Limburgs Landschap..

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hey hallo :mrgreen:

vanavond vrij van werk.. niets afgesproken, tijd om foto's te maken!
ik wil me wat meer gaan beoefenen op landschap fotografie.. (mooi altijd..) dus mooie uitgelezen kans om een foto proberen te maken.. was nog tv aan het kijken, iets wat ik graag zie.. dus ik was echt op het laatste moment van het gouden uurtje aanwezig .. (volgende keer toch maar eerder vertrekken!!)

nou, dit is wat ik er nog van kon maken..
foto is gemaakt met een ND110 van B+W.. ik had een beter idee in m'n hoofd.. maar ach.. :)
Afbeelding

gezien ik hem niet hier zet om alleen maar te tonen, zou ik het op prijs stellen om een reactie of commentaar te krijgen van jullie! :)
ik wil hiervan graag leren.. want dit is zeker nog niet waar ik wil eindigen! :( :? :lol:



[Edit]
nou goed,
aantal tips verwerkt in de update..
zelf het idee dat deze nu beetje HDR-achtig aandoet..
maar toch benieuwd wat jullie ervan vinden..
het is een totaal verschillende bewerking.. (misschien ietsjes teveel verzadiging..?)

Afbeelding

ow, deze is MET Exif! :mrgreen:

gr. Michel
Laatst gewijzigd door 1 op Billie-90, in totaal 24 keer gewijzigd.
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Waarom zet je in het staartje van het gouden uurtje een ND filter op de lens? Ik kan hier geen exif bekijken maar ik neem aan dat de sluitertijd best lang is geweest. Daardoor zijn de wolken vaag, dat leid mij enorm af van het landschap. Als het groen op de voorgrond wat lichter is kijkt het misschien al lekkerder weg.

Je had een beter idee in je hoofd... als het altijd meteen perfect is zou de lol er snel af zijn :P
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooi plekje om te fotograferen zo te zien! En een plaat met potentie.

Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Ik denk dat de plaat mooier zou zijn met een "gewone" sluitertijd en iets lichter. Ook heb ik het gevoel dat de scherpte teveel voorin de foto ligt.

Snel nog een keer terug voor de volgende poging! ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Michel, dieND filter heb je gebruikt met een bepaalde bedoeling. Welk idee had je in je hoofd. Dat is belangrijk. Beweging in de wolken? Mooi licht vangen? Moest de nadruk op de voorgrond liggen? Is de voorgrond interessant genoeg? Moeten de wolken de foto maken? Dit soort zaken moeten duidelijk zijn voordat je de foto maakt. Nu staat de horizon bijna in het midden, waardoor boven en onderzijde om de aandacht vechten. Hoop dat ik goed uitleg wat ik bewdoel.
Ik ga met mijn voorgangers mee, dat door het gebruik van die ND filter te wolken te vaag zijn. Gewoon korte sluitertijd en in de nabewerking wat structuur toevoegen. Ook mag het geheel een stuk lichter. In de nabewerking gebruik ik NIK software. Prima tool om "gericht en plaatselijk" op te lichten.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

dankjulliewel voor de reactie! (Y)

ik zal even een update plaatsen waar géén ND filter gebruikt heb..
de bedoeling was om de wolken veeeeel langer te krijgen door ze over elkaar te leggen (hopend om dat via photomatix te kunnen) maar dit kwam er niet echt geslaagd uit..
eigenlijk wilde ik idd de nadruk op de wolken leggen..
maar ik snap niet hoe ik dan moet scherp stellen?
de onderste scherpstelpunt komt nu net op de horizon ofzo.. :/
hoe doen jullie dit? ben wel eens benieuwd! :D

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Lucht van 1 en de voorgrond alleen iets oplichten (of i.d. een nd grad filter gebruiken de volgende keer). Kleuren op 2 zijn m.i. wat onnatuurlijk. Wat ik ook wel eens doe bij dit soort platen is de foto zo licht mogelijk schieten (zodat de voorgrond er leuk op staat) en er thuis met LR een gradient filtertje in zetten. dan krijg je zoiets als dit: http://www.flickr.com/photos/mmks_pictures/9900557964/
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Denk dat de kleuren van de update idd iets te zijn.

De wolkenlucht was mooi. Maar voor de rest is er weinig interessants te zien op de foto.
misschien heb je het jezelf net wat te ingewikkeld gemaakt als je net in dit genre begint.
Eventueel wat eenvoudiger beginnen wat onderwerpen en techniek betreft en het daarna wat moeilijker maken. Is maar een tip uiteraard.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

mmk schreefCOLONWat ik ook wel eens doe bij dit soort platen is de foto zo licht mogelijk schieten (zodat de voorgrond er leuk op staat) en er thuis met LR een gradient filtertje in zetten. dan krijg je zoiets als dit: http://www.flickr.com/photos/mmks_pictures/9900557964/
tsjah, dat wil ik ook altijd we doen..
maar 't probleem is..
ik heb maar een 5D (mk I) en deze z'n dynamische bereik is niet zo hoog..
dus ik moet eigenlijk altijd kiezen om de donkere gedeeltes op te lichten en de lichtere gedeelte donkerder te maken..
ik heb vanmiddag mijn ND-Grad filtertje besteld (happy! na lang twijfelen..) dus hoop hiermee ook een hele hoop goed te maken..
Frank64 schreefCOLONDenk dat de kleuren van de update idd iets te zijn.

De wolkenlucht was mooi. Maar voor de rest is er weinig interessants te zien op de foto.
misschien heb je het jezelf net wat te ingewikkeld gemaakt als je net in dit genre begint.
Eventueel wat eenvoudiger beginnen wat onderwerpen en techniek betreft en het daarna wat moeilijker maken. Is maar een tip uiteraard.
precies wat ik al dacht..
ik vond op dat moment ook geen mooie interessant onderwerp voor erbij.. (en dat is denk ik ook wat ik mis..) ik probeerde daarmo ook zo dicht mogelijk aan de grond te fotograferen, om diepte te creëren door middel van de groene plantjes.. ;)
helaas niet goed gelukt.. hahaha

bedankt voor de tips en reacties! :mrgreen: :D

denk dat ik hier wel wat mee kan.. volgende keer even beter kijken!

vervolg komt eraan! ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar