Paddenstoelen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

En als je in het bos bent om paarse bloemetjes te fotograferen, dan kom je natuurlijk ook nog wat anders moois tegen :)

Wat vinden jullie van deze?

-1-

41476

-2-

41477

-3-

41478

-4-

41479

-5-

41480

-6-

41481

-7-

41482

Dank voor het kijken en de e.v.t. zeer gewaardeerde feedback
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Update van -1- (ivm compositie / niet centraal)

41486

Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Beste Dave,

Ik geef niet zo snel kritiek op andermans foto's want smaken over wat nu een mooie foto is of niet verschillen per persoon.
Als ik eerlijk ben vind ik het een eenvoudige weergave van paddestoelen. Er zit weinig spannends aan de foto's en ze nodigen niet echt uit om geconcentreerd te gaan zitten kijken. De achtergrond is veelal te nadrukkelijk aanwezig. Dit zorgt voor veel afleiding. De vrij grote scherpte diepte zorgt ervoor dat het onderwerp niet los komt van de achtergrond. Ik weet niet wat er mogelijk is met jou apparatuur maar een groter diafragma kan helpen. Maar dan zal je ook kritischer moeten kijken naar de keuze van je onderwerp en hoe je deze op locatie zo goed mogelijk kan vastleggen zonder dat de achtergrond de afleidende factor is. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Succes!
Dward
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Er zit al wel verbetering in, als ik vergelijk met je begin platen.

2 springt er voor mij een beetje uit in deze serie, omdat deze het fijnst kijkt. De DOF is goed, scherpte had op de voorste paddo moeten liggen, iets minder centraal zou mooie zijn geweest.

Verder ben ik het wel met Dward eens. Het zijn meer waarnemingsfoto's. De achtergrond cq. voorgrond is erg aanwezig en de compo's zijn niet spannend genoeg.

Het idee in foto 4 met de herhaling is prima bedacht, maar de ruimte eromheen is te aanwezig.

Probeer volgende keer de paddo's meer te isoleren, dus veel ruimte achter de paddo's. Je diafragma op 3,5. Zo krijg je betere wazige achtergronden.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Nu jullie het zeggen begrijp ik dat het inderdaad "kiekjes" zijn, van kijk eens wat ik gezien heb.
Inderdaad niet echt foto's waarvan je zegt "dat is een mooie foto".

Over het diafragma: Ik heb gemerkt dat als ik F3,5 wil hebben dat ik behoorlijk ver van het onderwerp moet zijn en veel omgeving mee krijg.
Wellicht komt het omdat ik teveel mooie macro foto's gezien heb op dit forum :)
De volgende keer ga ik ipv groot en dichtbij gewoon op F3,5 schieten en kijken wat ik er dan van kan maken.

Paddo's isoleren valt niet mee, maar ja kwestie van goed zoeken denk ik :)

Dank voor de tips!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik begrijp niet hoe het kan dat je afstand van het onderwerp afhangt van je diafragma...

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ow ik vergat erbij te zeggen dat bij F3,5 ik de lens op 18mm moet hebben staan (groothoek zeg maar, dus veel in beeld) en dan niet te dichtbij kan komen (ivm minimale focus afstand).
Ik moet een kitlens ook niet proberen om als een macro lens te gebruiken :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik heb inmiddels al meerdere keren comments en tips gegeven. Niets mis mee, hoort erbij.
Maar ik zie helaas toch steeds dezelfde "foutjes" terug. En dat zien anderen ook.
Ook dit keer staat er weer veel in het midden. En is er hier en daar weer te weinig kijkruimte zoals 1 en 7.
Niet verkeerd bedoeld, maar hou er rekening mee dat mensen steeds minder moeite zullen nemen om te reageren als je in korte tijd veel van hetzelfde (zeker series) blijft plaatsen met dezelfde leerpunten. ook in deze rubriek.
Zo werkt het nu eenmaal. Mensen zien graag iets terug van hun investering... :wink:

Je hoeft niet perse diafragma 3,5 bij 18 mm te gebruiken om je onderwerp te isoleren. (los van het feit dat je dan idd veel in beeld krijgt en moet gaan croppen, al dan niet ten koste van beeldkwaliteit.
Sterker nog, inzoomen is een prima optie om een betere beeldvulling te krijgen en daardoor, zelfs bij een kleiner diafragma, een onscherpere achtergrond. Als je dan bijv. op 5.6 knipt wordt je dof nog kleiner dan bij 18 mm.
En dus op isoleren van je onderwerp ten opzichte van de omgeving.
Niet voor niets beginnen macro lenzen bij 50 mm en meer.

Bovendien zit je hier en daar met sluitertijden op de grens van het ontstaan van bewegingsonscherpte als je van dichtbij uit de hand knipt, zeker in een oncomfortabele positie. Probeer die tijd wat sneller te houden, desnoods hoger in je ISO gaan.

Ga eens aan de slag met het doorspitten, eigen maken en toepassen van wat theoretische kennis. Zoals compositie, belichtingsdriehoek etc. Genoeg te vinden op internet.Ga eens aan de slag met een specifiek leerpunt. Bijvoorbeeld compositie/beeldvulling tijdens de foto maken en niet achteraf. Of het isoleren van je onderwerp.
Neem desnoods 1 vast onderwerp en laat daar verschillende instellingen en composities op los en bekijk welke beter is en waarom. En plaats dan een resultaat waar je zelf echt tevreden over bent in deze topic.
Eventueel met beschrijving met hoe en waarom je de foto zo genomen hebt en wat het doel was.
Dan krijg je ook gerichte tips over 1 foto, niet op meerdere verschillende. Heel leerzaam.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLONNeem desnoods 1 vast onderwerp en laat daar verschillende instellingen en composities op los en bekijk welke beter is en waarom. En plaats dan een resultaat waar je zelf echt tevreden over bent in deze topic.
Eventueel met beschrijving met hoe en waarom je de foto zo genomen hebt en wat het doel was.
Dan krijg je ook gerichte tips over 1 foto, niet op meerdere verschillende. Heel leerzaam.
Hi Frank (maar ook de anderen),
Dank dat je (weer) de tijd neemt om te reageren. Waardeer ik enorm.

De bovenste quote heb ik uitgesneden, omdat ik iemand ben van in de praktijk proberen... gewoon doen en daarvan leren zeg maar.
Ik ben dus een stuk minder van het lezen (goede tip, maar ik doe liever dan ik lees).
Uiteraard heb ik wel diverse basis dingen gelezen zoals diafragma, sluitertijd, etc. en wellicht moet ik echt nog wat meer lezen om verder te kunnen...

Deze tips ga ik dan ook zeker mee aan de slag.
De volgende wordt geen serie maar 1 (of 2) foto's met verhaal...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

#5 #7 en je laatste update vind ik toch best mooie plaatjes..... gewoon veel foto's maken dan leer je vanzelf.... maar zoals gezegd deze drie komen toch aardig in de richting...

wellicht een tip die ik je kan geven is... probeer alle feedback mee te nemen en richt je de volgende keer op bijv. maar 1 of 2 paddo's, maak er desnoods 30 foto's van (ze vliegen toch niet weg)... steeds met een andere invalshoek of wellicht ook spelen met je DOF... totdat je die ene foto hebt waar je echt tevreden mee bent.... je kunt natuurlijk ook een serie van tien paddo's maken maar dan gaat het om de kwantiteit, maar juist in het beginnende leerproces moet je leren kijken en experimenteren met je settings, en dan kom je erachter dat ook als je 30 foto's maakt van 1 paddo er maar 1 de mooiste is... waar het om gaat is dat je echt met aandacht te werk gaat en niet van de ene naar de andere paddo hopt en een foto maakt, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is... 8)

maar goed, wat ik als tip geef is geen must hoor... het is niet de beste manier het is slechts 1 van de vele manieren om te leren.....


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Thx Rob.
Precies dat was ik van plan voor een volgende keer.
Ik ben niet iemand van kwantiteit, maak / toon liever 1 hele mooie foto dan 7 mindere.

Eens komt de tijd dat jullie trots om me zullen zijn en kunnen zeggen "kijk onze tips hebben echt geholpen"!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar