Fotoshoot voor profielfoto

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Hallo allemaal,

Vóór de vakantie heb ik me eens voorgesteld (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=109403" onclick="window.open(this.href);return false;) en wat foto's ge-upload (op de portretten helaas geen enkel commentaar gehad, de macrofoto's wel), nu een nieuwe poging in de feedback-hoek.

Heb pas een fotoshoot gedaan met een vriendin; zij is kunstenaar en had een profielfoto nodig voor een website (ze deed mee aan een ontwerpwedstrijd). De foto moest in zwart-wit worden aangeleverd, maar als eerste laat ik een kleurenversie zien, vond die zelf in kleur wel mooi, ondanks mijn algemene voorkeur voor zwart-wit voor portretten.
Ben benieuwd wat 'jullie' ervan vinden, commentaar is welkom!
Oh ja, de foto's zijn met de 100mm 1.2f gemaakt (op een 7D), op een bewolkte dag, geen flits gebruikt en eh... exif zou ik moeten nakijken in geval van belangstelling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

hmmmm, de eerste foto vind ik zelf de beste van de drie.
Waarschijnlijk door de lach en de spontane uitstraling.

Mijn tips:
Algemeen: Iemand met de handen over elkaar geeft een gesloten indruk. Dat is jammer en zou ik proberen te vermijden (ook dit valt enigszins weg bij foto 1 door de balk).
Foto 2 en 3: Heeft ze iets in haar linker borstzak zitten, of had ze het een beetje koud? Is wellicht een "mannen"-opmerking, maar ja het valt wel op / lijdt wel af...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
wernerfotografie

ga mee met mijn voorganger, ook jammer dat ze kunstenaar is en mee doet aan een ontwerp wedstrijd maar daarvan niets terug komt in de fotos. Ik ga ook voor nummer 1 !
Anoniem 3

Nummer 1, absoluut.
Zet die eventueel om in ZW en kloon de achtergrond weg.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ook voor mij nr.1
De achtergrond is idd te aanwezig, alleen afleiding.
De uitsnede van nr. 2 voor mij de betere. 1e had ruimer gemogen en op 3 staat ze erg naar rechts.

Ik mis idd ook een verbinding met de kunst.
Het colbert lijkt me ook wat te groot, maakt het mannelijk en het geheel is wat rechttoe rechtaan in de camera. Al met al beetje veel pasfoto effect/niet erg spannend.
Hoofd een tikkie draaien en wat schuin oogt vaak net wat relaxter/vriendelijker.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 4

Van de drie getoonde foto's is ook voor mij nummer 1 de beste, de mooiste uitstraling, tenzij de geportretteerde heel strak zakelijk wil worden neergezet.
Met DavevdrH ben ik van mening dat armen over elkaar een zeer gesloten houding uitdrukt, maar ook dat kan de opdracht zijn.
Als het de bedoeling is om een open, krachtige vrouw neer te zetten, dan moet je nog wat snijden in foto nr. 1.
Mogelijk is de achtergrond een kunstwerk van de kunstenares, maar dat komt niet tot uiting. Met mijn voorgangers vind ik zo'n relatie voor dit onderwerp wel wenselijk, maar dan moet het wel duidelijk zijn.
Nu kun je alleen de achtergrond nog wat verdoezelen, anders leidt het teveel af.
De pose is in alle gevallen niet echt spannend, wat gewoontjes.
Het beste zou zijn een nieuwe serie maken, maar als dat niet mogelijk is, kun je het beste met de eerste foto aan de slag.
Ik heb als voorbeeld wat snijwerk en verdoezeling gedaan en twee omzetting naar zwart/wit van die eerste, een zachte en een wat hardere.
Gewoon om een idee te geven wat je nog met die foto kunt.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=40909" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=40910" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=40911" onclick="window.open(this.href);return false;
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Bedankt voor het commentaar! Even snel reageren:
Het was een spoedklus, dus we hadden niet veel tijd om van alles uit te proberen qua achtergrond of kleding.
Zij wilde per se een colbertje aan. Ik heb wel tegengesputterd, vond het nl ook niet echt 'artistiek' (kan me dus helemaal vinden in die kritiek) en ik zie haar normaal ook nooit in colbertjes, dus de zakelijke uitstraling klopt mijns inziens niet bij haar, maar ja, ze wilde dat per se.
Ze wilde geen spannende of artistieke foto, puur een profielfoto bij een stukje tekst. Ze is zelf ook wat gewoontjes en bescheiden :), geen typische kunstenaar zeg maar, dus wat dat betreft past de pose wel bij haar.

Wat de armen over elkaar betreft; ik weet ervan (dat het gesloten over kan komen) maar het was een houding waarin zij zich zekerder voelde en kon ontspannen. Ik vind het geslotene eerlijk gezegd wel meevallen, maar goed, dat is waarschijnlijk persoonlijk.

Uiteindelijk heeft ze trouwens voor een variant op de eerste gekozen:
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar