Kleur uit canon printer

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo fotovrienden,

Heb een probleempje met de kleuren van mijn nieuwe printer tov de kleuren van het beeldscherm.
Onlangs heb ik een A4 printer gekocht van Canon de mg 5350.
Heb deze geinstalleerd zoals voorgeschreven staat met de bijbehorende software.
Als ik CS 6 de printopdracht geef komt er een meer rood/paarse gloed op de foto.
Ook als ik aangeeft in de printersofware dat adobe de foto print.
Geef ik canon zelf de op dracht dan word deze foto iets dof.
Doe ik hetzelfde via windows gallery dan krijg ik er een groenige waas over.
De icc code van zowel adobe als windows gallery kan ik niet vinden, anders had ik deze kunnen plaatsen in de printersoftware.
Laat de foto's nu maar afdrukken bij de centrale, die komt vaak redelijk overeen met mij beeldschermkleuren.
Maar daar heb ik eigenlijk geen nieuwe printer voor gekocht, ik wil ze zelf nl afdrukken.

Is er iemand die mij van advies kan voorzien hierover?

Graag jullie reactie.

M.vr.gr. Nico
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je kleuren moten worden zoals de kleuren zijn....

1) is je camera kleur-gecalibreerd?
2) is je beeldscherm kleur-gecalibreerd?
3) is je printer kleur-gecalibreerd?

Je fotografeert in een bepaald kleurenprofiel. Je camera waarschijnlijk in Adobe-RGB. Je kijkt waarschijnlijk weer in gewoon sRGB. En je printer werkt weer met CMYK. Dit zijn drie verschillende profielen die je wel zo dicht mogelijk bij elkaar af moet stemmen.
Je snapt het zelf ook wel, want je bent al op zoek geweest naar de juiste profielen voor de printer. Maar als die er niet zijn (ze zijn gebaseerd op printer i.c.m. de gebruikte papiersoort) kun je ze eventueel ook zelf maken met de juiste calibratietools
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Welk papier gebruik je en gebruik je de bijbehorende kleurprofielen?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, jammer dat er geen oplossingen bij zitten, maar misschien met de onderste gegevens erbij wel.

Ik gebruik glossy papier.
Instelling printer rgb98 ( gedownload via canon site)
Instelling beeldscherm rgb98.
Instelling camera rgb98
Beeldscherm heb ik geen spider op gehad dus weet niet of dat wat brengt.
Monitor is een Benq sensey+photo scherm ( titel zegt me verder niets ) en normaal via de beeldschermopties gekalibreerd.
In de handleiding van de printer staat voor de beste foto's pro-foto aan te klikken en zonder kleurverlies.

Misschien toch een spider aanschaffen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Om het vrij eenvoudig uit te leggen. (proberen dan)

Je apparaten werken op een bepaalde manier om kleuren op te nemen (de camera, scanners) en weer te geven (beeldscherm, printer)
Hier zit een bepaald bereik in wat ze kunnen. En er zijn verschillende profielen.
Zo heeft het AdobeRGB model (wat jij waawrschijnlijk bedoeld met rgb98) meer kleuren dan sRGB. Het model van Adobe bevat meer groentinten bijvoorbeeld. Ga ik even van deze groentinten uit.

Je foto kan bepaalde groentinten bevatten. Tinten die voorkomen in het Adobe-profiel, maar niet in het sRGB-profiel. Geen ramp hoor, dat is gewoon zo.
Jouw scherm kan het Adobe-profiel niet weergeven. De echte dure jongens kunnen dat inmiddels voor meer dan 95%, maar 100 dus nooit. Je scherm zal de tinten die het niet weer kan geven, zo dicht mogelijk leggen bij wat hij wel kan.

Maar wat jij ziet is waarschijnlijk niet wat het is. Je scherm is niet gecalibreerd, zoals je zelf al zegt. ja, met de handmatige instellingen. Het kan er dan misschien goed uitzien, maar als jij bijvoorbeeld een groene muur hebt, dan zul je handmatig wel wat groen weggedraait hebben op je beeldscherm. Ga je nu bewerken en ziet het groen er mooi uit op je scherm, dan zit er waarschijnlijk in werkelijkheid toch te weinig in.

Maar dit ga je naar de printer sturen. De printer kan niet met Adobe-RGB overweg. Simpelweg omdat een printer met andere kleuren werkt. In basis Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart), kortweg, CMYK. Er moet dus een vertaling plaatsvinden van rood groen en blauw naar cyaan, magenta, yellow en zwart. Dit doet de printerdriver voor je. Maar ook hier geld dat de printer niet alles goed kan printen. Hij zal dus ook zelf kleuren gaan bepalen omdat er bepaalde groentinten (want daar hadden we het over) buiten het bereik van de printer liggen.

Daarnaast kleurt het ene papier groen anders dan het andere. Dus eigenlijk moet je ook tegen je printer kunnen zeggen dat hij met papiersoort a net even iets meer inkt moet gebruiken bij het maken van groen dan bij papier b. Het calibreren van je printer.
Dit kun je met standaard profielen van papierfabrikanten al aardig oplossen, beter is om zelf te calibreren.

Maar kleurenleer is iets waar boekenkasten over vol geschreven staan. En het is niet de makkelijkste materie.
Wanneer je hele proces niet optimaal en op elkaar is afgesteld, dan kan er al snel iets mis gaan.
Het makkelijkste (en vaak nog niet eens zo slecht) is om dan de printer alle instellingen zelf te laten beheren. Dus gewoon auto. Probeer het eens uit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1
Inderdaad, de meest simpele manier: Canon Camera -> Canon software -> JPG -> Canon printer alle met de standaardinstellingen.
En zelf niets doen met kleurbeheer (tenzij je artistieke vrijheden wilt botvieren).

Voor ik het vergeet: laat het kleurbeheer van de monitor uitsluitend over aan het besturingssysteem en het daar gebruikte monitorprofiel; zorg er voor dat fotobewerkingsprogramma's er van afblijven.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie uitgebreide info.
Dacht dat ik alles op een rijtje had met de instellingen adobe rgb, maar ligt waarschijnlijk moeilijker dan ik dacht.
De foto's laat ik normaal bij de aldi afdrukken en daar kan ik de icc profiel niet vinden.
Echte mooie foto's laat ik afdrukken bij profotonet en die geeft wel zijn profiel aan op de site.

Ik zal dan toch de foto's bij een centrale moeten laten afdrukken daar op mijn nieuwe printer de kleuren bagger zijn.

Is het nog een optie om via een spider m'n scherm te calibreren of heeft dat dan ook geen zin.

Een nieuw scherm kopen die de adobe rgb wel aankan is waarschijnlijk geen optie daar deze prijzig zijn tov van laten afdrukken bij centrale, maar zal daar toch even naar kijken.

Graag jullie reactie.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een nieuw scherm kopen wat echt veel van het AdobeRGB aankan zou ik niet doen. Tenzij je heel de dag met beeld bezig bent, dan kun je het overwegen. Maar trek echt maar de portemonee als je dat wilt.
Een goedkoper scherm wat nog minder van het profiel aankan is nog steeds ok. Staar je niet blind op dat AdobeRGB. Het is wel ruimer dan sRGB, maar de vraag is of jij het ziet.
En stel dat je bijvoorbeeld nog iets met kleur uit de Pantone-selectie wil doen, dan val je in veel gevallen ook met AdobeRGB buiten de boot omdat die nog veel ruimer kan zijn.

Een goed scherm is belangrijk. Calibratie van een goed scherm net zo. Je hebt (hoofdzakelijk) twee soorten schermen. Schermen met IPS-technologie en schermen met TN-technologie. Die met een IPS-technologie zijn een stuk kleurconsistenter en daardoor beter en makkelijker te callibreren dan die met een TN-technologie. Ze zijn ook wel duurder. En trager. Kortom, voor spelletjes en films iets minder geschikt, maar voor beeldbewerking weer beter. Hoewel IPS-technologie inmiddels ook wel net zo snel is als de TN-technologie van een paar jaar terug, dus laat je door de 'traagheid' niet tegenhouden.

Schermen met IPS-technologie komen te kust en te keur. Ik zou je daar geen duidelijk op maat gesneden advies voor kunnen geven.
Eizo heeft ze al vanaf 290 euro; http://www.eizoshop.nl/index.php/eizonl ... paneel=273" onclick="window.open(this.href);return false;

Callibratie door middel van een Spyder kan, maar ik zou dan net iets meer uitgeven en een calibratietool kopen die ook je printer kan callibreren. Bijvoorbeeld de ColorMunki van Xrite. Ik heb mijn Spider (een 3 destijds) vervangen door een ColorMunki. De ColorMunki werkt niet alleen een stuk sneller, maar voor minder geld callibreer je ook je printer
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo Fotojeroen.

Bedankt voor de uitgebreide info - ook dat van de andere eos leden - zal de info op een rijtje zetten en kijken wat ik hiermee kan.
Heb er in iedergeval wat van geleerd, en dat is dat het een moeilijke materie is, waar je je erg in moet verdiepen.
Het idee van ColorMunki van Xrite neem ik zeer zeker mee vooral dat hij ook de printer kan kalibreren.
Een nieuw scherm zal het niet worden naar mijn beleving daar ik hiervoor te veel moet betalen.
Vooral daar gezegd is dat je het verschil bijna niet zichtbaar is voor ons.

Maar nogmaals een ieder bedankt voor jullie reacties.

Groeten Nico
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Heb je ook geprobeerd onder 'color management' af te drukken waarbij je het juiste ICC profiel selecteert?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar