Kan niet kiezen tussen close-up lens en tussenringen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rob_W
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2013 21:14
WoonplaatsCOLON Venlo

Er staan al enkele topics over dit onderwerp op het forum maar ben eigenlijk opzoek naar iemand die ervaring heeft met beide.

Ik ben aan het twijfelen tussen een close-up lens ( die voor op het objectief komt ) en tussenringen.
Heb hier ook al diversen dingen over gelezen hier en daar. Denk dat beide hun voordeel hebben. De een bevat alleen lucht, de ander is een extra stuk glas voor op je objectief. De een is klein en handzaam, de ander neemt meer plek in in de fototas. Enz enz...
Steeds als ik denk, Ja ik ben eruit, lees ik weer iets wat me aan het twijfelen brengt.
Dit komt met name omdat de gebruiker van het ene, het andere afkraakt. ( zoals met zoveel dingen )

Wie heeft ervaring met beide en kan me een stuk op weg helpen.. :?:
Nieuw in de wereld van de fotografie..
Leer graag van jullie ervaring e.d.
Canon EOS 1100D, EF-S 55-250 IS, EF-S 18-55
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

het enige wat jou denk ik over de streep trekt voor het een of ander is allebei uit proberen.
Ik weet niet of er een goede foto winkel in de buurt van Venlo zit waar ze beide hebben?
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik ben ooit ook begonnen met een voorzet lens. Dit was toen voor mij echt geweldig, alleen miste ik de veelzijdigheid van nog dichterbij, of net iets verder af.
Toen heb ik een goedkoop setje tussenringen via ebay besteld(heb ik nog steeds) met af mogelijkheid. Dit leverde betere foto's op en meer veelzijdigheid.
Groeten,

Jichem
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik heb zelf nooit close-up lenzen(Raynox) gebruikt, maar hoor er veels goeds over. Ook foto's gemaakt daarmee zijn van goede kwaliteit om te zien.

Zelf gebruik ik nog steeds tussenringen. Dit nu icm mijn 300mm/f4 om de minimale focusafstand te verkleinen.

Dus ja, ik zou ook zeggen, zoals Mark al aangeeft, ga beide eens testen. Mss iemand in je buurt die close-up lenzen of tussenringen heeft die je eens mag proberen.
Laatst gewijzigd door 1 op Jef-W, in totaal 23 keer gewijzigd.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

Het heeft denk ik ook met je budget te maken, voor een goed stukje glas moet je betalen en je kan dit maar op 1 maat lens gebruiken (of je moet Raynox pakken) , een macrotube ben je met ongeveer 150 euro klaar en kan je al je lensen blijven gebruiken en heb je verschillende mm ringen gebruiken. (als je heel goedkoop wilt kan je al een tube voor 10 euro krijgen op ebay zonder af en diafragmakeuze)

mocht het budget je niet veel uitmaken zou je ook nog hierover kunnen denken, zelf geen ervaring mee maar lijkt mij zelf ook wel wat. http://www.novoflex.com/de/produkte/mak ... eos-retro/" onclick="window.open(this.href);return false;
desnoods nog in combi met
http://www.novoflex.com/de/produkte/mak ... engeraete/" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes Arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Goede tussenringen heb je ook al voor de helft van 150€. Enige evt. nadeel is dat je je oneindige focus kwijt bent en je even moet zoeken op welke afstand tot je object je lens weer scherpstelt.

Weet zo niet wat bv een Raynox doet.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Rob_W schreefCOLONWie heeft ervaring met beide en kan me een stuk op weg helpen.. :?:
Denk ook even aan het objectief waar je de keuze mee gaat gebruiken.

Mijn tip zou zijn: koop de 50mm f/1.8 en een setje tussenringen.

Zie ook dit topic waar uitgelegd wordt welke vergroting je kunt behalen met tussenringen: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=77890" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik vraag mij af waarin "goede" tussen ringen verschillen van de goedkopere die ook af en diafragma keuze hebben.
Op ebay heb je voor ongeveer 30 euro een setje ringen met af en av voorkeur.
Je zult er alleen wel 3 weekjes op moeten wachten....maar scheelt weer 50 euro.
Groeten,

Jichem
ferryboxtel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2013 13:57

Ik heb op ebay tussenringen besteld waarbij af etc. gewoon blijft functioneren. Heb daarvoor nog geen 30 euro betaald en moet binnenkort arriveren.
Ik had vanuit ebay een set gekocht met een hele aanvulling waaronder veel filters in handige tasjes maar ook een macro opzetlens. Dit werkt redelijk maar geeft me niet dat wat ik ervan verwacht. Toen ik die tussenringen zag staan keek ik eens op youtube en daar lieten ze zien hoe het werkt met resultaten enz. Zag er goed uit waardoor ik meteen dat setje heb gekocht. Het is wel plastic, voor wat meer euro's vind je ook van metaal maar ik wil dit eerst proberen en voor zo'n laag bedrag valt het wel mee. Zodra ik het binnen heb laat ik het wel weten. Ik ben nl. heel benieuwd.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Je koopt een (extreem) goedkope set met filters en een opzetlens en bent dan teleurgesteld dat het resultaat tegenvalt? Een grote verassing.
De tussenringen zijn iets minder kritisch maar natuurlijk niet klagen als alle automatische functies toch niet blijken te werken of het licht intern weerkaats waardoor je ook weer tegenvallende resultaten krijgt.

Gewoon zonde van je geld dit soort goedkope spullen te kopen..... bij close up werk is het gebrek aan kwaliteit nog beter zichtbaar. En kan je straks alsnog een betere set gaan aanschaffen.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

???? Gebrek aan kwaliteit?

Tussenringen (ik dacht 32 mm) met 100-400 uit de hand

Afbeelding

Tokina macro 100 mm

Afbeelding

Enig verschil is, dat ik met de 100-400 met tussenring op 1 meter zat en met de tokina op 10 cm.

Ik heb geen verschil met tussenringen en macro-objectief. Tussenringen is een goedkoop alternatief met iets meer geklooi en daardoor iets meer risico op stof. Voorzetlens lijkt me precies hetzelfde als tussenringen met als groot voordeel minder lichtverlies. Als groot nadeel dat ze een vaste diameter hebben.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Rob_W
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2013 21:14
WoonplaatsCOLON Venlo

ferryboxtel schreefCOLONZodra ik het binnen heb laat ik het wel weten. Ik ben nl. heel benieuwd.
Ik ben benieuwd naar je foto's!
Nieuw in de wereld van de fotografie..
Leer graag van jullie ervaring e.d.
Canon EOS 1100D, EF-S 55-250 IS, EF-S 18-55
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

VFRood schreefCOLON???? Gebrek aan kwaliteit?
Tussenringen (ik dacht 32 mm) met 100-400 uit de hand

Ik heb geen verschil met tussenringen en macro-objectief. Tussenringen is een goedkoop alternatief met iets meer geklooi en daardoor iets meer risico op stof. Voorzetlens lijkt me precies hetzelfde als tussenringen met als groot voordeel minder lichtverlies. Als groot nadeel dat ze een vaste diameter hebben.
Lezen blijft moeilijk.... de opmerking over kwaliteit ging natuurlijk over een hele set filters + een closeup lens voor een prikje. Dan durf ik de stelling m.b.t. slechte kwaliteit wel aan.
En niet om vervelend te doen... maar die eerste foto komt bij mij niet door de eerste selectie.

Een tussenring zal aan de kwaliteit van de opname zelf weinig afdoen. Alleen de goedkope copieën hebben vaak problemen met het doorgeven van de signalen en zijn meestal ook onvoldoende afgeschermd tegen licht weerkaatsing. Maar het is natuurlijk maar net waar je mee tevreden bent. Mijn ervaring is dat je eerst de goedkope versie aanschaft en daarna alsnog het betere spul. Ben je meestal duurder uit...
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

ik ben normaal niet van het verdedigen van keuzes. maar ik zie oprecht niet in wat het verschil zou zijn tussen de goedkope en dure tussenringen is. de goedkope geven ook alles altijd door. er zit de zelfde lucht in en weerkaatsing zo diep....ik heb iig mijn twijfels. ben wel benieuwd naar een uitleg over die weerkaatsing tussen de lens en body in die tussenringen
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

jichem schreefCOLONik ben normaal niet van het verdedigen van keuzes. maar ik zie oprecht niet in wat het verschil zou zijn tussen de goedkope en dure tussenringen is.
Klopt goedkope tussenringen doen hetzelfde als dure tussenringen ze maken de afstand groter tussen objectief en sensor. Maar wat is het verschil tussen een Fiat en een Ferrari, het zijn allebei auto's ze hebben vier wielen en een stuur en brengen je van A naar B, Toch zit daar een heel flink prijsverschil tussen.
Zo is het ook met goedkope, normale en hele dure tussenringen.
Ik heb zelf de tussenringen van Konijnenberg en ben daar tevreden over. Zijn van degelijk kunststof met een metalen sluiting, ook zitten er metalen pennetje in die de informatie tussen objectief en camera doorgeven. Heb zelf in het begin overwogen om de tussenringen van Canon te kopen maar heb nu een set van 3 voor de prijs van 1 canon tussenring.
of er verschil zit in de coating aan de binnenwerk om ongewenst licht te weerkaatsen zou ik niet kunnen zeggen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Goedkope of dure tussenringen, ze doen exact hetzelfde. Met beide verlies je ook dus je oneindige focussen.

Kwaliteit blijft hetzelfde.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Rob_W
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2013 21:14
WoonplaatsCOLON Venlo

Nou. Het is een tijdje stil geweest, maar vandaag toch een setje tussenringen gekocht. Heb deze laatst kunnen proberen, en kunnen vergelijken met een voorzetlens. Voor mij, geven de tussenringen het beste resultaat. Nu maar eens gaan stoeien en uitproberen :-)
Nieuw in de wereld van de fotografie..
Leer graag van jullie ervaring e.d.
Canon EOS 1100D, EF-S 55-250 IS, EF-S 18-55
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar