mark.beniers schreefCOLONRico1990 schreefCOLON
- vaak 30 - 40 sluitertijd
- diafragma 3.5 omdat ik wel graag veel schepte diepte heb.
een sluitertijd van 30-40 heeft weinig zin, de flits geeft het licht in 1/125 van een seconden de rest is voor omgevingslicht, maar die heb je niet omdat het een donkere ruimte is.
een grote scherpte diepte krijg je met een diafragma getal F18 F22 met dus een kleine diafragma opening, maar ik denk dat je hier een type fout gemaakt hebt.
Hoever sta je van het onderwerp af?
zeker als je licht schuin omhoog doet loopt de lichtsterke vlug af naarmate de afstand groter wordt.
Mark,
Hij bedoelt 1/30ste a 1/40ste. Een flits van een reportageflitser is ongeveer 1/1000ste, verminder je het vermogen dan nog sneller.
In een donkere omgeving, kun je ook omgevingslicht cq sfeerlicht hebben. De truc hierbij is: ISO verhogen én een lange sluitertijd gebruiken. De flitser bevriest de beweging toch wel in donkere omstandigheden. Voorbeeld: Diafragma f4.5, sluitertijd 1/8ste en ISO 1600. Flitser gewoon op ETTL (liefst bouncen) en gewoon op 't 1ste gordijn. En even kijken, of je op je flitser de flitscompensatie moet aanpassen.
Voor een grote scherpte/diepte, heb je niet persé f18 of zelfs f22 nodig. Tussen de f8 en f11 zit je meestal goed voor een grote scherpte/diepte, zelfs met een grotere opening (meer groothoek > meer afstand tot het onderwerp) qua diafragma kun je een grotere scherpte/diepte bereiken, maar daar gaat het nu niet om.
Bij een flits geld: De hoek van inval is de hoek van uitval. Kijk dus goed wáár je de flits tegenaan laat bouncen. Dus niet standaard onder een hoek van 45 graden; kan ook 60 of 75 graden zijn. Houd dus goed rekening met de
hoek van inval en uitval.
Wat een zwart plafond betreft: Zwart absobeert licht. Om dat absoberen tegen te gaan: iets krachtiger flitsen. Hoeveel krachtiger, is afhankelijk van de situatie, maar denk ongeveer aan +2/3 tot ongeveer +1 stop flitscompensatie (uitproberen!).
Spotmeting is een overgewaarde meetmethode en in de M-stand in principe "niet" van invloed. Je kunt 'm gerust op meervlaksmeting laten staan.
- flitser ETTL > en dan zonder kap, schuin omhoog (misschien een idee om mijn kap erop te zetten maar dan heb ik de achtergrond niet mooier verlicht)
Nog nooit het nut ingezien van een difuuskap op een reportageflitser; zie er geen enkele meerwaarde van in. Maakt de lichtbron niet groter, verzacht daarom ook niet en vreet batterijen.
Kortom de truc voor zwarte plafonds: Hoge ISO-waarde, langere sluitertijd en harder inflitsen dan normaal.
Benny