond goed te belichten, dus heb ik hier gekozen om de persoon goed te belichten
Wat de voeten betreft geef ik u gelijk in, op de originele foto staan de voeten er beide wel op, maar het is ook nog krap. De witte kader vond ik persoonlijk iets hebben, maar moet het anders doen, mits nu een deel van de foto's word afgesneden.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Ik heb zelf weinig ervaring met studiofotografie, maar hierbij mijn opmerkingen:

Tips:
Bij de eerste twee foto's is de achtergrond (zoals al vermeld) niet volledig wit. Persoonlijk had ik het mooier gevonden als de achtergrond wel volledig wit was geweest.
Daarnaast vind ik dat het haar op de derde foto teveel wegvalt in de achtergrond.

Tops:
Ik vind de belichting goed gelukt. Het zijn nette foto's geworden.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

addy101 schreefCOLONIk heb geen verstand van studiofotografie, maar toch een paar punten.
Ik ook niet... Maar waarom die kaders? Ik vind ze afbreuk doen aan de foto's, vooral de zwarte...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Meeste kritiekpuntjes en tips heb je al gehad.
Maar toch nog wat tipjes van iemand "met ervaring".
Vooropgesteld dat ze zeker niet slecht zijn trouwens!
Want studiofotografie, zeker werken met mensen. is veel lastiger dan vaak gedacht.
Model regelen, lichtopstelling en hoeveelheid regelen, techniek op orde hebben, het model op gemak stellen, zelfvertrouwen geven en aansturen, veel dingen tegelijk.

De borders ga ik het niet meer over hebben.
A is dat vaak ook persoonlijke smaak en b heeft dat helemaal niet te maken met de foto zelf.
En daar wil je comments op, aan (alleen) reacties over het kader heb je technisch tenslotte weinig aan om van te leren.

Je hebt 2 lampen, dus gebruik er 1 voor je witte achtergrond.
Eventueel laag in het midden, "weggesmokkeld" achter je model.
Met maar 1 lamp worden de mooiste foto,s / portretten gemaakt hoor.
Bovendien heb je dan ook maar 1 catchlight in de ogen ipv 2, zoals op foto 3.
Dat kijkt vaak wat onnatuurlijk namelijk.
Op youtube staan zeer leerzame filmpjes over studio fotografie en licht.

Overigens is 200 watt best aardig hoor.
Met de huidige iso prestaties kun je zonder enig probleem op bijv. Iso 320 knippen als je max hoeveelheid benodigd licht op maximum niet toereikend is om je onderwerp volledig uit te lichten.

Los vand e al genoemde puntjes;
Op 2 staat het model ietsje teveel in het midden. Iets meer naar links en wat meer ruimte aan de voorkant maakt het beeld sterker. en lichaam had wat meer richting camera mogen draaien.

Overigens zou in alle 3 het rood wat teruggeschroefd mogen worden, wordt het wit ook witter.
En in de nabewerking kan dat ook nog aangepakt worden.
Van mij mogen ze ook wat helderder, maar dat is ook mijn smaak.

Bij het portret is technisch overigens het meeste voordeel te halen.
Gebruik daar zoals gezegd maar 1 hoofdlicht. Dat mag zo te zien wel wat meer naar het midden en wat omhoog.
Gebruik dan je 2e licht schuin van achteren als haar-en accentlicht om model en vooral het haar los te laten komen van de achtergrond.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

hey Frank, zeer wel bedankt voor de grondige uitleg en tips. ik zal deze in de volgende shoot zeker proberen toepassen
ik heb de kaders eens verwijderd van rond de foto's en het rood wat teruggeschroefd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Geen dank hoor..
Bij de 1e twee zie ik verbetering, bij de 3e echter weinig verschil.
Kijkend naar het shirt op 1 en 3 vand e update zie je dat 1 ongeveer wit is en 3 nog niet.

Overigens, details als puntje van een schoen, vingers, kleding etc ga je steeds mee zien als je hiermee doorgaat. Dus niet te sruk over maken in het begin.
Wel meenemen in je leertraject uiteraard.. Hihi
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar